|
کدخبر: 32508

پمپاژ ناامیدی نکنیم

زهرا طهرانی/روزنامه نگار

tehrani-z.jpg

امریکا با رییس‌جمهوری معلوم‌الحالش سرانجام از برجام خارج شد چراکه ایران حاضر به اصلاح و ایجاد کوچکترین تغییری در توافق با 6 کشور جهان نبود و نباید هم می‌بود. به هر حال آنچه قطعیت یافت خروج امریکا به‌عنوان عضوی مزاحم از برجام بود و حالا اتفاق مهم و خبرساز بیش از این تصمیم، ناامیدی و خودباختگی برخی هموطنان و رسانه‌های داخلی است.

‏خروج امریکا از برجام که سه‌شنبه شب ازسوی دونالد ترامپ علنی شد و سران اروپایی از مخالفت خود با این تصمیم گفتند، نمود اختلاف‌نظری بزرگ میان 1+5 است که به نظر می‌رسد اگر اروپا زیر حرفش نزند می‌توانیم با اتحاد و همبستگی داخلی، منافع ملی‌ را دنبال کنیم.

بیایید دست‌کم این‌بار، سرگذشت بسیاری از کشورهایی که اکنون در اقتصاد، حرف‌ها برای گفتن دارند را مرور کنیم و ببینیم چه کردند تا به اینجا رسیدند؟ چه ریاضتی کشیدند و چه عهدی با خود بستند که توانستند رشد کنند و به قدرت برسند و خودکفا شوند؟ ژاپن شاید بهترین مثالی باشد که از میان چندین و چند کشور بتوان به آن اشاره کرد. این کشور پس از جنگ جهانی دوم آسیب‌های بسیار شدیدی دید تا جایی‌که میلیون‌ها نفر در این کشور بیکار بودند و شرایط سخت اقتصادی را تجربه می‌کردند.از کمبود مواد غذایی و تورم بسیار بالا گرفته تا درآمدهای بسیار پایین که کفاف سیر کردن شکم‌شان را هم نمی‌داد. اما به هر حال ژاپن سختکوشانه و با همت بالای دولت و مردم خود توانست به کشوری قدرقدرت در اقتصاد جهان تبدیل شود. رفتار سیاسی و اقتصادی ژاپن تا حدودی شبیه به اقتصاد مقاومتی بود چراکه متعصبانه روی تولید داخلی کار کردند و با الگوی مصرف درست و صدالبته حمایت‌های دولت و اجرای سیاست‌های مدون و محکم در سال‌های سخت اقتصادی، این همبستگی را تکمیل کردند. مردم ژاپن باور داشتند که با تولید کیفی داخلی و مصرف محصولات ساخت کشورشان، می‌توانند ناامیدی را از اقتصاد بیرون کنند و به قله‌ پیشرفت برسند.

حالا ایران هم می‌تواند چنین رویه‌هایی را در پیش بگیرد تا به نقطه ایده‌آل برسد و این در حالی است که کشور ما شرایط سخت آن روزهای ژاپن را هم ندارد. ایران با توان بالا و ظرفیت‌هایی که دارد باید به قدرت اقتصادی برسد؛ اتفاقی که دست‌یافتنی است و با وحدت ملی و کمک دولت و البته همکاری رسانه‌ها در ارائه راهکار، سریع‌تر محقق می‌شود.

مردم ایران بارها توانسته‌اند در شرایط سخت اقتصادی پیروزی خود را به رخ جهانیان بکشند و این‌بار نیز می‌توانند با اتحاد بیشتر سربلند ‌شوند. اما در شرایط کنونی که فشارهای زیادی بر مردم وارد شده است، نباید نقاط روشن را از یاد برد و به جای کاشتن بذر امید، ناامیدی را پمپاژ کرد.

بیش ازاین از صف ِ دشمن نهراسید / به خفا یا به عَلـَن گــِرد هم آیید

وطن است این و شمایید و قراری/ ای دلیران وطن گــِرد هم آیید

ارسال نظر