|
کدخبر: 51507

اولین واکنش فرانسه به تصمیم امروز ایران

وزیر دفاع و وزارت خارجه فرانسه به تصمیمات امروز چهارشنبه ایران در زمینه توافق هسته‌ای واکنش نشان داد.

گسترش نیوز، «فلورنس پارلی» وزیر دفاع فرانسه در واکنش به بیانیه امروز چهارشنبه دولت ایران درباره پایان دو تعهد برجامی این کشور و دادن مهلت ۶۰ روزه به طرف‌های باقیمانده در این توافق برای عمل به تعهداتشان گفت: چیزی بدتر از خروج ایران از برجام وجود ندارد.

iran_95047.jpg

وزارت خارجه فرانسه اما در واکنش به اظهارات صبح امروز (چهارشنبه) «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران در خصوص توقف اجرای برخی تعهدات ایران ذیل برجام اعلام کرد که در صورت عدم پایبندی ایران به برجام، مسئله آغاز مجدد مکانیسم تحریم‌ها بر روی میز قرار خواهد گرفت.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت امریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران امروز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.

این شورا به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت داد و تاکید کرد: «در هر زمان که خواسته‌های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد».

«حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران هم در اظهاراتی با اشاره به تصمیم ایران مبنی بر توقف برخی تعهدات خود ذیل برجام گفت: طبق تصمیم شورای‌عالی امنیت ملی، امروز از طرف من ۵ نامه به سران ۵ کشور باقی‌مانده در برجام ارسال شد.

ساعتی بعد از این تحولات در ایران، مقام‌های دیگر کشورهای عضو برجام به توقف بخشی از تعهدات برجامی توسط ایران واکنش نشان دادند.

به گزارش شبکه الجزیره، «فلورنس پارلی» وزیر دفاع فرانسه در این ارتباط گفت که «چیزی بدتر از خروج ایران از برجام وجود ندارد و اروپایی‌ها خواهان زنده نگهداشتن آن هستند».

اظهارنظر این مقام ارشد فرانسوی در حالی مطرح شده که علیرغم وعده‌های کشورهای اروپایی در رابطه با همکاری با ایران به منظور تحقق مزایای اقتصادی حاصل از تعهد به برجام، این وعده‌ها در عمل به جایی نرسیده است.

وعده‌های اتحادیه اروپا و به ویژه سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس برای ایجاد ساز و کار ویژه مالی که به «اینستکس» موسوم شده، هم تاکنون نتوانسته در عرصه عملی به ایران برای مقابله با تحریم‌های غیرقانونی امریکا در حوزه‌های بانکی، نفتی و دیگر عرصه‌ها کمکی کند.

وزیر دفاع فرانسه که با شبکه «بی‌اف‌ام» و رادیو «آر ام سی» مصاحبه می‌کرد، از احتمال اعمال تحریم ایران توسط اروپا در صورت نقض برجام خبر داد.

پارلی گفت: «این موضوع (اعمال تحریم ایران) شاید یکی از مسائلی باشد که مورد بررسی قرار گیرند. امروز، ایران تحت تحریم‌های اروپا نیست برای اینکه ایران تاکنون همیشه به تعهداتش احترام گذاشته است. اگر به این تعهدات احترام گذاشته نشود، طیبیعی است که این موضوع مورد سوال واقع خواهد شد».

تهدید تحریمی ایران توسط این مقام فرانسوی در حالی مطرح شده که دولت امریکا هجدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ (دقیقا یک سال قبل) از برجام خارج شد و تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای علیه ایران را دوباره برگرداند.

دولت امریکا اخیرا با تروریستی خواندن سپاه پاسداران و اعلام تصمیم خود برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، به اصرار خود برای نقض قوانین بین‌المللی ادامه داده است اما اروپایی‌ها در واکنش به این اقدامات ضد ایرانی تنها به «ابراز نگرانی» و «تاسف» بسنده کردند.

منبع: فارس

ارسال نظر