|
کدخبر: 37945

عضو هیات رئیسه مجلس خبر داد

سه وزیر در صف استیضاح هستند/ نه مجلس به شریعتمداری

علی اصغر یوسف نژاد گفت: رفتن شریعتمداری به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اشتباه است و نمی‌تواند برای تکیه بر صندلی این وزارت رای‌ اعتماد بگیرد. عضو فراکسیون امید ادامه داد: این اقدام، یک اشتباه استراتژیک از سوی رئیس‌جمهور است.

گسترش نیوز : عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت استیضاح وزرا سخن گفت.

yosefnejad1.jpeg

به عنوان سوال نخست، از آخرین وضعیت استیضاح‌ وزرا در مجلس بگویید؟ در حال حاضر استیضاح وزیر «صنعت، معدن و تجارت»، وزیر «راه و شهرسازی» و «وزیر کشور» در دستور کار مجلس قرار دارد. از نظر زمانی بررسی استیضاح شریعتمداری و آخوندی در دستور کار این هفته است و باید در کمیسیون‌های مربوطه بررسی شود. اما با توجه با اینکه رئیس‌جمهور، مذاکره‌ای با رئیس مجلس داشته مبنی بر اینکه ممکن است این دو وزیر را تغییر دهد، این کمیسیون‌ها زمان بررسی استیضاح شریعتمداری و آخوندی را به تعویق انداختند. آخرین شنیده‌ها حاکی از این است که شریعتمداری برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شود. استیضاح وزیر کشور هم در دستور کار است که به کمیسیون شوراها ارجاع شده است.

با این تفاسیر دولت این بار می‌خواهد خودش دست به کار شود و آخوندی و شریعتمداری را جابه‌جا کند؟ شاید این بار دولت قصد دارد پیش از مجلس وارد کار شود و وزرا را تغییر دهد و احتمال جابه‌جایی این دو وزیر از استیضاح آنان بیشتر است. البته بیش از ۷۰ نفر از نمایندگان متقاضی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت هستند. همچنین چندی پیش، بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور نامه نوشتند که تغییراتی را برای ترمیم تیم اقتصادی دولت و بهبود اوضاع کشور در دستور کار قرار دهد.

شما با جابه‌جایی وزرا موافقید؟ مثلا شنیده می‌شود که شریعتمداری از وزارت صنعت به وزارت کار می‌رود. آیا نمایندگان به وزرایی که استیضاح شدند، در جایی دیگر رای اعتماد می‌دهند؟ این اقدام، یک اشتباه استراتژیک از سوی رئیس‌جمهور است. رفتن شریعتمداری به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اشتباهی است که قطعا مجلس به این انتخاب،‌ عکس‌العمل منفی نشان خواهد داد . البته از نظر قانونی جابه‌جایی وزرا ایرادی ندارد اما منطق حکم می‌کند که آقای روحانی فرد دیگری را برای وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کند. با توجه به اینکه بیش از یک ماه است استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در جهت همکاری مجلس با دولت به تعویق افتاده اما هیچ کدام از مشکلات مرتبط با وزارت صمت حل نشده بنابراین نمایندگان مجلس امضاهای خود را پس نگرفته اند بنابراین مطابق قانون استیضاح به صحن علنی ارجاع شده است.

در جایی گفته بودید که بده بستان‌های زمان استیضاح‌ها قابل انکار نیست. در این باره بیشتر توضیح می‌دهید؟ بسیاری از نمایندگان مشکلات منطقه‌ای دارند و استیضاح وزرا را دستاویزی برای تامین مطالبات حوزه انتخابیه خود می‌کنند.

یعنی این دسته از نمایندگان برای رسیدن به مطالبات منطقه‌ای خود، پا بر منافع ملی می‌گذارند و از سوال کردن از وزرا به این منظور منصرف می‌شوند؟ گاهی اوقات نمایندگان چاره‌ دیگری ندارند. نماینده‌ای که به وزیر دسترسی ندارد و بارها به وی نامه می‌نویسد و تذکر می‌دهد اما مشکل حوزه انتخابیه‌اش حل نمی‌شود و با انتقادات شدید مردم مواجه می‌شود، مجبور است که از مسیرهای قانونی چون استیضاح مشکلات و مطالبات مردم را حل و فصل کند. اما به هر صورت این لابی‌گری‌ها در زمان استیضاح وزرا وجود دارد و قابل انکار نیست و باید مواظب آن بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها