|
کدخبر: 41437

واعظی، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری تشریح کرد:

یارانه بنزین صرف نیازمندان می‌شود

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در واکنش به بحث‌ها درباره تغییر نرخ بنزین در بودجه سال آینده، گفت که اگر یارانه‌ای از بنزین کسر شود، برای جبران پرداختی‌های نیازمندان در زمینه‌های مختلف صرف می‌شود.

گسترش‌نیوز : محمود واعظی در پایان جلسه روز گذشته هیأت وزیران، هدف اصلی دولت از اعطای کارت سوخت به دارندگان خودرو را جلوگیری از قاچاق سوخت به کشورهای همسایه دانست و اظهارکرد: طبیعی است وقتی بنزین در ایران لیتری هزار تومان و برخی کشورهای همسایه ۱۰ هزار تومان است، شاهد قاچاق هم خواهیم بود، مضافاً اینکه کشور از محل این صرفه‌جویی در کاهش آلودگی هوا یا حفظ این ثروت ملی سود می‌برد.

وی اضافه کرد: اگر بنزین کالایی مانند نان بود که همه مردم به‌طور مساوی از آن استفاده می‌کردند، طبیعی بود که هرچقدر نرخ آن پایین باشد، باز هم پول مردم در جیب مردم می‌رود، اما اینکه درصدی از مردم از بنزین استفاده می‌کنند و درصدی اصلاً استفاده نمی‌کنند، مسئله را متفاوت می‌کند.

واعظی گفت: باید یارانه‌ای که از بنزین کسر می‌شود را برای کسانی که نیازمند پرداختی‌های جبرانی هستند، یا نیازمندان بسته‌های غذایی یا افزایش مستمری وابستگان به کمیته امداد و بهزیستی یا رسیدگی بیشتر به روستاییانی که دچار خشکسالی هستند، صرف شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پاسخ به اینکه گفته می‌شود حتی به کسانی که خودرو ندارند هم بنزین تعلق خواهد گرفت، اظهارکرد: این طرح هم ارائه و در دولت بررسی شد. اما نقاط ضعف این طرح به مراتب بیش از نقاط قوت آن بود و به همین دلیل دولت فعلاً وارد این بحث نشده است.

وی درباره زمان عملیاتی شدن سازوکار مالی اتحادیه اروپا با ایران موسوم به SPV نیز گفت: کشورهای اروپایی، چه در سطح رهبران و چه وزیران خارجه و مقام‌های اقتصادی، در همه تماس‌های خود با مقام‌های ایرانی، اعلام کردند در اراده برای برقراری این سامانه تردید ندارند، آنان اکنون درحال طراحی مکانیزم این سامانه هستند و گفتند که حداکثر دو یا سه هفته دیگر این کار انجام می‌شود.

واعظی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود اروپا در این زمینه تعلل می‌کند نیز گفت: در مذاکرات و بحث‌هایی که بوده است، مشکلات و فشارهایی که امریکا به آنان می‌آورند را به ما منتقل کردند و ما اراده‌ای ندیدیم مبنی بر اینکه به‌صورت عمدی این مسئله عقب می‌افتد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پاسخ به اینکه برخی نمایندگان عنوان کرده‌اند سال آینده برق و آب واحدهای مسکونی رایگان می‌شود نیز گفت: نمایندگان مجلس هم مانند افراد دیگری که نظر و بحثی دارند، نظرات خود را می‌گویند، اما وقتی به تصویب مجلس می‌رسد، داستان دیگری دارد. باوجود همه این‌ها، دولت چنین چیزی را در بودجه ندیده است و اگر کسی می‌خواهد این را در بودجه بگذارد، باید مشخص کند اعتبار آن از کجا جبران می‌شود.

وی تصریح کرد: بودجه‌ای که امروز بررسی می‌کنیم، توانایی اینکه رقم بزرگی در این حد از آن کم شود را ندارد. ضمن اینکه تجربه دنیا نشان می‌دهد وقتی چیزی رایگان شد، دیگر نمی‌توان مصرف آن را کنترل کرد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پاسخ به اینکه چرا پس از کاهش نرخ دلار، نرخ اجناس در بازار کاهش پیدا نکرده است، اظهار کرد: این حرف درست است و ما این حق را به مردم می‌دهیم و خودمان هم بر این باور هستیم. هفته‌ گذشته رئیس جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت را مأمور کرد تا این کار را دنبال کند. سازمان حمایت از مصرف‌کننده نیز در این زمینه مسئولیت دارد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره افزایش یارانه در بودجه سال ۹۸، خاطرنشان کرد: ما درحال‌حاضر به حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه می‌دهیم. افزایش یارانه در شرایط سخت تحریم موجب نمی‌شود چیزی به کسی برسد. روش دولت یازدهم و دوازدهم افزایش یارانه افراد تحت پوشش کمیته‌ امداد و بهزیستی است. این شیوه بهتر جواب می‌دهد تا رقم کمی را به همه ملت بدهیم.

توضیح وزیر کشور درباره چگونگی انتخاب استانداران

وزیر کشور هم در حاشیه جلسه دولت گفت: استانداران باید با سیاست‌های دولت دوازدهم همسو و برنامه‌های دولت را قبول داشته باشند. عبدالرضا رحمانی فضلی درباره شیوه و ترکیب استانداران جدید و اینکه آنها از یک حزب تعیین شده‌اند، اظهارکرد: ما اصلاً به اینکه آنها به کدام حزب و جریان سیاسی تعلق دارند توجهی نداریم؛ تا امروز ۱۱ تا ۱۲ استاندار کشور را مشخص کرده‌ایم؛ سه یا چهار گزینه دیگر برای انتخاب باقی مانده است که سعی می‌کنیم تا هفته آینده بقیه استانداران را هم انتخاب کنیم.

وی گفت: ۳۵۰ گزینه برای انتخاب استانداران از سوی نمایندگان مجلس، چهره‌های سیاسی احزاب و گروه‌ها و کارشناسان وزارت کشور به ما معرفی شده بود که پس از بررسی سوابق آنها، نهایتاً به یک فهرست ۴۰ نفری رسیدیم، البته از این میان، اولویت ما معاونان خود استانداران بوده که برای استانداری استفاده کنیم. وزیر کشور گفت: دلیل ما برای انتخاب استانداران جدید از میان معاونان استانداری این است که آنها با سیاست‌های دولت و موضوعات و مسائل استان آشنا بودند و می‌توانند کار را براحتی ادامه دهند و از طرفی فرمانداران و بخشداران نیز توسط همین مسئولان انتخاب شده‌اند لذا انتصابات با کمترین تغییرات در سطح استان انجام می‌شود.

رحمانی فضلی همچنین درباره پیشنهاد واگذاری اختیار تداوم یا قطع یارانه‌ها به استانداران در لایحه بودجه ۹۸ بیان کرد: در لایحه بودجه حکمی قرار داده شده و مجلس تکلیف کرده که سه دهک از کسانی که یارانه دریافت می‌کنند در استان‌ها با شناسایی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و کمک بقیه دستگاه‌ها کاهش یابند. وی افزود: استان‌ها اگر بتوانند این روش را انجام دهند منابع و مبالغ ناشی از آن را می‌توان در پروژه‌های عمرانی و واحد‌های تولیدی مصرف کرد و یا به طبقات اقشار نیازمند کمک کرد؛ این موضوع در لایحه بودجه به مجلس پیشنهاد شده و اگر نمایندگان مجلس کمک کنند، ما در استان‌ها آمادگی داریم با کمک همه دستگاه‌های این کار را انجام دهیم.

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر