|
کدخبر: 58331

جهانگیری: برای حفظ برجام به تعهداتتان عمل کنید

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: کشورهای اروپایی به جای جلسه و فشار بر ایران که متعهد به برجام بماند به امریکا فشار بیاورند که از تحریم‌های ظالمانه دست بردارند.

گسترش‌نیوز: «اسحاق جهانگیری» روز سه شنبه در نوزدهمین کنگره ملی پرسش مهر که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تاکید بر اینکه هیچ تحریمی نباید به موجب برجام علیه ملت ایران صورت می‌گرفت. خطاب به اروپایی‌ها گفت: اگر می‌خواهید که برجام حفظ شود باید به تعهداتتان در برجام عمل کنید.

وی ادامه داد: برگشت ما به تعهدات برجام کار خیلی ساده است، اگر اراده کنیم چند ساعت بعد همه تعهداتمان طبق برجام عمل خواهد شد اما این کار منوط بر این است که طرف‌های برجامی به تعهدات خود عمل کند.

معاون اول رئیس‌جمهوری یادآور شد: از ۶ سال عمر دولت تدبیر و امید چهار سال آن در تحریم کامل بود و تقریباً دو سال فقط در تحریم نبودیم.هم باید به کشور و هم به دنیا نشان می‌دادیم که جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که با قدرت‌های بزرگ مذاکره، گفت‌وگو و تعامل کند و بتواند به یک توافق مهم دست پیدا کند که در دنیا اعلام می‌شد بزرگترین توافقی است که می‌تواند گره‌های بزرگ جهانی را با گفت‌وگو حل کند.

جهانگیری با بیان اینکه ایران یک طرف قضیه بود و شش کشور بزرگ دنیا در طرف دیگر قرار داشتند، گفت: مذاکرات برجام زمانی شروع شد که شش قطعنامه و تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران تصویب شده بود و کشور ذیل فصل هفتم شورای امنیت به عنوان مخل امنیت جهانی عنوان شده بود.هنر ایرانی‌ها این بود که در نبرد دیپلماسی با قدرت‌های بزرگ به توافق برسند که دولت بعدی امریکا بگوید در این توافق کلاه سر امریکایی‌ها رفته است و همه چیز به نفع ایران و علیه امریکا است.

معاون اول رئیس جمهروی اضافه کرد: بنابراین آنها کار غیراخلاقی انجام دادند و برخلاف حقوق بین‌الملل و همه مقررات از برجام خار شدند.

جهانگیری یادآور شد: یکسال صبر کردیم و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در طول این مدت اعلام کرد که ما به تمام تعهدات برجام عمل کرده‌ایم.بعد از یکسال که آنها کاری نکردند تصمیم گرفتیم که به برخی از تعهداتی که در برجام پذیرفته بودیم، عمل نکنیم و گفتیم اگر قرار باشد ما از برجام استفاده نکنیم برخی تعهداتمان را انجام نمی‌دهیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: پذیرفته بودیم که ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده بیشتر در ایران نداشته باشیم یا درصد غنی‌سازی بیشتر از ۳.۶۷ درصد نباشد.

وی افزود: دنیا باید بداند با کشوری بی‌اراده‌ای روبه‌رو نیست بلکه با مردمی متمدن و تاریخ ساز روبه‌رو است. نمی‌شود که توافقی شود بعد یک طرفه به هم بزنند و بعد تحریم کنند و بگویند بیایید مذاکره کنید.

منبع: ایرنا

ارسال نظر