|
کدخبر: 55999

در دیدار رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی؛

لاریجانی: آمریکا نمی‌خواهد پای مسئولیت بین‌المللی خود بایستد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که امریکا و برخی کشورهای منطقه به جریانات تروریستی کمک می‌کنند، گفت: اشغال نظامی باعث تقویت جریانات تروریستی شده است. امریکایی‌ها با اشغال کشورهای منطقه نسبت به ملت‌ها رفتارهای تحقیرآمیز انجام می‌دهند و با این کار بستر اجتماعی تروریسم را فراهم می‌کنند.

گسترش‌نیوز: علی لاریجانی امروز - یکشنبه در دیدار گابریلا کوثباس بارون، رئیس اتحادیه بین المجالس بر نقش اتحادیه بین‌المجالس جهانی در جلوگیری از بحران‌ها تأکید کرد و گفت: چون نمایندگان پارلمان‌ها عضو IPU هستند، راحت‌تر و آزادتر حرف می‌زنند؛ لذا تحرک رئیس IPU می‌تواند موجب استفاده از ظرفیت پارلمان‌ها شود.

وی ضمن قدردانی از تحرکات دبیر کل درباره تحولات سوریه اظهارکرد: در خصوص یمن و سوریه آنچه رسانه‌ها در دنیا مطرح کردند، عمدتاً صادقانه نبود. در سال ۲۰۰۱ هنگامی که امریکایی‌ها به افغانستان حمله کردند، گفتند که می‌خواهیم مواد مخدر و تروریسم را از بین ببریم ولی بعد از گذشت سالیان از این حمله تولید مواد مخدر در افغانستان ۵۰ برابر شده است.

لاریجانی با بیان اینکه برخی کشورهای منطقه هم به جریانات تروریستی کمک می‌کنند، افزود: تجربه منطقه نشان می‌دهد، اشغال نظامی باعث تقویت جریانات تروریستی شده است، چون امریکایی‌ها با اشغال نسبت به ملت‌ها رفتار تحقیرآمیز انجام می‌دهند و با این کار امریکایی‌ها بستر اجتماعی تروریسم را در منطقه ایجاد می‌کنند.

وی در ادامه به بحران یمن اشاره کرد و تصریح کرد: بحران یمن خیلی دردآور است و برخی کشورها با این بحران و آدم کشی تجارت اسلحه می‌کنند. راه‌حل مسئله یمن با جنگ نیست. بلکه حل بحران این کشور با تشکیل دولت وحدت ملی امکان‌پذیر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکیدبر حساس بودن مسئله فلسطین گفت: ترامپ به دنبال معامله بر روی سرنوشت مردم فلسطین است؛ هر چند بازی با حیثیت ملی با تجارت یک فضاحت است، اما سبب تقویت جریانات مقاومت می‌شود؛ چرا که فلسطین درک می‌کند جز با مقاومت به نتیجه نخواهد رسید.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: شما به عنوان اتحادیه بین‌المجالس که نهادی دموکراتیک هستید از راه‌حل‌های دموکراتیک حمایت کنید و در این وضعیت که با یک به هم ریختگی بین‌المللی مواجه هستیم که عمدتاً امریکایی‌ها مسئول آن هستند، باید به عنوان یک نهاد بین‌المللی چاره اندیشی کنید.

لاریجانی همچنین درباره مسئله هسته‌ای هم گفت: علی‌رغم حسن نیت جمهوری اسلامی ایران و انجام مذاکرات امریکایی‌ها از برجام خارج شدند و نشان دادند که پای مسئولیت بین‌المللی خود نمی‌ایستند؛ ولی ما علیرغم اینکه فشارهای اقتصادی مشکلاتی برایمان ایجاد کرده؛ اما با استفاده از ظرفیت‌های داخلی خودمان روی پای خود ایستادیم. به گونه‌ای که رئیس‌جمهوری امریکا تلاش کرد فروش نفت ایران را به صفر برساند و یا کشور ما را به هم بریزد، یا ائتلاف ضدایرانی در منطقه ایجاد کند، ولی در هیچ‌کدام از این ادعاها موفق نبود.

وی ادامه داد: حتی اخیراً به آبهای سرزمین ما حمله کردند، اما ما مقابله جدی کردیم و اگر دوباره اقدامی بکنند، ما قوی‌تر عمل خواهیم کرد چرا که در مقابل کشوری که نظامات را به هم می‌ریزد، باید ایستاد.

رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی هم در این دیدار با ارائه گزارشی از فعالیت یکسال و نیمه خود در ریاست اتحادیه و تلاش در جهت شفافیت فعالیت اتحادیه گفت: اگر ۴۶ هزار نماینده مرتبط با IPU در سطح جهان با هم هماهنگ حرکت کنند، حتماً می‌توانند اثرگذاری بیشتری داشته باشند. ما در IPU به دنبال اعتمادسازی هستیم، البته گاهی بروکراسی شدید موانعی ایجاد می‌کند.

وی در ادامه بزرگترین چالش روبه‌رو را شفافیت دانست و افزود: نمایندگان باید از فعالیت‌های اتحادیه مطلع باشند و ما را در جهت اهدافمان یاری کنند.

خانم بارون به نقش ایران در حوزه چند جانبه‌گرایی نیز اشاره کرد و افزود: ایران به عنوان عضو کمیته عالی مشورتی ضدتروریسم است؛ و با تجربیاتی که در کمیته اجرایی و فعالیت‌های وسیع در اتحادیه دارد، می‌تواند نقش مؤثری در اتحادیه داشته باشد.

رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی در ادامه به مسئله تروریسم اشاره کرد و گفت: مبارزه با تروریسم را نباید سیاسی کرد و تجربیات ایران در این خصوص ارزشمند است. همچنین اتحادیه باید در مسائلی مانند فلسطین جدی تر اقدام کند. ک

وی در عین حال اذعان کرد: در مسئله یمن هم ما کار عمده‌ای انجام ندادیم و در این زمینه متاسفانه موانعی وجود دارد و توسل به زور و خشونت در دنیا افزایش یافته و باید از ظرفیت‌های نهادهای بین‌المللی بیشتر استفاده شود.

خانم بارون اضافه کرد: ما از استفاده و بهره‌مندی از ظرفیت جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل منطقه‌ای خصوصاً یمن و سوریه باید استفاده کنیم، ایران همیشه به دنبال چندجانبه گرایی است و ما از آن استقبال می‌کنیم.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها