|
کدخبر: 61618

با شگفتی‌های بزرگترین غار جهان آشنا شوید + تصاویر

بزرگترین غار جهان، بزرگتر از آن چیزی است که تصور می‌شد.غار سن دونگ ویتنام (Son Doong) که بزرگ‌ترین غار جهان شناخته می‌شود، بزرگ‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کردیم. در آینده نزدیک قرار است تحقیقات و کاوش‌های جدید برای کشف ناشناخته‌های این غار انجام شود.

گسترش‌نیوز: به لطف اکتشافات اخیر در ویتنام، به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین غار جهان یعنی سن دونگ (Son Doong)، بزرگ‌تر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد.

ghar052301.jpg

سون‌دونگ، بزرگ‌ترین غار زیرزمینی جهان

ماه گذشته ۳ غواص بریتانیایی (همان غواصانی که در نجات اعضای تیم فوتبال به دام افتاده تایلند در سال ۲۰۱۸ شرکت داشتند) در پارک ملی Phong Nha-Ke Bang، در استان پوشیده از جنگل Quang Binh ویتنام مرکزی به کاوش پرداختند تا مسیرهای آبی غار را کشف کنند. در طول این کاوش نفسگیر، آنها یک تونل زیر آبی کشف کردند که سن دونگ (که به معنی غار رود کوهستانی است) را به یک غار عظیم دیگر به نام Hang Thung متصل می‌کند.

طبق اندازه‌گیری‌های اخیر، سن دونگ ۳۸٫۵ میلیون متر مکعب است. وقتی این غار به غار Thung وصل می‌شود، ۱٫۶ میلیون متر مکعب به حجم آن اضافه می‌شود.

هووارد لیمبرت (Howard Limber)، مشاور فنی شرکت Oxalis مستقر در Quang Binh و یکی از متخصصان غار که به ساماندهی غواصی کمک می‌کند، می‌گوید: این کشف شبیه این است که کسی روی قله اورست تپه دیگری کشف کند و باعث شود ارتفاع این قله هزار متر بیشتر شود.

با این کشف جدید مشخص شد غار سن دونگ به قدری بزرگ است که هر غار دیگری می‌تواند به راحتی در آن جای گیرد.

غواصی در سن دونگ

ghar052302.jpg

Oxalis که تنها شرکتی است که مجوز ورود مسافران به غار سن دونگ را دارد، از غواصان بریتانیایی (جیسون مالینسون، ریک استانتون و کریس جوول) دعوت کرد تا در روند نجات اعضای تیم فوتبال تایلند از این غار بازدید کنند.

لیمبرت می‌گوید: غواصان در نجات کودکان تایلندی بسیار شگفت‌انگیز ظاهر شدند. ما به منظور تشکر از آن‌ها، دعوت کردیم تا سفری به سن دونگ داشته باشند.

آنها می‌خواستند در این سفر کار جالب و هیجان‌انگیزی انجام دهند؛ به همین دلیل ما به آنها پیشنهاد کردیم که در سن دونگ غواصی کنند، ؛ کاری که قبلا هرگز انجام نشده بود.

در طول این کاوش، غواصان توانستند به عمق ۷۸ متری برسند

لیمبرت می‌گوید که Oxalis قبلا می‌دانست که آب غار سن دونگ به غار Thung می‌پیوندند، اما به دلیل خطراتی که وجود داشت، هیچ انسانی به این رودخانه‌های زیرزمینی نرفته بود.

در طول این کاوش، غواصان توانستند به عمق ۷۸ متری برسند.

لیمبرت در ادامه توضیح می‌دهد: زمانی که غواصان به عمق ۷۸ متری رسیدند، با استفاده از طناب و وزنه سربی غواصی پایین‌تر رفتند. از این رو آنها معتقد هستند عمق شاخه این رود به ۱۲۰ متر می‌رسد و تا حدود یک کیلومتر ادامه می‌یابد.

این تیم اصلا انتظار نداشتند که این غار تا این حد عمیق باشد، چون غارهای دیگر این منطقه بسیار کم‌عمق هستند.

لیمبرت افزود: الان که می‌دانیم عمق غار چقدر است، برای غواصی‌های بعدی با خودمان گازهای مخصوصی (ترکیبی از اکسیژن و هلیوم) را خواهیم آورد تا بتوانیم در جاهای عمیق‌تر و مسافت طولانی‌تری غواصی کنیم.

غواصان قصد دارند دوباره در آوریل سال آینده به این غار بازگردند. آوریل بهترین زمان سال برای غواصی است، چون سطح آب نسبتا کم است و دید بهتر از سایر ایام سال است؛ البته در بهترین حالت دید غواصان یک الی دو متر خواهد بود.

لیمبرت می‌گوید: من فکر می‌کنم باورنکردنی است که چیز مهمی مثل بزرگ‌ترین غار دنیا، قرار است مورد کاوش قرار بگیرد و بهتر شناخته شود.

تا سال ۲۰۰۹ هیچ کسی پایش را به درون غار سن دونگ نگذاشته بود. و این کشف اخیر نشان داد که هنوز هم در این سیاره چیزهای مهم و بزرگی وجود دارد که هنوز کشف نشده است؛ این واقعا هیجان‌انگیز است.

کشف غار

سن دونگ یکی از باارزش‌ترین شگفتی‌های طبیعی جهان است که در سال ۱۹۹۰ توسط یکی از ساکنان ویتنام به نام Ho Khanh به‌صورت اتفاقی و ناخواسته کشف شد.

لیمبرت که عضوی از تیم انجمن تحقیقات غار بریتانیا (BCRA) است که جزو نخستین کسانی بودند که پا به سن دونگ گذاشتند، می‌گوید: Khanh که در حال گشت و‌گذار در جنگل بود، با یک دهانه روبه‌رو می‌شود. او دمیدن باد را احساس کرد و صدای جریان رودخانه‌ای را داخل این دهانه شنید؛ اما بعد از اینکه این مکان را ترک کرد، دوباره نتوانست اینجا را پیدا کند، چون زیر شاخ و برگ درختان پنهان شده بود.

Khanh سال‌ها و سال‌ها تلاش کرد تا دوباره دهانه این غار را کشف کند؛ تا اینکه در نهایت در سال ۲۰۰۹ آن را دوباره پیدا کرد.

سن دونگ یکی از باارزش‌ترین شگفتی‌های طبیعی جهان است

بعد از اینکه BCRA این غار را کاوش و اندازه‌گیری کرد، در سال ۲۰۱۰ ادعا کرد که غار سن دونگ بزرگ‌ترین غار جهان است؛ به قدری بزرگ که بر اساس برآوردهای Oxalis، یک بلوک شهری نیویورک سیتی با آسمان‌ خراش‌هایش در آن جا می‌شود.

در این غار بزرگ آهکی ریزاقلیم‌ها و مناظر متنوعی مثل دو جنگل، که توسط گودال‌هایی ایجاد شده است (دهانه‌هایی که توسط سقف‌های تخریب‌شده و سقوط‌کرده ایجاد شده) و نور خورشید به آنها می‌رسد، وجود دارد.

لیمبرت می‌گوید: ما تاکنون فقط ۳۰ درصد از پارک ملی Phong Nha-Ke Bang را کاوش کرده‌ایم، بنابراین چیزهای زیادی برای کشف وجود دارد.

از این غار دیدن کنید

ghar052303.jpg

این رودخانه و غار ۳ میلیون ساله یکی از زیباترین جاهای روی زمین است.

غار سن دونگ در سال ۲۰۱۳ به روی عموم باز شد؛ این رودخانه و غار ۳ میلیون ساله یکی از زیباترین جاهای روی زمین است.

لیمبرت می‌گوید: مردم عاشق این غار هستند، چون قبلا هیچ چیزی شبیه به آن ندیده‌اند. در سن دونگ استالاکتیت‌ها و بزرگ‌ترین استالاگمیت‌های جهان (که ارتفاع برخی از آنها به ۸۰ متر می‌رسد)، وجود دارد. این صحنه‌ها واقعا تماشایی است.

برای کاوش در این غار مسافران باید در تورهای گشت و‌گذار Oxalis جا رزرو کنند. این تورها شامل عبور از رودخانه تا پیاده‌روی در جنگل، صعود به «دیوار بزرگ ویتنام» به ارتفاع ۸۰ متر تا کمپ‌های شبانه، تجربه طی کردن مسیر ۲۵ کیلومتری ۴ روزه از مسیرهای جنگل و مسیر ۹ کیلومتری داخل غارها می‌شود.

لیمبرت می‌گوید: این قطعا فقط یک گشت و‌گذار ساده نیست. در مسیر معبرها و رودخانه‌ها، جنگل‌های فوق‌العاده، کوه‌‌ها و صخره‌ها و همچنین حیات وحش مثل پرنده‌ها و میمون‌هایی که بومی این منطقه هستند را مشاهده خواهید کرد.

اکثر مردم معتقد هستند این مناظر به اندازه خود غار دیدنی و جذاب است.

شاید شرکت در این تورها و پیمودن چنین مسیرهایی از نظر جسمانی برای گردشگران چالش‌برانگیز باشد، اما لیمبرت معتقد است که این سفر برای هر کسی که از نظر فیزیکی سالم است، امکان‌پذیر است و مشکلی برایش به وجود نمی‌آید. اما باید بدانید که در این مسیر لباس‌هایتان کثیف و گل‌آلود خواهد شد؛ پس انتظار نداشته باشید که بدون هیچ سختی قرار است سفر را به پایان برسانید.

به طبیعت وحشی پا بگذارید

ghar052304.jpg

۱٫۵ روز اول صرف گشت و‌گذار و پیاده‌روی در غار Hang En (سومین غار بزرگ جهان) می‌شود تا اینکه به غار سن دونگ برسید. روزهای بعدی را در مناظر فوق‌العاده زیبای این غار کاوش خواهید کرد و شب‌ها را در کمپ‌های مختلف می‌خوابید. لیمبرت می‌گوید در میان مهم‌ترین بخش‌های این تور، تجربه‌ای وجود دارد که برای هر کسی بسیار هیجان‌انگیز است:

گذرگاهی وجود دارد که فسیل‌های زیبای ۴۰۰ میلیون ساله دارد. ما مسافران را به تماشای این فسیل‌ها می‌بریم؛ این مکان تاریک است و جایی هم دارد که می‌توانید شنا کنید.

همه عاشق تجربه شنا در تاریکی غار هستند. این واقعا یک تجربه عجیب و غریب و خارق‌العاده است.

در هر تور فقط ۱۰ نفر می‌توانند شرکت کنند

این تورها از ماه ژانویه تا اوت برگزار می‌شود و هزینه شرکت در آنها ۲۹۹۰ دلار است. در هر تور فقط ۱۰ نفر می‌توانند شرکت کنند و هر ساله حداکثر هزار نفر می‌توانند در قالب این تورها از غار سن دونگ دیدن کنند.

هر یک از این گروه‌ها را یک تیم پشتیبانی ۲۷ نفره همراهی می‌کند که شامل باربرها، آشپزها، امدادگر، راهنماهای آموزش‌دیده BCRA و کارشناسان غار می‌شود.

لیمبرت در ادامه می‌افزاید: تعداد کسانی که به قله اورست صعود کرده‌اند، از کسانی که به غار سن دونگ رفته‌اند، بیشتر است. و حتی کسانی که اورست را فتح کرده‌اند، می‌گویند که کاوش در سن دونگ واقعا نفسگیر است؛ آنها می‌گویند اینحا بهترین جایی است که تا به حال در عمرشان دیده‌اند.

منبع: زومیت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها