|
کدخبر: 87126

غار پشوم؛ بزرگترین تالار غار ایران

همیشه حضور در کنار جاذبه‌های طبیعی دنیا از حال و هوای خاصی برخوردار بوده و در میان آنها غارهای تاریک و نسبتا مخوفی که در اثر گذر زمان و فرسایشی سالیانه تشکیل شده اند، دارای جایگاه و اهمیت فراوانی خصوصا برای زمین شناسان و پژوهشگران هستند.

گسترش‌نیوز: خوشبختانه، ما در ایران دارای غارهای متعددی هستیم که از حیث اعتبار و محبوبیت نه تنها در ایران بلکه در کل جهان نیز کاملا شناخته شده و مشهور هستند. یکی از این غارها که در سال ۱۳۹۱ خورشیدی پیدا شد و آنطور که می‌گویند از جمله بزرگترین تالارهای غار کشورمان است، غار پشوم یزد بوده که برخلاف تازگی و جذابیت‌های نهفته شده در خود همچنان گمنام باقی مانده و کمتر توریست و گردشگری در سفر به شهر یزد از آن بازدید بعمل آورده است. به همین خاطر، ما قصد داریم تا در این مطلب کمی بیشتر در خصوص مخوف‌ترین غار ایران برای شما همگردی‌های عزیز صحبت کنیم و اطلاعات میدانی شما در خصوص غار پشوم را بیش از پیش ارتقا دهیم.

pashoom.jpg

یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران، شهر قنوت و قنات و قناعت یعنی شهر کویری یزد است. قدمت این شهر زیبا و فوق العاده جذاب مربوط به سده پنجم میلادی می‌شود و تاکنون مورخان و گردشگران به نامی در خصوص اهمیت و جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شهز یزد در نوشته‌های خود صحبت کرده‌اند که از جمله آنها بایستی به جهانگردی معروف به نام مارکوپولو اشاره کرد که در خاطرات خود از سفر به شهر یزد یاد کرده است. یزد که مشهور به شهر بادگیرها بوده، درست در بخش میانی ایران و در بین اقلیمی کاملا خشک و بیابانی جای دارد و ارتفاع آن از سطح دریا نزدیک به ۱۲۰۰ متر تخمین زده شده است. مساحت این شهر آجری ایران حدودا ۱۸۰ کیلومترمربع بوده و با توجه به پیشینه تاریخی اصلا نباید تعجب کرد که هر روز یک جاذبه طبیعی جدید همچون مخوف‌ترین غار ایران در آن کشف شود.

qar.jpg

نام غار پشوم یزد را باید به عنوان یک جاذبه طبیعی جدید به فهرست تمام دیدنی‌های بکر یزد اضافه کنیم. این غار برای نخستین بار از سوی شخصی به اسم فتحعلی حیدری کشف شد. آقای حیدری در ابتدا با پیدا کردن دهانه یک غار گمنام در حوالی شهر مهریز که به‌صورت عمودی قرار داشت، اقدام به حفاری شخصی نمود و آنطور که گزارش شده، در حدود ۵۰ متر نیز توانست به داخل غار نفوذ کند و نهایتا به دلیل عدم دانش کافی و همچنین نداشتن تجهیزات مناسب، موضوع کشف غار پشوم یزد را با انجمن کوهنوردان شهر یزد در میان قرار داد تا آنان با فرستادن کارشناسانی مجرب و تیم فنی مجهز بتوانند از طریق حفاری راه ورود به فضای داخلی غار را مهیا سازند. بعد از هموار شدن مسیر ورود به غار پشوم که توصیه می‌کنیم حتما در سفر به شهر یزد از آن بازدید بعمل آورید، با چاهی به عمق ۱۹ متر و شیبی در حدود ۷۰ درجه مواجه خواهید شد که تازه پس از پشت سر گذاشتن این قسمت از غار و پیمودن مسیر دستیابی به آبراهه، مجدد با چاهی روبه‌رو خواهید شد که از عمقی ۸۰ متری برخوردار است و درست در قسمت پایینی آن یک تالار بسیار وسیع و بزرگ قابل رویت بوده که از حالت جلگه‌ای مانند بهره‌مند هست و به همین خاطر، می‌توان غار پشوم یزد را به عنوان یکی از وسیع‌ترین تالار غارهای ایرانی در دنیا به حساب آورد. همگردی‌های عزیز توجه داشته باشید این غار در یزد بتازگی کشف شده و هنوز از امکانات رفاهی و صد البته ایمنی به‌خصوصی برخوردار نیست و به همین خاطر توصیه می‌کنیم که اگر فاقد شرایط لازم برای وارد شدن به داخل غار پشوم هستید، لطفا تنها به بازدید از محوطه بیرونی این جاذبه طبیعی بسنده کنید، زیرا وارد شدن به غار ملزم به همراه داشتن وسایل فنی و از همه مهم‌تر تخصص حضور در چنین اماکنی بوده و صرفا نباید به دلایل ماجراجویانه وارد فضای داخلی آنها شد، مگر اینکه یک غارنورد حرفه‌ای باشید.

کوه ریگ از مهم‌ترین مکان‌های تفریحی مردم شهرستان مهریز بحساب می‌آید که در محله‌ای به نام بغداد آباد جای دارد. این کوه عاری از هرگونه خاک بوده و تمام بخش هایش را ماسه تشکیل داده است. بومیان این محل در روز نهم فروردین ماه جهت برگزاری جشن نوروز سلطانی به این کوه مراجعه می‌کنند.

کوه ریگ

یکی دیگر از جاذبه‌های بی‌نظیر و تاریخی شهر یزد که در شهرستان مهریز واقع شده و در حدفاصل ناچیزی از غار پشوم یزد جای دارد، باغ پهلوان پور است که در زمان قاجاریان ساخته شده و برخلاف اصولا معماری زمانه خود، سهم بیشتری از ساختش مطابق اصول معماری سلسله زندیه در ایران است. این باغ از بخش و مناظر چشم نواز متعددی برخوردار بوده و مساحتش نزدیک به ۵ هکتار هست.

باغ پهلوان پور

پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شهر یزد حتما از مرتفع‌ترین بادگیر دنیا هم بازدید کنید. بادگیر شکیب درحال‌حاضر با پشت سر گذاشتن بادگیر دولت آباد و برخورداری از ۵۵.۵ متر ارتفاع، مرتفع‌ترین بادگیر جهان بحساب می‌آید که در محدوده شهرستان مهریز و در فاصله مکانی مناسب از غار پشوم قرار گرفته است.

راهنمای مسیر منتهی به غار پشوم یزد

برای انجام سفر به منظور بازدید از غار پشوم یزد یا مخوف‌ترین غار ایران شما می‌توانید از راه و شهرهای مختلفی استفاده کنید که ما در این مطلب تنها به شرح مختصری از راهنمای دستیابی به این جاذبه طبیعی از دو مبدا مسافرتی تهران و همچنین یزد برایتان خواهیم پرداخت. برای گردشگرانی که سفر خود را از شهر تهران آغاز می‌کنند و مقصدشان غار پشوم یزد است، باید بگوییم ابتدا بایستی خود را از راه‌های مختلفی زمینی، هوایی و همچنین خطوط ریلی به شهر یزد رسانده و سپس با در پیش گرفتن مسیر منتهی به شهرستان مهریز، وارد شدن به جاده فرعی بعد از آن و پیمودن حدودا ۳۰ کیلومتر، خود را به این جاذبه طبیعی نوظهور کشورمان برسانید. برای مردم شهر یزد یا کسانی که خود را به شهر یزد رسانده‌اند و می‌خواهند از این مبدا مکانی به طرف این غار طبیعی کشورمان حرکت کنند، باید بگوییم تمام مراحل فوق بعد از رسیدن به شهر یزد باید گام به گام انجام شود. درست در مقابل دهانه غار یک مسیر نسبتا هموار ۱.۵ کیلومتری وجود دارد که باید به‌صورت پیاده روی آن را طی کنید. یادتان باشد این مکان جزیی از مناطق حفاظت شده شهر یزد بحساب می‌آید که حتما باید با هماهنگی وارد آن شوید.

کلام آخر

نام دیگر غار پشوم یزد، غار دو سر است که دلیل این اسم گذاری، جایگیری این جاذبه دیدنی در میان دو تپه هست. مساحت غار بطور دقیق ۸۱۵۰۰ متر برآورد شده و با کشف این جاذبه درون زمینی کشور، ما توانستیم نام خود را به عنوان چهارمین کشور دنیا از حیث وجود غاری با تالاری بسیار بزرگ، پس از کشورهایی همچون مالزی، چین و اسپانیا بر سر زبان‌ها بیندازیم.

منبع: همگردی

ارسال نظر