|
کدخبر: 47217

روحانی: اراده رهبری، همکاری برادرانه با عراق است

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه اراده رهبری، دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران همکاری برادرانه و نزدیک با عراق است، تصریح کرد: امنیت و ثبات عراق و جمهوری اسلامی ایران در یکدیگر تأثیرگذار است.

گسترش‌نیوز : حجت‌الاسلام حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در حاشیه سفر به استان گیلان و در دیدار محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق، بر همکاری‌های مشترک بین دو کشور برای ثبات در منطقه، مبارزه با تروریسم و همچنین توسعه روابط همه جانبه تأکید کرد و ادامه داد: حضور مسئولان عراقی در ایران و به‌ویژه روابط نزدیک پارلمانی برای گسترش روابط دو ملت مغتنم و مفید است.

روحانی با تأکید بر اینکه تهران در همه زمینه‌ها آماده همکاری با بغداد است، افزود: روابط تاریخی دو ملت و حجم بالای رفت و آمد گردشگران و زائران، نشانگر پیوستگی فرهنگی و علاقه دو ملت به یکدیگر است.

رئیس‌جمهوری همچنین با تبریک به ملت عراق برای پیروزی بر داعش به عنوان تروریست‌های خطرناک و همچنین برگزاری موفقیت آمیز انتخابات و تشکیل پارلمان و دولت این کشور، تأکید کرد: در زمینه مسائل اقتصادی و زیرساختی آمادگی داریم که همکاری‌های دو کشور بیش از گذشته گسترش یابد.

محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق نیز در این دیدار ضرورت گسترش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران را خاطر نشان ساخت و گفت: مخالف هرگونه تحریم و محاصره علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم.

رئیس مجلس عراق با قدردانی از تلاش‌ها و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با گروه‌های تروریستی در عراق، تأکید کرد: معتقدیم گسترش و افزایش همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و عراق به ثبات در منطقه نیز کمک می‌نماید.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه شورای اداری استان گیلان طی سخنانی با تبریک آغاز ماه مبارک رجب، گفت: در ماه رجب خدا به ما کمک کرده تا برای ماه عبادت، نماز و روزه آماده شویم، به دو عضو چشم و زبان هم اشاره شده که شاید بسیاری از انحرافات و مفاسد از این دو عضو آغاز شود، یعنی ممکن است حرف‌هایی زده شود که در مسیر ناصحیح باشد یا گاهی چشم آغازگر آن باشد.

وی افزود: درست است ماه‌ها و روزهای سختی در سال ۹۷ بر مردم ما گذشته، اما باران رحمت الهی امسال جای شکر در پیشگاه خدواند دارد، موفقیت‌های ما در صحنه‌های بین‌المللی جای شکرگزاری دارد.

رئیس‌جمهوری بیان کرد: درست است که امروز در تحریم هستیم، اما یادمان باشد از اول انقلاب تا به امروز این، نخستین تحریمی است که طرفدار آن چند تا کشور بیشتر نیستند و مخالفان این تحریم، اکثریت قاطع قریب به اتفاق کشورها هستند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: از ابتدای انقلاب تاکنون تحریم‌های زیادی داشتیم، همان اوایل انقلاب هم امریکا ما را تحریم کرد و خیلی از کشورهای غربی از او حمایت کردند. در زمان جنگ به صورت دیگر و بعد از آن نیز تحریم‌ها وجود داشته و تحریمی بوده که سردمدار آن امریکا و طرفدار آن رژیم صهیونیستی و چند تا کشور بودند، اما اکنون حتی برخی از متحدین امریکا، کل منطقه، کل شرق آسیا، کل افریقا، تقریبا کل امریکای لاتین و حتی امریکای شمالی یعنی کانادا و مکزیک و حتی در درون امریکا با این تحریم‌ها مخالف هستند، نظرسنجی اخیر نشان داده ۶۰ درصد مردم امریکا گفتند کار ترامپ در تحریم مردم ایران غلط بوده و او حق نداشته از برجام خارج شود.

روحانی خاطرنشان کرد: این یک پیروزی سیاسی است، روزنامه‌ها و رسانه‌های دنیا را بخوانید چند تا روزنامه هستند که از آن‌هاحمایت کنند، حتی در سازمان ملل تحریم‌ها را تقبیح و محکوم کردند و ۲-۳ تا کشور بودند که از آنها حمایت کردند، این موفقیت بسیار مهمی است و نباید از یاد ببریم و فراموش کنیم نعمتی است که خدا به ما داده است.

وی اظهار کرد: در منطقه نیز موفقیت‌های زیادی را به‌دست آوردیم چه امسال و چه در سال‌های قبل، این موفقیت‌ها نعمت الهی است، منطقه ما حساس است؛ برای نخستین بار در تاریخ منطقه، ایران به عنوان تصمیم‌گیر موثر یا اصلی برای امنیت منطقه و به ویژه سوریه نقش دارد که امروز توسط سه کشور ایران، روسیه و ترکیه صورت می‌گیرد.

رئیس دستگاه اجرایی کشور همچنین ابراز کرد: در جلسات آستانه نیز ایران، روسیه و ترکیه محور اصلی حل و فصل هستند و اکنون تقریبا همه این مسئله را قبول کرده‌اند و حتی کشورهای مستقلی هم هستند که تقاضا دارند به این سه کشور ملحق شوند، این مسئله در جلسه اخیر نیز مطرح شد، چه زمانی بوده که تاکنون در یک حرکت سیاسی و بین‌المللی منطقه‌ای نقش اصلی سیاسی را ایفا کند.

روحانی در ادامه یادآور شد: برای ما این موفقیت است که نظام جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه توفیقات بزرگی را به‌دست ‌آورد، یادمان نرود و فراموش نکنیم این مسئله مهمی است نیروهای مسلح، سپاه و ارتش در این موفقیت و پیروزی همه دست به‌دست هم دادیم. دولت پول و سلاح را تامین می‌کند، دولت سیاست خارجی را دنبال می‌کند، دولت بخش بزرگی از کار اطلاعاتی را انجام می‌دهد و نیروهای مسلح در میدان هستند و بار سنگینی را به دوش دارند، اگر با هم نباشیم موفقیتی به‌دست نمی‌آید.

وی افزود: وقتی نظام تصمیمی می‌گیرد کسی بگوید شرایط داخلی سخت است و مردم در سختی هستند و به دیگران کمک نکنیم، این حرف نمی‌تواند قابل قبول باشد؛ ما در دنیای بهم پیوسته زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ملت ایران علی‌رغم سختی‌ها نشان داده‌ که خسته نمی‌شوند، نشان داده‌اند مقاوم هستند، نشان داده‌اند قدرت بزرگ در این منطقه هستند و اتکای آنها به خداوند است.

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها