|
کدخبر: 55533

نمایندگان مجلس به قتل شیرمحمدعلی در زندان واکنش نشان دادند

رئیس و اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در دیدار رئیس قوه قضاییه با اشاره به قتل علیرضا شیرمحمدعلی در زندان فشافویه و ضرورت نظارت بر بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها تاکید کردند.

گسترش نیوز - بهرام پارسایی با اشاره به بازدید رئیس و اعضای کمیسیون اصل ۹۰ با رئیس و معاونان قوه قضاییه گفت: در این دیدار اعضای کمیسیون نظارت بیشتر بر زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها را خواستار شدند و به صورت موردی به قتل علیرضا شیرمحمدعلی در زندانی فشافویه نیز اشاره و یادآوری شد که چنین حوادثی می‌تواند به اعتبار و جایگاه قوه قضاییه لطمه بزند و در مقابل برخی رأفت‌ها باعث می‌شود اعتماد عمومی به قوه قضاییه افزایش یابد که این امر در موفقیت این قوه اثرگذار خواهد بود.

majles-1608.jpg

وی با اشاره به طرح مسائلی از سوی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات در ریاست و سایر مسئولان قوه قضاییه انتظاراتی مطرح شد از جمله اینکه چون کمیسیون اصل ۹۰ مرجع شکایت شهروندان است درخواست ما این بود نسبت به رسیدگی به پرونده‌های ارجاعی از این کمیسیون تسریع شود، هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد و همکاری و تسریع در پاسخگویی را شاهد باشیم.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: بیشترین بحث نمایندگان درخصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی در هر قوه و هر رده‌ای بود و ضمن تقدیر از قضاتی که خوب و با شرافت عمل می‌کنند، نظارت بر عملکرد قضات را خواستار شدیم. همچنین عنوان شد بیشتر پرونده‌های مطرح در کمیسیون اصل ۹۰ مربوط به فسادهای گوناگون اعم از زمین‌خواری و خودروسازی است و انتظار رسیدگی به تخلفات و جرایم در زمینه خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها، تخلفات گمرکی و… وجود دارد.

پارسایی با بیان اینکه رئیسی پلکان قضائی را طی کرده و به حوزه قضا اشراف دارد، گفت: ایشان بر نقش مجلس در زمینه اصلاح قوانین قضائی در مبارزه با فساد و کمک به بسته شدن منافذ فساد تاکید داشت و پیشنهاد کرد که این جلسات هر چند وقت یکبار برگزار شود چراکه نمایندگان می‌توانند بی‌واسطه خواسته‌های مردم را منتقل کنند.

وی همچنین گفت: ظاهراً رئیس قوه قضاییه پیگیری‌هایی درخصوص پرونده‌های ارجاعی از مجلس و قوه قضاییه داشت و گفت که برخی از این پرونده‌ها به دلیل این بسته شده که ادله کافی نداشته اگرچه نظر ایشان این بود که قضات برای بررسی پرونده‌های ارجاعی از مجلس فعال شوند و خصوصاً قول مساعد دادند که شعبه خاص و قضات ویژه و متخصصی برای پرونده‌های ارجاعی کمیسیون اصل ۹۰ و مجلس در نظر بگیرند تا رسیدگی به این پرونده‌ها تسریع شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به دغدغه نمایندگان برای حمایت از تولید یادآور شد: ضمن خواست عمومی برای مبارزه با مفاسد عنوان شد که در برخی موارد بازرسی و نظارت به سمت مچ‌گیری می‌رود و جرأت تصمیم‌گیری از مدیران محتاط گرفته می‌شود لذا ایشان گفتند که بخش خاصی در سازمان بازرسی برای حمایت از تولید در نظر گرفته شده تا موانع ایجاد شده برطرف شود.

پارسایی همچنین اضافه کرد: یکی از گلایه‌های نمایندگان عدم اجرای برخی احکام مثلاً حکم دیوان عدالت اداری برای برگشت تعرفه واردات خودرو در سال ۹۷ بود که هرگز اجرایی نشد. رئیس قوه قضاییه درخصوص واگذاری‌ها هم اعلام آمادگی کرد که موارد ارجاعی در این قوه مورد بررسی قرار گیرد. ایشان درخصوص برخورد با مفاسد در قوه قضاییه هم تاکیداتی داشت و گفت که رأساً جلسات با این موضوع را مدیریت می‌کند.

نماینده مردم شیراز همچنین درباره طرح موضوع فضای مجازی در این جلسه گفت: ایشان بر منافع فضای مجازی تاکید داشت و عنوان کرد که باید با رفع نگرانی این فضا را مدیریت کرد. آقای رئیسی عنوان کرد که بازرسی از زیرمجموعه قوه قضاییه نیز در دستور کار است.

وی با اشاره به طرح یکی از دغدغه‌های نمایندگان در این جلسه گفت: نمایندگان عنوان می‌کردند که رتبه‌های ویژه رسیدگی به مفاسد گاهی با حقوق متهمین در تضاد است و هر قدر هم قاضی توانمند، باتجربه و منصف باشد ممکن است خطایی صورت گیرد. همچنین نسبت به استقلال قوه قضاییه و قضات و عدالت‌محوری به دور از مسائل سیاسی برای افزایش اعتماد عمومی به قوه قضاییه تاکید شد.

پارسایی در پایان خاطرنشان کرد: در این جلسه هم نگرانی‌ها و نظرات نمایندگان مطرح شد و ما بر این باوریم که ادامه جلسات می‌تواند در پیشبرد برنامه‌های کمیسیون و حل مشکلات دستگاه قضائی گره‌گشا باشد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر