|
کدخبر: 55050

رئیس جمهور عازم تاجیکستان شد

رئیس‌جمهوری برای شرکت و سخنرانی در پنجمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) از قرقیزستان عازم دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد.

گسترش نیوز - حجت‌الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» در دومین مرحله از سفر خود پس از پایان اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای در بیشکک پایتخت قرقیزستان عصر امروز -جمعه- به دعوت «امامعلی رحمان» همتای تاجیکستانی خود عازم دوشنبه پایتخت این کشور شد تا در پنجمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) شرکت و سخنرانی کند.

ruhanisafar.jpg

یک هیأت بلندپایه سیاسی، حسن روحانی رئیس‌جمهوری را در سفر به کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان همراهی می‌کند.

دیدار و گفت‌وگو با برخی از سران کشورهای حاضر در این دوره اجلاس از برنامه‌های سفر رئیس‌جمهوری در تاجیکستان است.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نور سلطان نظربایف» رئیس‌جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دوجانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد.

نشست سران سیکا هر چهار سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر دو سال یک بار برگزار می‌شود.

درحال‌حاضر سیکا ۲۲ عضو دارد و دربرگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و امریکا است.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سیکا هستند.

انتظار می‌رود نشست سیکا در شهر دوشنبه که برای روزهای ۱۴ و ۱۵ ژوئن (۲۴ و ۲۵ خرداد) برنامه‌ریزی شده است، مقدمه‌ای برای مذاکره و صحبت در مورد حل و فصل مشکلات آسیا و یافتن راهی مؤثر برای ترویج ابتکارات در سطوح بالا باشد.

رئیس‌جمهوری ظهر امروز در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در بیشکک سخنرانی کرد.

روحانی در این اجلاس از سیاست‌های یکجانبه‌گرایی ایالت متحده امریکا انتقال کرد و افزود: دولت امریکا با استفاده ابزاری از ظرفیت اقتصادی، مالی و نظامی خود و با اتخاذ رویکرد تهاجمی، کلیه ساختارها و قواعد بین‌المللی را بر هم زده و به تهدیدی جدی برای ثبات منطقه و جهان تبدیل شده است.

روحانی همچنین در حاشیه اجلاس سران عضو شانگهای با «شی جین پینگ»، «ولادیمیر پوتین» و «محمد اشرف غنی» روسای جمهوری چین، روسیه و افغانستان دیدار و درباره توسعه روابط دو جانبه و تحولات منطقه و آینده برجام گفت‌وگو کرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر