|
کدخبر: 49059

قصری در میان اولین شهر خشتی جهان + تصاویر

یزد شهری در میان کویر مرکزی ایران است که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. یزد نخستین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

گسترش‌نیوز: یزد را با القاب مختلفی از جمله شهر بادگیرها و دارالعباده و در این میان دیار قنات‌ها می‌شناسند. در میان شهر یزد، خانه‌ها و بناهای قدیمی بسیاری وجود دارد و هر بنای قدیمی داستانی برای روایت دارد. برخی از این بناهای قدیمی اقبال بلندی داشته و توسط شخص یا سازمانی مرمت و نگهداری می‌شوند. یکی از آنها، خانه‌ یا هتل داد است. امروزه این خانه بعد از مرمت به هتل داد مشهور شده و میزبان گردشگران شهر یزد است.

QASR8.jpg

پیشینه‌ی بنای هتل داد به سال‌های آغازین قرن حاضر باز می‌گردد. این بنا در سال ۱۳۰۷ شمسی تحت عنوان بنگاه باربری داد به کوشش و همت مردی خود ساخته، حاج عبد الخالق داد، با کاربری مهمانپذیر و حمل‌ونقل کالا تاسیس گردید و تا سال ۱۳۷۲ شمسی مورد استفاده قرار می‌گرفت. عملیات مرمت و بازسازی این مجموعه با هدف حفظ هویت تاریخی بنا به همت و بینش والای حاج محمد حسن داد و توسط فرزندان و نوادگان موسس در سال ۱۳۸۰ شمسی آغاز و در سال ۱۳۸۶ شمسی به عنوان هتل ۴ ستاره به بهره‌برداری رسید.

QASR7.jpg

هتل داد یادگاری هشتاد ساله است که در مرکز تاریخی شهر یزد در بافت قدیم و در مجاورت آثار شناخته شده میراث فرهنگی مانند آتشکده زرتشتیان و مجموعه امیرچخماق قرار گرفته است. پیوند کاهگل و آجر که از قدیمی‌ترین مصالح مورد استفاده کویرنشینان بوده است به همراه قوس‌ها، طاق‌نماها و نورگیرهای بسیار زیبا در گوشه گوشه بنا از جلوه‌های معماری این هتل است.

QASR4.jpg

یکی از مزایای اقامت در هتل داد بهره‌مندی از فضای تاریخی بنا و جاذبه‌های باستانی آن است. هتل دارای ۸۸ باب اتاق یک تخته، دو تخته، سه تخته، اتاق‌های متصل به هم، اتاق مخصوص عروس و داماد و اتاق‌های VIP با طراحی سنتی و امکانات رفاهی مدرن می‌باشد. از دیگر امکانات می‌توان به تالارهای چندمنظوره‌ی مدرن، رستوران سنتی با انواع غذاهای لذیذ ایرانی و فرهنگی، کافی شاپ در پشت بام هتل با چشم‌اندازی از شهر یزد، سونا و جکوزی، سالن ماساژ و مراکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد. هتل داد در سال ۲۰۰۹ به علت مشتری مدار بودنش برنده‌ی‌ جایزه‌ی studiosus آلمان شد.

QASR2.jpg

منبع: لست سکند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها