|
کدخبر: 44234

انتقاد صریح مراجع تقلید از رباخواری بانک‌ها

برخی از مراجع تقلید در دیدار با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس از رباخواری بانک ها انتقاد کردند.

گسترش نیوز - آیت الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان در دیدار اعضای هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: خلق پول از اقدامات خطرناک بانک‌ها و برخی از مؤسسات اعتباری است که دولت هزینه زیادی برای این موضوع می‌دهد.

Reba.jpg

وی با اشاره به لزوم توجه به نظارت بانک مرکزی به عملکرد بانک‌ها افزود: بانک مرکزی به مصوبات خود عمل کند، چون بانک‌ها به دستورات بانک مرکزی در زمینه حداکثر سود بانکی توجهی ندارند و باید در این زمینه بانک‌های خاطی مجازات شوند. استاد سطوح عالی حوزه علمیه عنوان کرد: بانک‌ها وام قرض الحسنه‌ای که می‌دهند قطعاً خلاف شرع است، چهار درصد حق الزحمه را تعیین کردیم که بانک‌ها با یک زرنگی بیش از این میزان را از مردم دریافت می‌کنند که میزان آن به ۲۰ درصد رسیده و نوعی رباخواری آشکار محسوب می‌شود. آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: مسئله خلق پول توسط بانک‌ها یکی از برنامه‌های بسیار خطرناک است چرا که بانک‌ها پول به دست مردم نمی‌دهند، بلکه با چک و اسناد مبالغ را از این حساب به آن حساب جابجا می‌کنند. مرجع تقلید شیعیان گفت: برخی از مؤسسات اعتباری به دلیل همین موضوع به ورشکستگی کشیده شدند و دولت به دلیل جلوگیری از شورش مردمی مجبور به چاپ اسکناس شد. وی تصریح کرد: باید مشخص شود بانک مرکزی چه ضمانت اجرایی دارد که هیچ بانکی به دستورات آن عمل نمی‌کند، باید سیستم جامعی وجود داشته باشد که بانک‌ها را ملزم کند که مصوبات را عملی کنند. آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: مجازات بانک‌ها نباید به تعطیلی آن‌ها منجر شود، چرا که این امر به اعتراضات مردم می‌انجامد و باید یک راه درستی برای این امر پیش بینی شود. آیت‌الله سبحانی: دیرکرد بانک‌ها ربا محسوب می‌شود آیت الله سبحانی نیز در ددار با این نمایندگان مجلس با بیان اینکه دیرکرد بانک‌ها ربا محسوب می‌شود، تصریح کرد: در آمار خواندم که 11 هزار شعبه بانک در کشور اضافی داریم، هم اکنون استفتائات رسیده به دفتر مراجع و علما مربوط به عملکرد بانک‌ها در زمینه تسهیلات بانکی است. وی عنوان کرد: از ابتدا در قانون اساسی بر جلوگیری از اسراف تاکید شده است، چرا از خارج خودروهای لوکس خارجی وارد می‌شود بلکه باید از خودروهای داخلی استفاده شود. مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: باید کارمندان دولت را کم کرد و زمانی که قانون اساسی نوشته می‌شد این موضوع مورد انتقاد بود که کشور 1 میلیون کارمند دارد و امروز بیش از 4 میلیون کارمند داریم، چرا کشور 82 میلیون باید 4 میلیون کارمند داشته باشد. استاد سطوح عالی حوزه علمیه ادامه داد: در گذشته برای سخنرانی به مجلس دعوت می‌شدم و امروز باید ازعلما برای حضور در مجلس دعوت شود چون دلسوز مردم هستند. آیت‌الله علوی گرگانی: پدیده زشت ربا سبب شده تا مردم چند برابر وامی که می گیرند به بانک‌ها پس دهند

همچنین مرجع تقلید شیعیان با انتقاد از بی‌توجهی نسبت به اصلاح سیستم بانکی و حذف پدیده تأسف ربا گفت: پدیده زشت ربا سبب شده تا مردم چند برابر وامی که دریافت می‌کنند بازپرداخت به بانک‌ها تحویل بدهند، ربا و دیرکرد باید از سیستم بانکی حذف شود. آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی اظهار داشت: مجلس به تذکرات مراجع تقلید در زمینه اصلاح سیستم بانکی عمل کند. استاد برجسته حوزه علمیه با انتقاد شدید از بی‌توجهی مستمر و طولانی‌مدت مسئولان اقتصادی کشور نسبت به اصلاح سیستم بانکی و حذف پدیده تأسف‌انگیز دیرکرد و ربای بانکی عنوان کرد: تا به امروز با نهایت تأسف باید گفت که دولت و مجلس به تذکرات و مطالبات مراجع تقلید نسبت به اصلاح سیستم بانکی توجهی نکرده و مشکلات موجود همچنان پابرجاست. آیت‌الله علوی گرگانی گفت: پدیده زشت ربا سبب شده تا مردم چند برابر وامی که دریافت می‌کنند بازپرداخت پول به بانک‌ها تحویل بدهند، ربا و دیرکرد باید از سیستم بانکداری کشور به‌صورت کامل حذف شود. مشکل گرانی و تورم از دیگر معضلات امروز کشور بوده که گروه‌های زیادی از مردم را در مضیقه و مشکل قرار داده است. آیت الله نوری همدانی: دیرکرد، ربا و حرام است آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی با اشاره به جامعیت دین مبین اسلام، گفت: این دین آسمانی در عرصه های مختلف و مسائل گوناگون از جمله اقتصاد نظر و آموزه دارد و مساله اقتصاد دارای اهمیت زیادی است. وی با اشاره به لزوم میدان دادن به جوانان به ویژه در امور اقتصادی، گفت: اگر به آن‌ها میدان داده شود، جوانان می‌توانند که مشکلات اقتصادی را حل کنند؛ مردم در چند سال اخیر وعده‌های زیادی را در حوزه اقتصاد شنیدند، ولی آن‌ها ارزانی را در سفره‌های خود نمی‌بینند، ارزش پول کشورمان کاهش یافته است و کالاهای ضروری برای مردم گران شده است. وی خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر بارها گفتم که دیرکرد حرام است و دیرکرد ربا به شمار می‌رود، اما باز هر روز مردم به من نامه می‌نویسند که در بانک‌ها از آن‌ها دیرکرد گرفته می‌شود. استاد سطوح عالی حوزه تأکید کرد: هر اقدامی در حوزه اقتصاد به سرعت خودش را نشان می‌دهد و مردم بهبود وضعیت اقتصادی را باید در سفره‌های خود و نه آمار مدیران ببینند، آن‌ها طاقت ندارند که چندین سال منتظر اجرا شدن برنامه‌های مدیران برای بهبود وضعیت اقتصادی خود باشند. وی در پایان افزود: انفال در دین اسلام در اختیار خداوند، رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) است، انفال شامل مواردی همچون معادن و جنگل‌ها است که باید کسی که صاحب ولایت است، از آن استفاده کند تا شاهد فقر در جامعه اسلامی نباشیم.
منبع: آخرین خبر

ارسال نظر