|
کدخبر: 40723

لاریجانی: افزایش حقوق شامل کارگران می‌شود / اجرای ۱۲ بند برای کنترل بازار ارز

علی لاریجانی در نشست خبری روز مجلس از اجرای بندهای ۱۲گانه برای کنترل بازار ارز خبر داد.

گسترش‌نیوز : در این نشست که به مناسبت روز مجلس برپا شده بود علی لاریجانی به کارنامه مجلس دهم اشاره کرد و گفت: در این دوره ۱۲۸ قانون تصویب کردیم و بیشتر وقت خود را صرف حل چالش‌ّهای مانند وجود دولت پهن‌پیکر تقویب نظام بودجه‌ریزی حل چالش نقدینگی رسیدگی به وضعیت بانک‌ها حل مسئله بدهی صندوق‌های بازنشستگی و معضل آب کردیم.

neshast-larijani.JPG

کاهش ۱۵ درصدی بدنه دولت وی در تشریح جزییات این چالش‌ها اظهار کرد: برای حل مشکل پهن پیکر بودن دولت در برنامه ششم گام‌هایی را برداشتیم و قرار شد ۱۵ درصد از بدنه دولت در راستای چابک‌سازی کم یابد. همچنین در بحث رسیدگی به وضعیت بانک‌ها، از سال ۹۴ مرکز پژوهش‌های مجلس آلارم خطر را به صدا در آورد. در شرایط فعلی می‌دانیم که تامین نیازهای بانکی به تنهایی موثر نیست و نیاز به منابعی دارینم که باید با ورود دولت حل شود.

larijaani.jpg بدهی صندوق‌های بازنشستگی به کجا رسید؟ لاریجانی با اشاره به وضعیت بدهی صندوق‌های بازنشستگی کشور گفت: برای حل این معضل در بودجه ۹۷ راهکارهایی را ارائه کردیم و به دولت اختیار دادیم تا با استفاده از برخی منابع، بدهی‌های صندوق‌های بازنشستگی را پرداخت کند اما تا این لحظه هیچ اقدامی صورت نگرفته است. ما اطمینان داریم در صورت اقدام به موقع دولت می‌توانستیم تا سال آینده شاهد بهبود وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کشور باشیم.

وی در این نشست با اشاره به تلاش‌های مجلس برای قانون‌گذاری اظهار کرد: تمرکز مجلس بر حل چالش‌ها در برخی مواقع منجر به قانون‌گذاری یا اصلاح قوانین موجود شد. اما به هر حال باید پذیرفت که حل بخشی از مشکلات به هماهنگی دولت و مجلس نیاز دارد. علاوه بر این، در این دوره بخشی از قوانین را منسوخ کردیم و برخی دیگر نیز به طور ضمنی مشخص شد تا بتوانیم راحت‌تر مشکلات و خلا‌ها را شناسایی کنیم.

تلاش برای آرامش ارزی کشور رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به وضعیت به چالش‌های ارزی کشور اشاره کرد و گفت: امسال بخش زیادی از وقت مجلس صرف چالش‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی مانند چالش‌ّ ارز شد. برای حل این مشکل مجلس تصمیماتی شامل ۱۲ بند را اجرا کرد که به کمک آن ثبات کم‌کم به بازار برگشت.

کارگران مشمول قانون افزایش حقوق می‌شوند لاریجانی همچنین به وضعیت افزایش حقوق اشاره کرد و گفت: طرح افزایش ۲۰ درصدی حقوق علاوه بر کارمندان شامل کارگران هم می‌شود البته با شرایط فعلی جامعه افزایش ۲۰ درصدی حقوق کافی نیست و ما در مجلس به آن می‌پردازیم درباره ارائه بسته‌های حمایتی هم تحلیل های متفاوتی وجود دارد ولی با این همه معتقدیم در شرایط فعلی با این نوع کمک‌رسانی ادامه داشته باشد. درباره افزایش حقوق به بحث بودجه سال آینده اقداماتی را انجام می‌دهیم.

تکلیف افزایش قیمت بنزین چه شد؟ رئیس مجلس شورای اسلامی به بحث افزایش احتمالی قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: در بحث افزایش قیمت بنزین بحث‌هایی شده اما بعید می‌دانم امسال اتفاقی بیفتد. مرکز پژوهش‌های مجلس در تلاش است تا بدون آنکه به مردم فشاری وارد شود، راهی برای کاهش مصرف بنزین و جلوگیری از قاچاق آن بیابد. اما این معادله سه وجهی مدلی می‌خواهد که برخی معتقدند باعث تورم خواهد شد. به همین دلیل به کارشناسی بیشتری نیاز دارد.

سرنوشت ارز دو نرخی در سال آینده وی در بخش دیگری از سخنان خود به بودجه ۹۸ اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم تا نیازهای اساسی مردم شامل بهداشت و درمان و غذا با قیمت ارزی ثابت یا حتی کمتر در اختیار آنان قرار دهیم. برخی معتقدند ارائه کالاهای اساسی با قیمت ثابت و یارانه بیشتر باید صورت بگیرد اما برخی دیگر معتقدند این راه تورم‌زاست و به جای پرداخت یارانه بیشتر، باید قیمت‌ها را پایین آورد. ما به دنبال ایجاد سازکاری هستیم که طبقات اجتماعی پایین‌تر دچار مشکلات معیشتی نشوند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قیمت نفت در بودجه ۹۸ و وضعیت نرخ ارز افزود: به طور قطع مشکلات بودجه سال آینده چندان کم نیست اما باید تلاش کنیم این چالش‌ها را برطرف کنیم. درباره وضعیت سال آینده باید پس از ارائه طرح بودجه ۹۸ و تعیین قیمت نفت اظهار نظر کنیم. هنچنین درباره ارز دو نرخی یا افزایش قیمت آن هم پس از ارائه لایحه بودجه تصمیم‌گیری می‌شود. چرا که تا مشخص شدن برنامه بودجه سال آینده صحبت کردن درباره جزییات کار درستی نیست.

لاریجانی درباره درآمدهای ارزی سال ۹۷ نیز گفت: امسال قیمت نفت تا حدودی افزایش داشت. در این زمینه از دیوان محاسبات کشور خواستیم که میزان افزایش درامدهای ارزی را محاسبه کنند. اما باید این موضوع را هم در نظر گرفت که با وجود افزایش قیمت نفت، میزان فروش نسبت به گذشته کاهش یافته است.

طرح تشکیل مجلس دوم لاریجانی درباره ایده تشکیل مجلس دوم برای پرداختن به مسائل کلان اقتصادی گفت: تقسیم‌بندی مجلس به دو قسمت در شرایط فعلی جایز نیست. در حال حاضر ما با چالش تحریم‌ها مواجهیم و باید تا عبور از این شرایط چنین ایده‌هایی را به تعویق بیندازیم. البته با چنین طرحی مخالف نیستم اما معتقدم برای پرداختن به آن باید از شرایط فعلی عبور کنیم.

کارنامه قوانین مجلس دهم رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهم‌ترین قوانینی که در مجلس دهم به تصویب رسید، اظهار کرد: مجلس درباره مسائلی که بار مالی نداشته‌باشند می‌تواند وارد عمل شود. طرح اشتغال پایدار در روستاها، آموزش فنی حرفه‌ای، مدیریت مصرف سوخت در کشور، قانون چک، کاهش حکم اعدام، قانون استاندارد، قانون برنامه ششم، حمایت از حقوق معلولان و قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان از جمله مهم‌ترین قوانین تصویب شده در این دوره است. علاوه بر این قانون ارزش افزوده، یانک مرکزی و بانک‌ها، قانون تجارت که شامل ۱۲۰۰ ماده است و قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی همگی از جمله قوانین در دست اقدام هستند که بررسی آن در کمیسیون‌ها به پایان رسیده است.

نشست خبری روز مجلس، دوشنبه ۱۲ آذر با حضور ۲۸۵ عکاس ، خبرنگار و تصویربردار داخلی و خارجی در تالار مدرس برگزار شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها