|
کدخبر: 62388

روحانی: فشار علیه ایران به نفع قدرت‌های جهانی نیست

رئیس‌جمهوری با اشاره به گام‌های متقابل ایران در کاهش تعهدات برجامی، گفت: مسیر صحیح و درستی را در کاهش تعهدات انتخاب و تأکید کرده‌ایم صبر ما حدی دارد و در برابر بی‌تعهدی طرف‌های برجام، نمی‌توانیم تعهد کامل بپذیریم.

گسترش‌نیوز: حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در دیدار اعضای هیات دولت با حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به نوسانات در بازار کالا و ارز در سال گذشته اشاره کرد و اظهارکرد: با وجود تلاش‌های همه‌جانبه امریکا برای جلوگیری از صادرات و واردات کالا، توانستیم در بازار تعادل و ثبات ایجاد کنیم.

رئیس‌جمهوری با تجلیل از صبر و مقاومت ملت ایران در برابر فشارها گفت: امروز در سطح جهانی امریکا به عنوان یک پیمان‌شکن منزوی شناخته می‌شود و از لحاظ حقوقی، نخستین بار در دو نوبت امریکا را در مجامع حقوقی جهانی محکوم کردیم.

روحانی تحریم‌های امریکا را اقدامی تروریستی دانست و خاطرنشان کرد: امروز امریکا دست به تروریسم اقتصادی علیه همه ملت ایران و کودکان و زنان و مردان ایرانی زده است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به گام‌های متقابل ایران در کاهش تعهدات برجامی گفت: مسیر صحیح و درستی را در کاهش تعهدات انتخاب و تأکید کرده‌ایم صبر ما حدی دارد و در برابر بی‌تعهدی آنها نمی‌توانیم تعهد کامل بپذیریم.

روحانی با بیان اینکه اگر مذاکرات با ۱+۴ موفق باشد می‌تواند شرایط را عوض کند، گفت: اگر گفت‌وگوها ناموفق باشد، به مسیر خود ادامه خواهیم داد.

رئیس‌جمهوری افزود: قدرت‌های جهانی می‌دانند که در صورت تحریم کامل نفت و به صفر رساندن صادرات نفت ایران، آبراه‌های بین‌المللی نمی‌تواند امنیت سابق را داشته باشد، بنابراین فشار یکجانبه علیه ایران نمی‌تواند به نفع آنها باشد و امنیت‌شان را در منطقه و جهان تضمین نمی‌کند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات بانک مرکزی و بخش اقتصادی دولت برای ایجاد آرامش در بازار گفت: نرخ ارز تا حدی متعادل شده، ضمن اینکه نسبت به تأمین کالاهای اساسی و ضروریات زندگی مردم اطمینان داریم.

رئیس‌جمهوری با یبان این که آمارها نشان می‌دهد از اردیبهشت ماه امسال، تورم نقطه به نقطه و ماهانه رو به کاهش است، سیاست دولت را فروش فرآورده‌های نفتی به جای فروش نفت خام اعلام کرد و افزود: برای این کار پالایشگاه‌های موجود را توسعه داده و پالایشگاه‌های جدید ایجاد خواهیم کرد.

رئیس‌جمهوری گفت: در قدم اول توانستیم در زمینه نفت، گاز و گازوییل خودکفا شویم و به صادرات برسیم و امروز هم در زمینه بنزین خودکفا شده و بنزین صادر می‌کنیم.

روحانی ادامه داد: باید مصرف بی‌رویه بنزین را کاهش دهیم که چارچوب مناسبی را در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی برای این هدف، تصویب کرده‌ایم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به دستور رهبر انقلاب درباره تغییر و اصلاح ساختار بودجه خاطرنشان کرد: هر چند در این مورد مقداری تأخیر داریم، اما تحریم فرصتی برای تغییر ساختار بودجه به وجود آورده است.

روحانی از کاهش بیکاری خبر داد و با اشاره به توسعه نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: گردشگری نیز ۴۳ درصد نسبت به سال قبل بیشتر و حدود ۳۰۰ هزار اشتغال در این حوزه ایجاد شده است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به تحول در روستاها در زمینه آب، برق، راه، بهداشت و درمان و ارتباطات اظهارکرد: روزانه ۲۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات و ۱۰ روستا به گاز وصل می‌شود، ضمن اینکه هر هفته ۳۰ روستا به آب اشامیدنی متصل می‌شود.

روحانی با اشاره به توجه ویژه دولت به قشر ضعیف و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی گفت: همه موفقیت‌های دولت تا امروز در سایه لطف خدا، هدایت رهبری و حضور و حمایت مردم بوده و اگر این سه نبود، ناتوان تر از آن بودیم که در برابر یک توطئه عظیم جهانی کشور را اداره، و نیازهای مردم را تأمین کنیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به ضرورت هم‌افزایی هر سه قوه تأکید کرد: اگر همه دستگاه‌ها در کنار هم قرار بگیریم و همدیگر را یاری کنیم، با شتاب بیشتر از تحریم‌ها عبور می‌کنیم، حل مشکلات مردم سریع تر می‌شود و امریکا را به زانو در خواهیم آورد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها