|
کدخبر: 13000

پروژه دریای سرخ الگوی گردشگری ایران

امیر پویان رفیعی شاد / دبیر انجمن صنفی دفاتر گردشگری تهران

صنعت گردشگری یکی از صنایع درآمدزا و کارآفرین دنیا به شمار می‌رود که می‌تواند تاثیرات مثبت بسیاری در اقتصاد کشورها به همراه داشته باشد. ولیعهد عربستان تصمیم گرفته پروژه دریای سرخ را از سال ۲۰۱۹ میلادی (۱۳۹۷) آغاز کرده و در سال ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۰) آن را به پایان برساند. در این پروژه هتل‌ها، مکان‌های اقامتی لوکس و مجتمع‌های گردشگری ایجاد خواهند شد. در این جزیره‌ها قرار است قوانین سختگیرانه عربستان سعودی برداشته شوند و گردشگران خارجی می‌توانند آزادانه به تفریح در این جزیره‌ها بپردازند.

با این اقدامات، عربستان سعودی قصد دارد اتکای خود به درآمدهای نفتی را کاهش دهد و گردشگری را به‌عنوان صنعت مکمل توسعه دهد. ایران نیز می‌تواند با توسعه گردشگری دریایی به ویژه استفاده از جزیره‌های جنوب، کشور صنعت گردشگری را توسعه داده و جذب گردشگران خارجی را افزایش دهد. جزیره‌های جنوب کشور ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری دارند. به‌عنوان نمونه جزیره قشم مساحتی بزرگتر از مالزی دارد و جاذبه‌های طبیعی و بومی بسیاری دارد. جزیره هنگام نیز یکی از مناطق جذاب کشور به شمار می‌رود و می‌تواند در جذب گردشگران خارجی بسیار موثر باشد.

درباره ایجاد مناطق آزاد ویژه استفاده گردشگران خارجی نیز جزیره کیش به این هدف به‌عنوان جزیره هدف گردشگری توسعه یافت که تبدیل به منطقه آزادی برای استفاده گردشگران خارجی شود و اگر چنین مناطق آزادی ویژه استفاده گردشگران خارجی شوند می‌تواند در توسعه گردشگری بسیار موثر باشد.

چنان که بسیاری از کشورهای خارجی در برخی از مناطق گردشگری قوانین خود را برای گردشگران خارجی لغو کرده و اجازه برخی فعالیت‌ها را به آنها می‌دهند. ایران کشوری بسیار پیشرفته‌تر از عربستان سعودی بوده و در مسائل فرهنگی و تمدنی قوانین و عرف‌های سختگیرانه عربستان سعودی را ندارد، بنابراین با استفاده از جاذبه‌های فرهنگی و سنت مهمان‌نوازی مردم این کشور در صورت توسعه و استفاده از این جاذبه‌ها بسیار بهتر از عربستان می‌تواند در جذب گردشگران خارجی موفق باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها