|
کدخبر: 90573

تیر کرونا بر قلب گردشگری ایران

شیوع ویروس کرونا تمام صنایع دنیا به ویژه گردشگری جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است اما مصادف شدن دوران پیک شیوع کرونا با ایام نوروز بیشترین آسیب را به صنعت گردشگری ایران وارد کرده است، خسارتی بزرگ که بعید است با اختصاص یک هفته در امسال برای سفر کردن مردم هم این خسارت جبران شود.

گسترش‌نیوز: «درخانه بمانیم» این کلیدی‌ترین توصیه برای مهار ویروس کروناست، نسخه‌ای حیاتی برای حفظ جان مردم که بیشترین تاثیر را بر صنعت گردشگری ایران خواهد گذاشت، در بهار سال ۹۸ بر اساس اعلام مرکز ملی آمار ایران بیش از ۱۰۲ میلیون نفر سفر‌های بومی داشته‌اند که انگیزه ۶۰ درصد از این سفر‌ها دیدار دوستان و بستگان بوده است. ٤٦ درصد از سفرها، اقامت شبانه داشته‌اند و ٥٤ درصد هم بدون اقامت شبانه بوده است.

gardeshgari.jpg

مردم معمولا در سفرهای نوروزی کجا اقامت می‌کنند؟!

مستندات مرکز آمار نشان می‌دهد ۷۴ درصد از مسافران بهار گذشته، خانه بستگان و آشنایان را برای اقامت انتخاب کرده‌ بودند و ۷ درصد هم در ویلاها و آپارتمان‌های شخصی اقامت داشتند؛ اماکنی که ستاد ملی مدیریت کرونا دستورالعملی برای کنترل آنها ندارد، درحالی‌که بیشترین تقاضا را دارند.

ویلاها و آپارتمان‌های اجاره‌ای دومین گروه پرتقاضا برای اقامت هستند که در بهار گذشته ۹ درصد از جمعیت را پوشش دادند. سهم چادرهای مسافرتی و کمپ‌های شخصی هم ۳ درصد بوده است. ۳ درصد از مسافران هم از اقامتگاه‌های عمومی، ۲ درصد از اقامتگاه‌های سازمانی و ۲ درصد دیگر از سایر اقامتگاه‌ها استفاده کرده بودند.

تعطیلات نوروز تمام اماکن اقامتی تعطیل است!

طبق مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، در تعطیلات نوروز همه این اقامتگاه‌ها باید تعطیل باشند. وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده در تعطیلات پیش‌ رو، مدرسه‌ها، خوابگاه‌های دانشجویی و خانه معلم‌ها را در اختیار مسافران قرار نمی‌دهد. از طرفی، برخی شهرداران اعلام کرده‌اند اجازه برپایی چادر مسافرتی را نمی‌دهند.به دستور بعضی استانداران هم هتل‌ها و مراکز اقامتی مجوزدار برخلاف نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تعطیل شده‌ و طرح پلمب خانه‌های مبله اجاره‌ای در برخی مناطق آغاز شده است. با این همه گزارش‌هایی به‌ویژه از استان‌های شمالی رسیده که نشان می‌دهد مسافران، ویلاها و خانه‌های شخصی را برای گذراندن تعطیلات نوروز اجاره کرده‌اند.

زیان ۳ هزار میلیارد تومانی ایرلاین ها

ایام نوروز اوج سفرهای هوایی است و شرکت‌های هواپیمایی برای پروازهای فوق العاده برنامه‌ریزی می‌کردند اما امسال شرایط کاملاً برعکس شده و شاهد کاهش شدید پروازهای داخلی و تقاضای مسافران برای انجام این پروازها هستیم و در این میان نیز پروازهای خارجی با محدودیت‌های بسیار آن هم در چندین مسیر محدود از سوی ایران‌ایر انجام می‌شود.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از کاهش بیش از ۸۰ درصدی پروازهای داخلی و سفرهای هوایی مردم در این ایام خبر داد و گفت: شرکت‌های هواپیمایی در این هفته‌ها بر اساس محاسبات صورت گرفته بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان تا پانزدهم فروردین ماه زیان می‌کنند که امیدواریم با مصوبات صورت گرفته به گونه‌ای زیان آنها جبران شود.

بازدید از موزه‌ها مجازی شد

یکی دیگر از اماکن مهم گردشگری موزه‌ها هستند که برای جلوگیری از آسیب ناشی از تعطیلی آنها به دلیل ویروس کرونا بازدید از موزه‌ها مجازی شده است. به گفته محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها برای تعطیلی موزه‌ها به خصوص در تعطیلات نوروز، به باز بودن یک پنجره‌ی ارتباطی بین مردم و موزه‌ها فکر شد تا بتوان این ارتباط را به صورت مستمر نگه داشت.وی گفت: وزارت میراث فرهنگی برای باز نگه داشتن دریچه ارتباطی‌اش با مردم، با استفاده از فضای مجازی، از برگزاری تورهای مجازی برای برخی موزه‌ها خبر داد و گفت: بر همین اساس و با توجه به هماهنگی‌هایی که با وزارت ارتباطات صورت و شبکه آپارات انجام شده است، این دریچه باز می‌ماند.بر این اساس قرار است تا از روز نخست فروردین ۱۱۳۹۹تا ۱۳ فروردین، هر روز یک موزه، از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در سایت آپارات و به صورت آنلاین شود و در صورت استقبال مردم از این اقدام، قطعا می‌توانیم این کار را تداوم دهیم. کارگر موزه‌هایی مانند «ملی ایران»، «کاخ جهانی گلستان»، «کاخ سعدآباد»، «کاخ نیاوران»، «موزه فرش»، «موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران»، «موزه رضا عباسی»، «موزه هنرهای ملی» را در لیست موزه‌های تایید شده تا کنون اعلام کرد و گفت: در صورتی که هماهنگ شود وزارتخانه میراث فرهنگی تمایل دارد تا این بازدیدهای مجازی از موزه هایی مانند «موزه علوم و فنون»، «موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» و «موزه و کتابخانه ملی ملک» نیز انجام شود.

تشویق مردم به سفر در اعیاد فطر و قربان

دولت برای کاهش اثرات ویروس کرونا بر صنعت گردشگری قصد دارد یک هفته را برای سفر در امسال تعیین کند و تسهیلات ویژه در این ایام قرار دهد.وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در روز‌های پایانی سال ۹۸ در نشست کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی مصوب کرد که به‌دنبال ابلاغ پروتکل‌های مربوط به پیشگیری و کنترل بیماری کرونا نظارت‌های لازم برای اجرایی شدن آنها در واحدهای تابعه و تحت پوشش دستگاه‌های عضو کمیته انجام پذیرد، همچنین ایجاد فرصت سفر همگانی بعد از دوره بحران بیماری کرونا و تشویق مردم به سفر در اعیاد فطر و قربان با ملحوظ کردن بنزین سفر و تخفیف در هزینه‌های سفر مانند تور، اقامت، پذیرایی به عنوان پیشنهاد این کمیته به هیات دولت ارائه شود.

منابع: ایسنا، ایرنا، باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها