|
کدخبر: 54908

حسن روحانی: از عزم ژاپن برای خرید نفت ایران و توسعه روابط استقبال می‌کنیم

رئیس‌جمهور در نشست خبری با شینزو آبه گفت: به آقای نخست وزیر گفتم ما در منطقه آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود، حتی با آمریکا اما اگر جنگی علیه ما بخواهد شروع شود پاسخ قاطع خواهیم داد.

گسترش نیوز - حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در نشست خبری با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن که پس از دیدار و گفت‌وگوی دو طرف صورت گرفت، طی سخنانی اظهار کرد: بسیار خوشحالم که جناب آقای نخست وزیر آبه شینزو دعوت من را برای سفر به جمهوری اسلامی ایران پذیرفتند و ما امروز میزبان ایشان و هیئت همراه بودیم. روابط دو کشور از قدمت تاریخی برخوردار است و امسال نودمین سال روابط دیپلماتیک بین دو کشور است.

rohani-abe-iran.jpg

وی افزود: در طول سال‌های گذشته ما ملاقات‌های سازنده‌ای باهم داشتیم و امروز هشتمین دور ملاقات ما در سال‌های گذشته بود. از اینکه دولت ژاپن و شخص آقای نخست وزیر مصمم هستند در روابط بین دو کشور در مسائل اقتصادی، سیاسی، منطقه‌ای و بین المللی استقبال می‌کنیم. ما امروز هم در جلسه خصوصی و هم در جلسه بین دو هیئت راجع به مسائل و روابط بین دو کشور از جمله سرمایه‌گذاری ژاپن در جنوب ایران مخصوصا چابهار و سواحل مکران صحبت کردیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از اینکه ژاپن به ادامه خرید نفت از ایران علاقمند است و همچنین حل‌و‌فصل مسائل و روابط مالی و روابط علمی و فرهنگی بین دو کشور حمایت می‌کنیم و این نکته‌ای است که می‌تواند توسعه روابط دو کشور را تضمین کند. علاوه بر مسائل مربوط به روابط دوجانبه راجع به بحث امنیت و تنش‌زدایی در منطقه نیز با یکدیگر گفت‌وگو کردیم.

روحانی اظهار کرد: خوشحالیم که هر دو کشور برای ثبات و امنیت منطقه اهمیت زیادی قائل هستند و به آقای نخست وزیر گفتم ما در منطقه آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود، حتی با آمریکا اما اگر جنگی علیه ما بخواهد شروع شود پاسخ قاطع خواهیم داد.

وی گفت: آقای نخست وزیر نسبت به آینده خوش‌بینی قابل ملاحظه‌ای داشتند و می‌گفتند من می‌بینم که تغییرات مثبت در راه است. من بسیار خوشحالم که آقای نخست وزیر در مذاکرات امروز همچنان بر حمایت از برجام ادامه دادند و این توافق را برای منطقه و جهان حائز اهمیت می‌دانستند. به آقای نخست وزیر گفتم که ما علاقمند به ادامه این توافق هستیم و اقداماتی که ایران انجام خواهد داد در چارچوب برجام و بند 36 برجام خواهد بود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: من از آقای نخست وزیر خواستم که بین دو کشور در زمینه هسته‌ای شاهد همکاری در آینده باشیم به دلیل اینکه هر دو کشور معتقد به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم و هر دو کشور با سلاح‌های هسته‌ای مخالفیم. من در مذاکرات امروز بر این نکته تاکید کردم که اگر ما شاهد برخی از تنش‌ها هستیم، ریشه این تنش‌ها برمی‌گردد به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران و هر وقت این جنگ متوقف شود شاهد تحولات بسیار مثبتی در ایران و جهان خواهیم بود.

روحانی اضافه کرد: از جناب نخست وزیر و هیئت همراه تشکر می‌کنم که کاملا با حسن نیت و برای آرمان‌هایی که مورد نظر دو طرف است و آن صلح و امنیت و تنش‌زدایی در منطقه است این سفر را انجام دادند و امیدواریم این سفر آغازی برای روابط بهتر بین دو کشور و تحولات بهتر در منطقه باشد.

وی تصریح کرد: ژاپن کشور بسیار مهمی است و همواره برای صلح و امنیت منطقه ما قدم‌های خوبی برداشته و امروز هم در مذاکرات‌مان راجع به همکاری بین دو کشور برای مسئله مهاجرین،مواد مخدر، تروریسم و همکاری در زمینه بازسازی سوریه و کمک به پایان بحران یمن نیز با هم گفت‌وگو کردیم.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: برای آقای نخست وزیر و هیئت همراه آرزوی اقامت خوشی در تهران دارم.

منبع: تسنیم

ارسال نظر