|
کدخبر: 65468

شناور‌شدن ساعات کاری ادارات در دو هفته اول مهر

سخنگوی دولت از شناور شدن ساعات کار ادارات مختلف در دو هفته اول مهر خبر داد و گفت: به استانداری‌ها و وزارت کشور اختیار داده شد که به برای سهولت کار والدین تا تثبیت نقل و انتقال دانش آموزان به مدارس، ساعات کاری را شناور کنند.

گسترش‌نیوز: علی ربیعی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهارکرد: بر اساس گزارشی که هیات وزیران ارائه کرد، در سه ماهه اول رشد سرمایه و تولید اقتصادی بدون نفت مثبت شده است، بخش کشاورزی رشد ۶.۵ درصد داشته است و این بسیار خوب است زیرا در سه ماهه آخر سال گذشته سه واحد منفی بوده و الان با رشد ۶.۵ درصدی به ۹.۵ درصد رسیده است.

وی افزود: صنعت و معدن هم از رشد منفی خارج شده و اکنون در حالت صفر است، و این که از رشد منفی ۹ واحدی در این حوزه، اکنون به صفر رسیده است که این علامت بسیار خوبی در رشد اقتصادی بدون نفت است.

ربیعی تصمیم امروز هیات دولت برای ارائه تسهیلات در حوزه بانک مسکن خبر داد و گفت: ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بانک مسکن قرار می‌گیرد تا با ارائه تسهیلات به وزارت راه مسکن و شهرسازی برای جاده و اتصال ریل چابهار به شبکه ملی راه آهن کشور آن را هزینه کند؛ بر مبنای پیش‌بینی دولت، این اقدام اشتغال مناسبی را در منطقه ایجاد می‌کند و حمل‌ونقل و اشتغال را در جنوب استان سیستان و بلوچستان رونق بخشد.

سخنگوی دولت همچنین از لغو روادید یکطرفه دائم با کشور عمان خبر داد و افزود: اتخاذ این تصمیم از سوی دولت به منظور جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت صورت گرفت؛ اگر چه این تصمیم باعث جذب گردشگری و رونق این حوزه نیز می‌شود.

وی گفت: بر اساس تصمیم امروز هیات دولت برای استان‌های مرزی و محروم؛ منطقه ویژه «سرخس» و» دوغارون» به منطقه آزاد تبدیل می‌شود؛ ۵۰۰ میلیون دلار صادرات کشور از این مرزها صورت می‌گیرد، دو مرز ترکمنستان و افغانستان را شامل می‌شود و برخی از این مرزها با هرات فاصله زیادی ندارد؛ این تصمیم خواست مردم منطقه بوده و در فقرزدایی، اشتغال منطقه و رونق صاردات و ترانزیت بسیار تاثیر‌گذار است.

ربیعی همچنین ساماندهی شهرک‌های صنعتی شرق تهران خبر داد و گفت: گزارش هایی از آلایندگی و آلودگی محیط‌زیست از این منطقه به دولت ارائه شده بود و به همین دلیل نیز در کمیسیون زیربنایی دولت تصمیم گرفته شد که چند دستگاه با هدف کاهش آلایندگی و آلودگی‌های محیط‌زیست و تعیین تکلیف صنایع شکل گرفته در این منطقه متولی ساماندهی شوند؛ صنایع آلاینده و مزاحم از آن منطقه خارج می‌شوند و بقیه صنایع بدون آلایندگی تثبیت خواهند شد.

وی افزود: شناور شدن ساعات کار ادارات به مناسبت اول مهر و بازگشایی مدارس در هیات دولت بررسی شد؛ بر اساس این تصمیم به منظور تثبیت نقل و انتقال فرزندان به مدارس؛ این اختیار به وزارت کشور و استانداری‌ها داده شد که با هماهنگی سایر دستگاه ها، دو هفته ساعات کار ادارات برای والدین شناور کنند.

وی در بخشی از سخنانش گفت: میزان خریدهای ایران و صادرات به این کشور سامان بیشتری پیدا کرده است همچنین درصدد هستیم تعاملات دوجانبه خود را با ترکیه افزایش دهیم. امیدواریم دولت ترکیه هم در آینده نه چندان دور شرایطی را برای نظام بانکی فراهم کند تا بتوانیم تعاملات بیشتری داشته باشیم. تمایل ما بر این است که شرکت‌های بیشتری از ایران بتوانند در آنجا مستقر شوند اما این منوط بر این است که کشور ترکیه شرایط را فراهم کند.

وی افزود: درباره سوریه هم بر اساس گزارشی که رئیس‌جمهوری داد بحث‌های صورت گرفته بین سه کشور مقدمات و بحث‌های قانون اساسی بوده اما پیچیدگی‌های زیادی دارد و باید تمهیدات لازم اندیشیده شود. درباره خروج امریکا اتفاق نظر وجود دارد و این از نکات مهمی است که در این اجلاس مورد بحث قرار گرفت و خوشبختانه نشست موفقی بوده است.

سخنگوی دولت درباره حذف یارانه دهک‌های پردرآمد گفت: تصمیم اتخاذ شده در حد صدک است و بیش از ۷۰۰ هزار نفر را مشمول می‌شود. افرادی که درآمد آنها در سال بالای میلیارد بوده است و این تصمیم بر اساس مجموع هزینه‌های آنها به اضافه شاخص خودرو، شاخص مسکن و سایر شاخص‌ها صورت گرفته، یک بعدی نبوده و هزینه خانوار هم در نظر گرفته شده است. این موضوع با طمانیه و آرام حرکت خواهد کرد ولی قطعاً طبقات متوسط و پایین را مشمول نخواهد شد.

ربیعی با تاکید بر اینکه عدد ۳۰ میلیون نفر حذف شده عددی درستی نیست، گفت: اجرای تصمیم مجلس زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی می‌خواهد که ما آن را مهیا نمی‌بینیم ولی ثروتمندان شناسایی می‌شوند و در ماه بعدهم این موضوع ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دولت گفت: حذف یارانه ثروتمندان شروع شده است از اول مهر این اقدام صورت می‌گیرد اما طبقات متوسط ما مطمئن باشند تصمیم غلطی نخواهیم گرفت که تاثیری در درآمد آنها داشته باشد؛ پایگاه اطلاعات ایرانیان خوشبختانه بسیار دقیق شده و همین که این تصمیمات روی صدک رفته و آرام آرام ادامه پیدا می‌کند نشان از دقت کار است.

ربیعی درباره سفر هیات طالبان و مذاکره با ایران هم گفت: تا مذاکرات به اتمام نرسیده صحبتی نخواهد شد اما آن چه برای ایران مهم است جلوگیری از برادر کشی است. امنیت افغانستان برای ما مهم بوده و اگر بتوانیم افراطی‌گری را در منطقه کاهش دهیم به نفع صلح و امنیت منطقه است. مهم‌تر از همه جلوگیری از حضور ایالات متحده امریکا و متحدانش در منطقه و بمباران‌های آنهاست که باید بهانه حضور آنها را کاهش دهیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه از گفت‌وگو با هر گروهی که بتواند و آرامش منطقه و به ویژه کشور افغانستان کمک کند دریغ نخواهیم کرد؛ افزود: از ظرفیت‌های خود برای ایجاد آرامش استفاده خواهیم کرد این قطعا به نفع دولت و ملت افغانستان است و ما در این موضوع تردیدی نداریم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم درحالی که در یمن مدرسه، بیمارستان و مردم باران می‌شود جریان داخلی یمن قدرتی پیدا کرده که واکنش نشان می‌دهد معمولاً به جای آن که به ریشه‌ها و یمنی که پنج سال زیره بمباران بوده، پرداخته شود که مردم این کشور بیکار نخواهند نشست، در پی این هستند که بدانند پشت این موضوع چه کسی بوده است؟ این سنت دیرین فرافکنی و مثل ضرب المثل معروف ما یعنی سیاست دایی جان ناپلئونی است که به ماهیت موضوع نگاه نمی‌شود؛ به مردم سرکوب شده توجهی نمی‌شود اما افراد دانشمندی که در آنجا رشد می‌کنند می‌توانند این حملات را شکل دهند.

سخنگوی دولت درباره موافقت امریکا با ایجاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران گفت: خبری به علاوه بر انچه که من دوشنبه گفتم ندارم، باید دید که اروپا و امریکا به چه توافقی می‌رسند.

ربیعی گفت: امریکا بر اساس سیاست دیرین خود به دنبال پشت پرده و عقب این موضوع می‌گردد اما معتقد هستیم که اگر عملیات علیه یمنی‌ها صورت نگیرد ما می‌توانیم با همه سازمان‌های بین‌المللی برای آرامش یمن همکاری می‌کنیم اما این آرامش باید دوطرفه باشد.

ربیعی در رابطه با توقیف اموال ایران گفت: در زمینه واکنش به توقیف اموال ایران توسط کانادا اطلاع چندانی ندارم اما قطعا این اقدام بدون واکنش نخواهند بود.

وی همچنین شایعات مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر احتمال جابه‌جایی سه وزیر در کابینه دولت را نیز تکذیب کرد.

در حال تکمیل است

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها