|
کدخبر: 47961

مسافران عوارض بزرگراه را چگونه پرداخت کنند؟

معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز به کار چهار سامانه دریافت عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها از امروز خبر داد و گفت: در برنامه ای کوتاه مدت تمام ۲۸ شبکه آزادراهی به سامانه پرداخت الکترونیکی متصل می‌شوند.

گسترش نیوز - پرداخت عوارض توسط سامانه پرداخت نوین در آزادراه‌های کشور (سپندار) در چهار آزادراه تهران-ساوه، قزوین-زنجان، تهران-قزوین و تهران-قم از امروز به‌صورت الکترونیک و بدون توقف است. خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی جلوگیری از اتلاف وقت بخاطر پرداخت عوارض را مهمترین هدف اجرای این طرح عنوان کرد. خادمی در تشریح جزئیات اجرای پایان پرداخت عوارض نقدی در آزادراه‌ها گفت: سامانه پرداخت نوین در آزادراه‌ها با سرمایه‌گذاری 8 شرکت بخش خصوصی که تخصص آنها متمرکز بر سامانه‌های نوین پرداخت الکترونیکی است، راه اندازی شده است. به گفته خادمی رانندگان 24 ساعت بعد از عبور از آزادراه فرصت دارند پرداخت را انجام دهند.

avarezii.jpg

پرداخت به چند روش است که مالک خودرو یکی از این روش‌ها را انتخاب می‌کند. خادمی شیوه پرداخت را مانند پرداخت ورود به طرح ترافیک در شهر تهران عنوان کرد و گفت: شناسایی خودرو عبوری از طریق ثبت شماره خودرو است و هیچ توقفی برای پرداخت نیاز نیست به این ترتیب در زمان پیک که مردم زمان طولانی در صف برای پرداخت عوارض منتظر می‌مانند را نداریم. خادمی گفت: بر اساس تصمیم‌گیری پول پرداختی در صندوقی که طراحی شده وایز می‌شود و بلافاصله بر اساس سهم سرمایه گذاران، بین آنها تقسیم می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی شیوه پرداخت الکترونیکی در آزادراه‌ها را بر اساس پیشرفته‌ترین شیوه‌هایی که در دنیا اجرا شده نام برد و گفت: با اجرای طرح در تمام بزرگراه‌ها گره‌های ترافیکی کاهش می‌یابد. خادمی تأکید کرد که الکترونیک شدن پرداخت عوارض هیچ هزینه اضافه ای را به مالک خودرو تحمیل نمی‌کند و افزایش قیمت عوارض بواسطه اجرای این سامانه را نخواهیم داشت.قرار بود آزادراه‌های قزوین-رشت و تهران-پردیس نیز همزمان با چهار آزادراه دیگر از امروز عوارض را به صورت الکترونیکی اخذ کنند، اما با وجود تجهیز این آزادراه‌ها به سیستم الکترونیکی قرار بر این است که دو آزادراه دیگر در سال آینده کار خود را در پرداخت الکترونکی عوارض کنند.

شیوه پرداخت

با عبور هر خودرو از آزادراه‌های کشور، پلاک ماشین ثبت خواهد شد و امکان پرداخت از طریق درگاه‌های الکترونیک و یا کیف پول الکترونیک به صورت خودکار فراهم خواهد بود. علاوه بر این در صورت پرداخت نشدن عوارض، پیامکی به صاحب پلاک ارسال و در صورت شارژ کیف پول الکترونیکی در مهلت مقرر این رقم کسر می‌شود. همچنین فرد ۲۴ ساعت فرصت دارد تا این مبلغ را با استفاده از درگاه‌های الکترونیکی شبکه شتاب با روش و مکانیزم‌های تعریف شده پرداخت کند.

در صورتی که ۷۲ ساعت از زمان عبور از جایگاه اخذ عوارض بگذرد و شخص اقدامی برای پرداخت نکند درصدی به مبلغ اصلی عوارض افزوده خواهد شد. جایگاه‌های اخذ عوارض در مجتمع‌های خدمات رفاهی و گردشگری در طول آزادراه در نظر گرفته شده است تا در طول مسیر آزادراه نیز امکان پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی از طریق این دستگاه‌ها با ثبت شماره خودرو مسیر فرآهم باشد. در عین حال امکان پرداخت از طریق دستگاه‌های خودپرداز کلیه بانک‌ها به وسیله دستگاه‌هایی که به همین منظور نصب خواهد شد و نرم افزارهای تعریف شده نیز امکان‌پذیر است. مردم همچنین می‌توانند عوارض خودروی خود را از طریق اپلیکیشن‌های مالی و اپلیکیشن‌های بانکی خود، همچنین از طریق اتصال پلاک خود به سیم کارت یا حساب بانکی خود پرداخت کنند.

منبع: ایران

ارسال نظر