|
کدخبر: 65870

رونمایی از سامانه ثبت دارایی‌ مقامات

سامانه ثبت دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران به منظور شفافیت مالی راه‌اندازی شد.

گسترش‌نیوز: حجت‌الاسلام حمید شهریاری روز یکشنبه در نشست خبری رونمایی از سامانه ثبت دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران گفت: امروز اقدام مبارکی توسط دستگاه قضایی شکل گرفته و آن راه‌اندازی سامانه ثبت دارایی مقامات مسئولان و کارگزاران است. از آنجا که تاریخ افتتاح وظایفی را برعهده مسئولان گذاشته باید این روز را همه مسئولان به خاطر بسپارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه در اجرای قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران در ۱۹ تیرماه آیین نامه این قانون را در ۲۱ ماده و هشت تبصره ابلاغ کرد که بر اساس ماده ۱۲ این قانون، مقامات مسئول اعم از داخل یا خارج کشور باید فهرست دارایی خود را شامل تمام اموال غیرمنقول، حقوق دارای ارزش مالی، مطالبات و دیون اعم از حال یا وعده دار، سرمایه گذاری، اوراق بهادار از قبیل اوراق مشارکت و سهام، موجودی حساب‌های بانکی، مؤسسات مالی و اعتباری و صندوق‌ها اعم از دولتی یا غیردولتی و یا قرض الحسنه و نظایر آن را با ذکر شماره حساب و هرگونه منابع درآمدی مستمر را اعلام کنند.

وی ۲۰ روز پیش نیز از فعال شدن سامانه اموال مسئولان خبر داد و گفت: اگر کسانی به هر نحو گزارشی درباره زد و بندها، حیف و میل بیت المال، تخلف و تعدی به حقوق مردم دارند، باید آن را به دستگاه‌های مسئول اعلام کنند، دستگاه‌ها نیز باید اقدام کنند. زیرا اقدام از ناحیه سه قوه و نهادها می‌تواند برای مردم اطمینان بخش باشد.

رئیس دستگاه قضا که در جلسه شورای‌عالی قوه قضاییه سخن می‌گفت با تاکید بر اینکه در مبارزه با فساد باید از افراط و تفریط پرهیز کرد، افزود: هم بی‌عملی و هم انگشت اتهام بی‌سند به سمت کسی گرفتن، هر دو به روند مبارزه با فساد ضربه می‌زند. نباید کسانی خواسته یا ناخواسته امری غیر مستند را در فضای مجازی یا حقیقی به کسی نسبت دهند. اگر سندی وجود دارد باید به دستگاه قضایی ارائه شود. زیرا اتهام زنی در فضای حقیقی و مجازی، موجب سلب امنیت روانی و اخلاقی از جامعه می‌شود و باید این موضوع به دقت کنترل شود.

اواخر مرداد ماه حجت‌الاسلام حمید شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در سنندج گفت که سامانه ثبت اموال و دارایی‌های مسئولان با هدف شفاف‌سازی وضعیت مالی مدیران، به زودی به صورت پایلوت در تهران راه‌اندازی و افتتاح می‌شود.

وی افزود: سامانه ثبت اموال و دارایی‌های مسئولان تقریبا آماده است و ظرف ۲ هفته آینده به صورت پایلوت در تهران و در دفتر خدمات مرکزی قوه قضاییه راه‌اندازی می‌شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه این سامانه را گامی بسیار مهم در راستای شفافیت مالی مدیران دانست و اضافه کرد: مشغول انجام ملاحظات امنیتی در این سامانه هستیم تا طوری طراحی شود که اطلاعات مسئولان در اختیار بیگانگان قرار نگیرد و سایت آن هک نشود.

شهریاری اواخر تیرماه نیز در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ گفت: امنیت بانک اطلاعات سامانه اموال مسئولان با کمک شرکت‌های دانشگاهی بررسی و ابتدا به صورت پایلوت در شبکه ملی عدالت راه‌اندازی می‌شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها