|
کدخبر: 59365

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پاسخ می‌دهد؛

راه‌حل چالش جدی در معدن و صنایع معدنی چیست ؟

مقدسی گفت: ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که تسهیلات نوسازی و یا تامین قطعات و ماشین آلات معدنی در بهترین شرایط و با کمترین هزینه انجام شود. مدل مالی پیشنهادی مطرح کردم که بر اساس آن ارائه تسهیلات در یک کارگروه با همکاری دولت، سیستم بانکی و گروه کارگروه اشتغال استانی انجام شود.

گسترش‌نیوز : نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد دولت در زمینه معادن و صنایع معدنی در گفت و گو با گسترش نیوز اظهار کرد: امور اجرایی در زمینه صنایع و معادن دولت است. در برنامه ششم توسعه استفاده از ظرفیت معادن کشور مورد تاکید قرار گرفت که بر اساس آن سهم برداشت و صادرات افزایش یافته است.

وی در پاسخ به این پرسش که نقش و عملکرد وزارت صمت را در ارتباط با اکتشاف و استخراج چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: معاونت معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت در چند سال گذشته در زمینه اکتشاف و استخراج عملکرد نسبا خوبی داشته است.

moghadasi2.jpg

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ارتباط با ماشین‌آلات معدنی گفت: در مورد ماشین‌آلات معدنی استاندارد‌ها اولویت‌هایی برای استان‌ها قائل شدند اما موضوع مهم در ارتباط با صنایع و معادن معضلات بهره‌برداران و تولیدکنندگان در تامین ماشین‌آلات معدنی است. تامین منابع مالی سرمنشا اصلی این معضلات است. معمولا تولید کنندگان ماشین آلات معدنی شرکت های معدنی هستند که دچار بحران‌های مالی هستند.

راهکار تامین مالی نوسازی معدنی‌ها

مقدسی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا راه حلی برای تامین مالی صنایع معدنی وجود دارد، گفت: ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که تسهیلات نوسازی و یا تامین قطعات و ماشین آلات معدنی در بهترین شرایط و با کمترین هزینه انجام شود. مدل مالی پیشنهادی مطرح کردیم که بر اساس آن ارائه تسهیلات در یک کارگروه با همکاری دولت، سیستم بانکی و گروه کارگروه اشتغال استانی انجام شود.

وی در ارتباط با نحوه عملکرد آن گفت: در این مدل وام را به بهره بردار بدهند و وثیقه توسط معدن دار تامین می‌شود. درواقع تسهیلات به سازندگان و تامین کنندگان قطعات و ماشین آلات برای نوسازی معادن پرداخت می‌شود. با این مدل مالی در نوسازی، به روز رسانی ماشین‌آلات و تکنولوژی انجام می‌شود.

مشکل کجاست؟

نماینده مردم اراک گفت: بهره برداران ما برای اکتشاف بیشتر و عمیق‌تر نیاز به به روز رسانی و افزایش ماشین‌آلات و تکنولوژی معدنی دارد و تامین این قطعات و ابزارآلات و ماشین‌آلات نیاز به تسهیلات دا‌رد. دولت مدل سه جانیه ای را تهیه کرده است که بر اساس آن بهره برداران با توجه به توانمندی و پشتوانه‌هایی که دارند، پشتوانه مالی تهیه ملزومات و قطعات و ماشین آلات را فراهم خواهند. نکته مهم این است که پول به این سازمان ها دارده نمی شود. پول به تولید کننده قطعات پرداخت می شود.

وی با بیان این موضوع که با این نوسازی یک تحول رخ خواهد داد، گفت: امیدواریم این تصمیم در حد شعار باقی نماند چراکه این موضوع یک چالش جدی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها