|
کدخبر: 87108

شانس گزینه جدید وزارت کشاورزی چقدر است؟

کاظم خاوازی، چهره‌ای شناخته‌شده در مجامع علمی و دانشگاهی است اما یکی از شاخص‌هایی که نمایندگان همیشه در جلسات رأی اعتماد روی آن تاکید می‌کنند داشتن سوابق مدیریتی کافی است.

گسترش‌نیوز: رئیس‌جمهور بالاخره گزینه پیشنهادی خود جهت تصدی وزارت جهاد کشاورزی را به مجلس معرفی کرد. اگرچه بسیاری سرپرست وزارت کشاورزی یعنی عباس کشاورز یکی از مدیران شناخته‌شده و کهنه‌کار حوزه کشاورزی را شانس اول سکان‌داری وزارتخانه می‌دانستند. از طرف دیگر گفته می‌شد که عبدالمهدی بخشنده، مشاور برنامه‌ریزی و امور اقتصادی هم از جمله‌های گزینه‌های مدنظر رئیس‌جمهور است. اما اکنون خبر نماینده شیراز نیز به واقعیت پیوسته است. علی‌اکبری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هفته قبل به خبرنگار دامپزشک‌نیوز گفت که طبق شنیده‌ها، وزارت آقای کشاورز منتفی است.

اما دکتر کاظم خاوازی کیست و آیا رزومه او آن‌قدر پرو پیمان است که هفته بعد رای اعتمادش را از مجلسی‌های بگیرد؟ در اینجا به سوابق و پیشینه کاظم خاوازی نگاهی می‌اندازیم. با دامپزشک‌نیوز همراه باشید.

بررسی تحصیلات و سوابق شغلی کاظم خاوازی نشان می‌دهد که عمده تمرکز وی بر آموزش، تحقیقات و ترویج نوآوری‌های کشاورزی بوده است. به‌عبارت‌دیگر به نظر می‌رسد که گزینه جدید سکان‌داری این وزارت بیشتر شخصیتی علمی و دانشگاهی است. کاظم خاوازی متولد سال ۴۷ است و از دانشگاه تربیت مدرس، دکترای تخصصی کشاورزی (گرایش خاک‌شناسی) گرفته است. تاکنون ۱۰۹ مقاله از خاوازی منتشر شده است (هفته مقاله ژورنالی و ۱۰۲ مقاله کنفرانسی). عنوان آخرین مقاله او «یک فناوری سازگار با محیط‌زیست جهت تقویت خاک و کنترل طوفان‌های شن و گردوغبار» است. با مروری کوتاه بر عملکرد علمی گزینه جدید به این نتیجه خواهید رسید که نمایندگان موافق وزارت خاوازی احتمالاً روی شخصیت علمی وی تاکید خواهند کرد و مخالفان نمی‌توانند روی این بخش مانور دهند. از طرف دیگر شخصیت‌های علمی معمولاً به‌دوراز جهت‌گیری‌های سیاسی و حزبی هستند و استقلال سیاسی خاوازی به نوبه خود شانس وی را افزایش خواهد داد.

بااین‌حال اشتغال مداوم به دانشگاه و فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی می‌تواند پاشنه آشیل باشد. درست یا غلط، یکی از تصورات نمایندگان مجلس آن است که اشتغال پیوسته به فعالیت‌های دانشگاهی اگر با فعالیت اجرایی و مدیریتی همراه باشد کفایت نخواهد کرد. طبق رسم مجلس، یکی از موضوعات اساسی که مخالفان و موافقان آن را دستمایه قرار می‌دهند متوازن بودن مدارک تحصیلی و سوابق مدیریتی است. درمجموع فرض بر آن است که داشتن تخصص مرتبط، شرطی لازم است اما به‌تنهایی کافی نیست. وزارت یک سمت مدیریتی است و مستقیماً با سیاستگذاری کلان سروکار دارد.به‌احتمال‌زیاد مخالفان وزارت کاظم خاوازی احتمالاً روی همین بخش از کارنامه وی تمرکز خواهند کرد.

خاوازی اکنون رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است. سمت‌های قبلی وی به شرح زیر است:

معاون ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سرپرست موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، معاون تحقیقاتی موسسه تحقیقات خاک و آب، معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی موسسه تحقیقات خاک و آب، رئیس بخش تحقیقات بیولوژی خاک و رئیس ایستگاه تحقیقات خاک و آب کرج، بنیان‌گذاری بخش تحقیقات بیولوژی خاک در موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، راه‌اندازی چند خط تولید کودهای زیستی در قالب انتقال دانش فنی نماینده سازمان در شورای‌عالی آموزش‌وپرورش و عضویت در کمیته نظارتی طرح سربازان سازندگی در ستاد کل نیروهای مسلح.

به هر ترتیب «تحقیق» کلیدواژه همه سمت‌های کاظم‌ خاوازی است. در یک برآورد کلی خاوازی یک چهره علمی و دانشگاهی است که در حوزه تحقیق و پژوهش کشاورزی‌، سمت‌ّ‌ّ‌های متعدد داشته و سال‌ها به عنوان مدیر کار کرده اما عمدتاً مدیر سازمان‌های پژوهش‌محور بوده است.

سوال آن است که آیا کاظم خاوازی خواهد تونست چراغ سبز مجلس را دریافت کند. هفته دیگر تکلیف این سوال مشخص می‌شود. روی کاغذ، وزارت کشاورزی به لحاظ جایگاهی که در تولید ناخالص ملی، اشتغال و سروکار داشتن با غذا و سلامت مردم دارد همواره وزارتخانه‌ای حساس به شمار آمده است. نتیجه بیشتر تصمیم‌گیری‌های دو وزیر جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت فوراً تاثیر خود را در زندگی مردم نشان می‌دهد و موضوع موافقت و مخالفت می‌شود. تحریم، «خودکفایی در تولید محصولات اساسی» را به انتظاری همگانی تبدیل کرده است. مقابله با بحران آب، تولید و تامین نهاده‌های دامی، تضمین سلامت‌ در بخش دام و طیور و آبزیان، واردات اصولی اقلام موردنیاز، اجرایی کردن طرح اصلاح الگوی کشت و … فقط چند مورد از چالش‌های وزیر جدید وزارت کشاورزی خواهد است.

بااین‌حال باید به این نکته مهم توجه داشت که وضعیت کنونی جهاد کشاورزی به‌نوعی خاص و اورژانسی است. محمود حجتی، وزیر پیشین، استعفا را به استیضاح ترجیح داد. از طرف دیگر طبق قانون، وزارتخانه بیشتر از این نمی‌تواند توسط سرپرست اداره شود. تعلل در انجام این امر ممکن است تعیین گزینه بعدی را به سال جدید موکول کند. این امر خوشایند دولت و نمایندگان نیست. این ملاحظات ممکن است از حجم سختگیری‌ها بکاهد. به‌هرحال باید یک هفته منتظر ماند و دید آیا نمایندگان مردم، برنامه‌های پیشنهادی کاظم خاوازی را قانع‌کننده می‌دانند؟

منبع: دامپزشک‌نیوز

ارسال نظر