|
کدخبر: 50005

گسترش‌نیوز بررسی می‌کند:

تاسیس سردخانه چقدر سرمایه می‌خواهد؟

قیمت جهانی نگهداری هر تن کالا در سردخانه چیزی حدود ۱۹ هزار تومان است اما در کشور ما بسیار کمتر است.

گسترش‌نیوز: در کنار سردخانه‌های بزرگ که مالکیتشان به دولت تعلق دارد سردخانه‌های متوسط و کوچک زیادی فعالیت می‌کنند. شرایط و کسب‌وکار صنف سردخانه‌داران چطور است و راه‌اندازی یک سردخانه به چه مقدار سرمایه نیاز دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با یکی از اهالی کهنه‌کار این صنف و حرفه به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

sardkhaneh9.jpg

۴ میلیارد برای یک سردخانه هزار تنی

فرزین فرخ، مدیر مجموعه سردخانه فرخ آسیا در رابطه با آمار تعداد سردخانه‌های کشور گفت: پاسخ دادن به این سوال سخت است. حتی خود سازمان‌های متولی هم ممکن است ندانند دقیقا چه تعداد سردخانه در کشور فعالیت می‌کنند. علت هم آن است که سردخانه‌ها سه سازمان متولی دارند: سازمان صنعت معدن و تجارت، بازرگانی و جهاد کشاورزی.

وی در ادامه افزود: در ازای هر تن به ۴ میلیون سرمایه نیاز است. ساخت یک سردخانه ۱۰۰۰ تنی به ۴ میلیارد نیاز دارد.

قیمت جهانی را لحاظ کنند

وی در ادامه اظهارکرد: وضعیت کسب‌وکار در حوزه سردخانه هیچ‌وقت خوب و سودآور نبوده است. این به آن خاطر است که نرخ تعیین‌شده، کارشناسی شده نیست. نرخ جهانی نگهداری کالا در سردخانه ۴. ۱ دلار است یعنی به پول کشورمان حدود ۱۹ هزار تومان است. متاسفانه نرخ کنونی در ایران هزار تومان در روز است. این قیمت‌گذاری باعث شده که بسیاری از همکاران ما کار نکنند و به‌جای سردخانه‌داری کارهای دیگری مثل خریدوفروش انجام می‌دهد. در واقع سردخانه‌دار شخصا بار می‌خرد و بار دیگران را نگهداری نمی‌کند. نرخ همه مواد غذایی گران شده اما تعرفه سردخانه هیچ تغییری نکرده است. سردخانه‌های بزرگ دولتی هم مجبور هستند با این قیمت‌ها کار کنند. کوچک و بزرگ ندارد، همه سردخانه‌ها دوره بسیاری بدی را می‌گذرانند.

معضلی به نام قیمت‌گذاری

فرزین فرخ در ادامه افزود: هیچ حمایتی از ما نمی‌شود. حتی استمهال وام هم نمی‌دهند. عمق مشکل به حدی است که اتحادیه سردخانه‌داران هم به‌تنهایی نمی‌تواند کار خاصی را انجام دهد. به‌عنوان‌مثال بحث ساده‌ای مثل قیمت‌گذاری به یک معضل تبدیل شده است. صنعت سردخانه بی‌صاحب‌ترین صنعت در ایران است. به‌این‌ترتیب سردخانه‌ها به صورت کجدار و مریض به بقای خود ادامه می‌دهند و سرمایه‌های ملی کشور از بین می‌رود. به همین دلیل است که شاهد ساخت سردخانه در مکان‌های نادرست هستیم. زمانی تمام فرآیند ساخت‌وساز را یک معمار و یک مسئول فروش انجام می‌دادند اما ساخت‌وساز کم‌کم مدرن شد و نهادهایی مثل نظام مهندسی وارد کار شدند اما در بخش سردخانه هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم و کار به همان شکل سنتی انجام می‌شود. چرا باید تعدادی از تولیدکنندگان ماشین‌آلات سردخانه، بدون داشتن یک روز سابقه کار در زمینه سردخانه‌داری، امر مهم تولید را عهده‌دار شود؟ این‌ها فقط چند مورد از مشکلات و موانع پیش‌روی صنف سردخانه‌دار هستند.

برای ساخت سردخانه به ۲۳ مورد، نیاز است

مدیر شرکت فرخ آسیا در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: بخش دیگر مسئله آن است که وضعیت ما به وضعیت تجار بستگی دارد. وقتی جابه‌جایی و نقل‌وانتقال پول برای تجار دشوار شود صنف ما هم با مشکل مواجه می‌شود. الان کار به جایی رسیده که ۶۰ درصد بازار خود را از دست داده‌ایم. خود من باوجودآنکه ۵۰ سال به این شغل اشتغال داریم بخشی زیادی از بازارم را از دست داده‌ام.

فرزین فرخ در ادامه به لازمه‌های تاسیس یک سردخانه پرداخت و گفت: برای تاسیس سردخانه به ۲۳ آیتم نیاز است. زمین، سازه، تجهیزات عایق‌کاری و ماشین‌آلات، مهم‌ترین و گران‌قیمت‌ترین موارد این حوزه هستند. در بخش ماشین‌آلات فقط ۴۰ درصد دستگاه‌ها و تجهیزات موردنیاز در داخل تولید می‌شود. تولید ما به کمپرسور و اپراتور محدود می‌شود و اقلام دیگر از چین و اروپا وارد می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها