|
کدخبر: 88724

ضربه‌های سال ۹۸ بر پیکر گردشگری ایران

شیوع ویروس کرونا، آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای سفرهای نوروزی ایجاد کرده است.

گسترش‌نیوز: کرونا، هواپیمای اوکراینی، بنزین ۳هزار تومانی... امسال از آن سال‌هایی است که در تاریخ گردشگری به یادگار می‌ماند. تا همین یک‌ماه پیش فعالان حوزه‌های گردشگری نگران بودند که افزایش نرخ بنزین روی نرخ سفرهای داخلی تأثیر بگذارد و آن‌ را کاهش دهد. بعد از ۳ برابر شدن نرخ بنزین و اتفاقاتی که در آبان ۹۸افتاد، خیلی از گردشگران که برنامه سفر به ایران را داشتند، عطای آن را به لقایش بخشیدند.

شهرام، صاحب یکی از آژانس‌های مسافربری که آژانس نسبتا معتبری هم به شمار می‌رود می‌گوید: نخستین تکانه‌های کسادی بازار برای ما از آبان شروع شد. خیلی از گردشگران به این نتیجه رسیدند که در ایران امنیت کافی ندارند و سفرشان را کنسل کردند. به‌خصوص مسن‌ترها که نسبت به جوان‌ها ترس بیشتری داشتند. از طرف دیگر، بنزین ۳هزار تومانی، بنزینی نبود که دهک‌های مختلف درآمد جامعه بتوانند آن را تامین کنند تا سفر داخلی بروند.

بعد از افزایش نرخ بنزین، بیشتر فعالان صنعت گردشگری هشدار دادند که این موضوع احتمالا روی گردشگری داخلی تأثیر منفی خواهد گذاشت اما کو گوش شنوا؟ کمی بعد اما، به واسطه تنش‌هایی که بعد از ترور شهید سردار سلیمانی بین ایران و امریکا شکل گرفت، پازل ناامنی ایران برای گردشگران خارجی تکمیل شد. شلیک به هواپیمای اوکراینی و سقوط آن داغ تازه‌ای به جان ایران گذاشت.

شهرام در این‌باره می‌گوید: اتفاقی که برای هواپیمای اوکراینی افتاد، ‌آب پاکی را روی دست گردشگری ایران ریخت. ما مطمئن شدیم که امسال شب عید نداریم. حالا علاوه بر این موضوعات، نگرانی‌های تازه‌ای هم دوباره به این مجموعه اضافه شده است. شیوع ویروس کرونا در ایران و عدم‌کنترل آن هم مزید بر علت‌های سابق شده و خروج و ورود ایرانی‌ها را تقریبا غیرممکن کرده و کاهش داده. از سوی دیگر بارها و بارها هم از مردم خواسته شده که از سفرهای داخلی غیرضروری پرهیز کنند.

ایران؛ ارزان ولی...

چندی پیش، مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۹گزارشی با نام «رقابت‌پذیری گردشگری و سفر» منتشر کرد. در این گزارش، گردشگری ایران در رتبه ۸۹در میان ۱۴۰کشور قرار داشت. در منطقه خاورمیانه، نرخ و خدمات مناسب از مهم‌ترین دلایل سفر گردشگران ورودی به این کشورهاست اما ناامنی همیشه با این کشورها پیوند خورده است و بسیاری از گردشگران خارجی، به این علت از سفر خود دست می‌کشند. ایران در این گزارش ارزان‌ترین مقصد دنیا برای سفر شناخته شده است، اما در این منطقه کشورهای ارزان دیگری هم وجود دارند که به‌دلیل فضای باز و استفاده از زیرساخت‌ها توانسته‌اند رونق بهتری نسبت به ایران داشته باشند. ترکیه و مصر از این دست کشورها هستند.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی خدمات مسافری و جهانگردی در این‌باره گفته است: تورهای گردشگری ورودی ایران از کشورهای امریکا و کانادا ۱۰۰درصد، تورهای ورودی از اروپا ۶۰درصد، تورهای ورودی آسیا ۶۰درصد و تورهای استرالیا و قاره اقیانوسیه ۸۰درصد سفرها و تورهای گردشگری ورودی خود به ایران را لغو کرده‌اند.

کرونا؛ در برابر بازار شب‌عید تورها

شیوع بیماری کرونا در ایران اما آسیب دیگری به پیکر صنعت گردشگری ایران وارد کرد. مرگ هموطنان و شیوع این ویروس باعث شد تا در دوم اسفند ۱۳۹۸عراق اعلام کند مرزهای زمینی خود با ایران را می‌بندد. کشورهای افغانستان، ترکیه، عراق و کویت هم مرزهایشان (هوایی و زمینی) را روی ایرانیان بسته‌اند تا به این ترتیب سفر به هر ۶همسایه ایران غیرممکن شود.

حرمت‌الله رفیعی، آمار لغو قطار، هواپیما، تور و هتل را چشمگیر توصیف کرده و گفته است: فقط در استان مرکزی یک آژانس در یک روز ۳۰ میلیون تومان برگشت پول داشته و طبعا متضرر شده است. همچنین براساس آمارهای شرکت‌های خدمات مسافرتی، ۹۰ درصد هتل‌های شهر مشهد خالی از مسافر شده و در شهر قم حتی یک مسافر در ‌هتل‌های این شهر اقامت ندارد.

هتل‌های متروکه

در این کاهش آمار گردشگران ورودی به ایران و سفرهای داخلی، بی‌شک هتل‌ها از مسافران خالی می‌شوند و ممکن است در این وضعیت اقتصادی مجبور به تعدیل کارکنان خود شوند. این کاهش در ورودی مسافران خارجی و همزمان‌شدن اپیدمی کاهش سفرهای داخلی تقریبا بی‌سابقه بوده است و هر روز می‌تواند وضع بدتری را ایجاد کند. از سوی دیگر امروز هتل‌داران مجبور به بازپرداخت وجوه کلانی به مشتریانی هستند که پیش از کرونا، برای خود هتل رزرو کرده بودند و حالا دیگر قصد سفرکردن ندارند.

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران ایران هم درباره وضعیت هتل‌ها هشدار داده و گفته است: دولت باید وارد ماجرا شود. ورشکستگی هتل‌داران به‌دلیل شیوع کرونا نزدیک است و ضریب اشغال هتل‌های کشور اکنون به ۵درصد رسیده است!

هواپیماهای خالی

گشتی در سایت‌های بلیت‌فروشی نشان می‌دهد که نرخ خرید بلیت هواپیما بین ۷۰تا ۹۰درصد کاهش پیدا کرده است. بلیت هواپیمای تهران- مشهد که تا پیش از این، به ۸۰۰هزار تومان هم می‌رسید امروز درحالی‌که ۱۶۰هزار تومان نرخ دارد، کسی سراغ خرید آن نمی‌رود.

مجید فرقانی، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی با اعلام این خبر که بیش از ۹۰ درصد پروازهای خارجی در مسیر مشهد لغو شده است می‌گوید: افت شدید نرخ بلیت هواپیما احتمال لغو برخی پروازها را تقویت کرده است. او همچنین می‌گوید که حداقل بالای ۷۰ تا ۸۰درصد مردم متقاضی ابطال خدمات خود هستند.

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها