|
کدخبر: 46639

تور مجازی گسترش‌نیوز / ۴

اصفهان؛ از چهلستون تا آکواریوم تونلی + تصاویر

نام هر شهری با نمادی همراه است. نام اصفهان که می‌آید تصویری از زاینده رود در ذهن‌ها نقش می‌بندد که با گذرش از میان شهر، حیات را به آن هدیه می‌کند.

گسترش‌نیوز : اصفهان، دنیایی بی‌پایان از زیبایی‌ها و چشم‌اندازهای تاریخی است که هر کدام شان قصه‌ها و روایت هایی شنیدنی دارند و در طول تاریخ وقایع بسیاری را دیده‌اند. این آثار، پس از گذر سال‌ها همچنان پیش روی ما قرار دارند تا گوشه هایی از آنچه بر این سرزمین گذشته است را به نمایش بگذارند و تمام وجودمان را از این همه شکوه و پایداری غرق در لذت کنند. برای همین است که نامش را نصف جهان گذاشته‌اند تا کسی فراموشش نشود که در میان آغوش گرم این سرزمین کهن، گنجینه‌ای ارزشمند از هنر و معماری قرار دارد که برای شناخت کاملش سال‌ها وقت لازم است.

در ادامه به معرفی جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان می‌پردازیم:

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان که به صورت رسمی با عنوان میدان امام شناخته می‌شود، میدان مرکزی شهر اصفهان است و بخشی از یک مجموعه تاریخی به شمار می‌رود. آنچه که این میدان را از سایر همتایانش متفاوت جلوه می‌دهد، شکل مستطیلی آن است که با ظاهر دایره‌ای یا بیضی شکلِ بسیاری از میادین معمول و رایج، تفاوت دارد. یکی از چشم نوازترین بناها در نقش جهان کاخ عالی قاپو است که در ضلع غربی آن قرار دارد و با ظاهری دلفریب شما را به دنیای درون خود دعوت می‌کند. این عمارت ۴۸ متر ارتفاع و ۶ طبقه دارد که با راه پله‌های مارپیچ به یکدیگر راه دارند. این بنا بین سال‌های ۹۷۳ تا ۹۷۷ هجری توسط شاه عباس اول و پس از انتقال پایتخت صفوی از قزوین به اصفهان بنا نهاده شد تا به عنوان مقر و دولتخانه حکومتی سلاطین صفوی مورد استفاده قرار گیرد.

NAQSHJAHAN1.jpg

NAQSHJAHAN2.jpg

کوه صفه

اگر از شلوغی‌های مرکز شهر اصفهان فاصله بگیریم و راه مان را به سمت بلوار شهدای صُفه کج کنیم، به تفرجگاهی ناب و جذاب می‌رسیم که در میان مردم با عنوان کوه صُفه شناخته می‌شود. در واقع صفه نام کوهی از رشته کوه زاگرس در جنوب اصفهان است که از شمال به جاده کمربندی، از غرب به کوه‌های تخت رستم و دره خان، از شرق به شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی و از جنوب به اراضی باز و خط آهن محدود می‌شود. چشمه ها، غارها و زیبایی‌های متعددی را می‌توان در این کوه یافت که گویای ارزش طبیعی آن هستند. امروزه کوه صفه تفرجگاهی جالب توجه است که به سبب امکانات رفاهی و تفریحی و ظرفیت آن برای ورزش هایی همچون کوهنوردی، پیاده روی و سنگ نوردی محبوبیت زیادی نزد مردم دارد. قرارگیری مقبره شهدای گمنام در صفه نیز بر اهمیت آن افزوده و بسیاری را به سوی خود کشانده است.

SOFFFE1.jpg

SOFFFE2.jpg

آکواریوم اصفهان

شاید تا همین چند وقت پیش آوردن دنیای زیر آب به روی زمین خیالی بیش نبود؛ اما حالا آکواریوم اصفهان در پارک ناژوان ورود به دنیایی متفاوت و هیجان نگیز را برای تان فراهم کرده است. در این دنیا می‌توانید شاهد آبزیان باشید و حرکات آنها را رصد کنید؛ بدون آنکه قطره‌ای آب لمس تان کند. در این دنیای ۴۰۰۰ متر مربعی وارد تونلی می‌شوید که در عمق ۷ متری زمین قرار دارد و با آکواریوم‌های غول پیکر احاطه شده است.

ACVARUUMM1.jpg

ACVARUUMM2.jpg

موزه موسیقی

اصفهان یکی از مهدهای موسیقی و آواز سنتی ایرانی ست و یکی از مقام‌های موسیقی و یکی از آوازهای پنج گانه سنتی کشورمان به نام این شهر خوانده می‌شود. اهمیت موسیقی و علاقه مردم اصفهان به این هنر باعث شد تا دو تن از موسیقی دانان علاقه مند به موسیقی سنتی ایران، مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی نخستین و تنها موزه موسیقی خصوصی کشور را در تاریخ یازدهم آذرماه ۱۳۹۴ تاسیس کنند. موزه‌ای که تفاوت‌های بسیاری با دیگر موزه‌های ایران دارد و مدل ارائه آثار، نوع راهنمایی انجام شده و برخورد کارکنان در آن شما را با بُعد جدیدی از موزه گردی آشنا می‌کند. همچنین اجرای زنده موسیقی در پایان تور، گردش خاص شما را در موزه را جذاب تر می‌سازد.

MUSIC1.jpg

MUSIC12.jpg

کاخ چهلستون

اصفهان شهر نقش و نگارهاست و ضیافتی از طرح، رنگ، هنر، معماری و تاریخ را به مسافرانش هدیه می‌دهد. در میان این همه زیبایی و شکوه، کاخ چهلستون اصفهان قرار دارد که به نقاشی‌ها و آینه کاری‌های بی‌مثالش مشهور شده و روزگاری میزبان بزرگانی از سراسر دنیا بوده است. سنگ بنای این کاخ بی‌تکرار در دوره شاه عباس اول صفوی در میان باغی وسیع و سرسبز گذاشته شد. این بنا در سال ۱۰۵۷ هجری قمری (۱۰۲۵ هجری شمسی) در زمان حکمرانی شاه عباس دوم تکمیل و افتتاح شد.

CHEHELSOUTOUN1.jpg

CHEHELSOUTOUN2.jpg

سی و سه پل

در میانه‌های شهر اصفهان، و بر روی بستر زاینده رود، پل هایی وجود دارند که هر کدام شان قصه‌ای را از قلب تاریخ روایت می‌کنند. یکی از آنها سی و سه پل است که از دوران صفویه به یادگار مانده و شاهکاری در معماری ایران به شمار می‌رود. بیش از ۴۰۰ سال است که این پل زیبایی هایش را به نمایش گذاشته و استوار در جای خود ایستاده است. از این پل با عنوان طولانی‌ترین پل زاینده رود یاد می‌کنند.

نام این اثر ارزشمند از تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و به عنوان یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های ایران از آن یاد می‌شود.

SIOSEPOOOL2.jpg

SIOSSEPOOL1.jpg

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها