|
کدخبر: 48977

گسترش‌نیوز بررسی می‌کند؛

چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت تفریحات

در این مطلب تولیدکنندگان و فعالان صنعت تفریحات به تشریح برنامه‌های خود در سال جاری پرداختند و از مشکلات و راه‌حل‌های احتمالی بر سر راه این صنعت سخن گفتند.

گسترش‌نیوز : در عصر حاضر تفریح و سرگرمی حرف اول را می‌زند. زمانی که بازی و سرگرمی با هوش و قوه تخیل کودکان ارتباط مستقیمی پیدا می‌کند و عامل تقویت استعدادها و بروز شکوفایی‌ها در جامعه می‌شود. امروزه شاهد آن هستیم که نه تنها در کشورهای اروپایی بلکه در خاورمیانه نیز به این موضوع اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود و این، کودکان و نیازهای حیاتی آنها است که در اولویت‌های اول دولت‌های غربی قرار می‌گیرد.

پس درمی‌یابیم که کودکان و نیازهایشان نیز باید در کشور ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشند و با افزایش شهربازی‌ها و مراکز تفریحی بیش از پیش به این نیاز پراهمیتشان پاسخ داده شود.

در این راستا و با توجه به اهمیت موضوع به سراغ برخی از فعالان و تولیدکنندگان این عرصه رفتیم و کم و بیش با فرصت‌ها و چالش‌هایی که صنعت تفریحات و همچنین تولیدکنندگان این حوزه در ایران با آن‌ها روبه‌رو هستند آشنا شدیم. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست نداده و ما را تا پایان همراهی کنید:

برخی شرکت‌ها نسبت به فضای نه چندان مناسب کسب و کار گلایه دارند و راه‌حل عبور از این شرایط را توجه به بخش مالی این صنعت می‌دانند.

*فاضل آهویی مدیرعامل شرکت لئون در این باره به گسترش‌نیوز گفت: زمانی که در سال ۹۷ با یک رکود اقتصادی بسیار شدید مواجه می‌شوید و عملا هیچ گونه ساخت و تولید نداشته باشید، قطعا سال ۹۸ نمی‌تواند جایی برای امیدواری باقی بگذارد. فرآیند تولید و ساخت در حوزه تفریحات و شهربازی‌ها همانند ساخت یک کاردستی است و مهم‌ترین عامل در پیشرفت آن شرایط خوب اقتصادی است که متاسفانه در حال حاظر شاهد همچین چیزی نیستیم. ما در سال ۹۷ بسیاری از بخش‌های تولیدمان را متوقف کردیم.

وی در پایان اظهارکرد: راه‌حلی که برای بهبود این وضعیت نا به سامان وجود دارد، توجه به بخش مالی تولیدکنندگان است. اگر بخش مالی تامین نباشد قطعا تحت هیچ شرایط نمی‌توان فعالیتی را در هیچ کارگاه یا کارخانه‌ای انجام داد. یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی که در این حوزه دخیل است بحث مواد یا متریال است که به صورت مستقیم با جان انسان‌ها سروکار دارد اما نکته منفی که وجود دارد این است که بسیاری از شرکت‌ها یا با کمبود آن مواجه هستند یا موادی که در اختیار دارند دارای جنس بی‌کیفیت و ضعیف است.

یکی از امتیازات ویژه برای فعالان در حوزه تولید دستگاه‌های شهربازی، بازارهای بین‌المللی و صادراتی است که در اختیار دارند.

* مهدی بیات مدیرعامل «گروه صنعتی بیات» در ابتدا گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، سال ۹۷ سال پرمخاطره‌ای بود از این جهت که بخش تولید پویا بود اما عملکرد و سود نهایی شرکت‌ها، از ضرر و زیان آنها در پایان سال خبر می‌داد. فرآیند تولید تجهیزات تفریحی حدود سه ماه زمان می‌برد، زمانی که طی این دوره سه ماهه با خریدار توافقی صورت می‌گیرد به دلیل سرعت افزایش قیمت‌ها و عدم موجودیت کالاها به دلیل ممنوعیت واردات برخی مواد اولیه و کالاها عموما نرخ نهایی فروش محصول بالاتر از نرخ روزی است که توافقنامه امضا شده است. این امر دلیل اصلی زیان بسیاری از شرکت‌ها در سال ۹۷ است.

وی اظهارکرد: حال راهکار این است که شرکت‌ها برای سال ۹۸ یا تولیدات را کاهش دهند یا قیمت‌ها را افزایش دهند. از نظر من سال ۹۸ سال بسیار سختی است. ما شاهد یک جنگ اقتصادی هستیم و این امر در صنعت تفریحات نمود دیگری پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل «گروه صنعتی بیات» تصریح کرد: در سال گذشته ۹۰ درصد فعالیت‌هایمان صادراتی بود، امیدواریم برای سال ۹۸ هم بتوانیم این عملکرد مثبت را از خودمان به نمایش بگذاریم تا بتوانیم باری از دوش این صنف برداریم. زمانی که شرکت‌های بزرگ اقدام به صادرات می‌کنند، شرکت‌های کوچک امکان فروش داخلی را خواهند داشت.

او در پایان گفت: ما به جد با این رویکرد هدف صادرات را در پیش رو گرفتیم تا بتوانیم فضای داخلی را برای شرکت‌های کوچک‌تر باز کنیم. تصمیم بر این داریم که فعالیت‌های سال گذشته را نیز برای سال ۹۸ در دستور کار قرار دهیم، حتی اگر هم سودی برای ما حاصل نشود اما برای حفظ نیروهایی که در این چند سال آموزش دادیم قصد داریم روند همیشگی‌مان را حفظ کنیم.

به عقیده بسیاری از تولیدکنندگان، صنعت تفریح و سرگرمی ارتباط مستقیمی با معیشت مردم دارد. در واقع آنان بر این باورند که توان اقتصادی مردم است که سرنوشت این صنعت را تعیین می‌کند.

* امین مقتدری مدیر کسب‌و‌کار شرکت «چیتا» در این راستا به گسترش‌نیوز گفت: باید گفت که تا حد بسیار زیادی حوزه ما به معیشت و وضعیت درآمدی مردم وابسته است. طبیعی است که اگر وضعیت درآمدی مردم به همین شیوه پیش برود سهم تفریحات و سرگرمی در در این صنعت بسار کم خواهد شد. اما اگر وضعیت معیشت مردم بهبود یابد امکان رشد برای این صنعت در سال ۹۸ وجود خواهد داشت.

وی در پایان به تشریح برنامه‌های خود در سال ۹۸ پرداخت و افزود: ما قصد داریم شرکت را برای سال جاری توسعه دهیم. بعد از نمایشگاه امتک تا حدی بازار خودمان را پیدا کردیم و در حال حاظر نیز مشغول تحویل سفارشاتی هستیم که بعد از امتک دریافت کردیم. قصد داریم از دو محصول جدید نیز رونمایی کنیم. برای امسال ما همچنان مشکل کمبود مواد اولیه را خواهیم داشت به جهت افزایش ۴ الی ۵ برابری قیمت‌ها. اما در هر صورت نمی‌توان شرایط خوبی را برای سال ۹۸ متصور بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها