|
کدخبر: 45871

مرتفع‌ترین قله‌های دنیا را ببینید + تصاویر

زمینی که روی آن زندگی می‌کنیم مملو از شگفتی و عجایب خارق العاده است و به هرگوشه‌ای از این کره خاکی که سفر کنیم با پدیده‌های طبیعی نفس گیری مواجه می‌شویم.

گسترش‌نیوز : کوه‌ها به عنوان بلندترین مناطق زمین همیشه ماجراجویان را به سمت خود جذب می‌کنند و از دیرباز کوهنوردانی سعی در فتح و غلبه بر این مکان‌های رفیع و ناشناخته داشته‌اند. در مورد بلندترین قله‌ها و کوه‌های جهان چه می‌دانید؟ احتمالا همه شنیده‌ایم که قله اورست بلندترین قله جهان است، اما در مورد سایر قله‌ها و کوه‌ها چه؟ در مورد باشگاه هشت هزارتایی‌ها چیزی شنیده اید؟ این باشگاه آرزوی هر کوهنوردی است و از ۱۴ قله تشکیل شده که همگی بالای هشت هزار متر ارتفاع دارند و بلندترین کوه‌های دنیا محسوب می‌شوند. از آن جا که معرفی تمام این کوه‌ها در یک مطلب بسیار طولانی می‌شود این ۱۴ عضو مرتفع و باشکوه باشگاه را در دو مطلب جداگانه به شما معرفی می‌کنیم.

۱- کوه اورست | Mount Everest

بدون شک مشهورترین و شناخته شده‌ترین کوه در جهان، اورست است که تاکنون صدها کوهنورد ماجراجو سعی در فتح آن داشته‌اند و البته تعداد اندکی موفق به این کار شده‌اند. با این حال، اگر بخواهیم به طور دقیق بگوییم قله اورست با ۸۸۴۸ متر ارتفاع، مرتفع‌ترین نقطه جهان نیست و پنجمین کوه بلند از مرکز زمین به حساب می‌آید! چرا که چند کوهستان زیر آب بلندتر از اورست هم وجود دارند که از بیرون آب قابل مشاهده نیستند! بسیاری از کوهنوردان حرفه‌ای و باتجربه معتقدند که علیرغم مرتفع بودن اورست، پیمایش آن آنقدرها هم دشوار نیست!

QOLLEEST1.jpg

زمین شناسان و کارشناسان معتقدند که اورست عمری در حدود ۶۰ میلیون سال دارد و از حرکت صفحات تکتونیک هندی که به سمت صفحه آسیایی پیش آمده به وجود آمده است. جالب است بدانید که قله اورست در حال رشد است و هر سال در حدود یک اینچ (۰٫۲۵ سانتیمتر) قد می‌کشد و بلندتر می‌شود! کوه اورست به دلیل ارتفاع زیادی که دارد در سرتاسر سال پوشیده از لایه‌های عمیقی از برف است. سرعت باد در اورست حدود ۳۲۱ کیلومتر در ساعت و دمای هوا به منفی ۸۰ درجه زیر صفر می‌رسد! دولت نپال به دلیل زلزله مهیب سال ۲۰۱۵ دوباره تصمیم به اندازه گیری این کوه کرده است و این پروژه عظیم تا سال ۲۰۲۰ تمام خواهد شد.

کوه کِی ۲ | Mount K ۲

یکی دیگر از بلندترین کوه‌های دنیا کی۲ است که در پاکستان و نزدیکی مرز چین و تاجیکستان قرار گرفته است. کی۲ دومین قله بلند جهان است و صعود به آن بسیار دشوار و تا حدودی غیرممکن است. این کوه با ارتفاع ۸۶۱۱ متر یکی از اعضای کلوب «هشت هزارتایی ها» است و صعود و فتح یکی از آنها هم نیازمند مهارت و توانایی خارق العاده کوهنوردان است. صعود به قله کی ۲ بسیار سخت است و در واقع، بر اساس آمار و بررسی‌های اخیر، این کوهستان از نظر آمار مرگ و میر و تلفات در رتبه دوم جهان قرار می‌گیرد و از هر ۴ نفری که به این قله صعود می‌کنند ۱ نفر می‌میرد! به همین دلیل به این کوه لقب «کوهستان وحشی و رام نشدنی» داده اند!

QOLLEEST2.jpg

نام عجیب این کوه توسط یک نقشه بردار و کارشناس بریتانیایی به نام مونتگومری به این کوه داده شده است. حرف K ابتدای گردنه قراقوروم (Karakoram Range) است و عدد ۲ هم دومین کوهی در لیست بوده است! به این ترتیب نام یکی از بلندترین کوه‌های دنیا کی ۲ نامگذاری شده است. به این کوه به دلیل طوفان‌های شدید و شرایط جوی دشوارش که صعود به آن را بسیار سخت کرده‌اند عنوان کوه وحشی هم داده‌اند.

۳- کوه کانچن جونگا | KanchenJunga

کوه کانچن جونگا مرتفع‌ترین کوه در هند و سومین قله از بلندترین کوه‌های دنیا به حساب می‌آید. این کوه ۸۵۸۶ متر ارتفاع دارد و در ایالتت سیکیم و در نزدیکی مرز نپال قرار گرفته است. جالب است بدانید که بر طبق اسطوره شناسی هندو، منطقه اطراف کانچن جونگا نگهدارنده ۵ گنجینه خداوند است (طلا، نقره، جواهر، کتاب‌های مقدس و غلات). این کوه هم یکی از دشوارترین قله‌ها برای صعود است و برای فتح قله باید از دیواره‌های یخی بسیار بلندش بالا رفت!

QOLLEEST3.jpg

نام کانچن جونگا به معنای «۵ گنج برف» است که به ۵ قله این کوهستان اشاره دارد. اسامی این ۵ قله عبارتند از کانچن جونگا اصلی، کانچن جونگا غربی، کانچن جونگا مرکزی، کانچن جونگا جنوبی و کانگباچن. نخستین کسانی که موفق به فتح این کوه شدند جو براون و جرج باند بودند که در ۲۵ می‌۱۹۵۵ این صعود موفقیت آمیز را انجام دادند. تهدید بهمن همیشه در این کوهستان وجود دارد و همین موضوع باعث دشوارتر شدن و در برخی مواقع غیرممکن بودن فتح این قله می‌شود.

۴- کوه لهوتسه | Lhotse

لهوتسه یا لوتسه در تبت قرار دارد و با ۸۵۱۶ متر در رتبه چهارم بلندترین کوه‌های دنیا قرار می‌گیرد. این عضو فاخر باشگاه هشت هزارتایی‌ها از طریق گذرگاهی باریک که در سرتاسر کوهستان هیمالیا ادامه دارد به کوه اورست متصل می‌شود. در زبان تبتی، لهوتسه به معنای قله جنوبی است و در این کوهستان قله‌های متعددی وجود دارند که همگی بالای هشت هزار متر هستند. قله اصلی ۸۵۱۶ متر ارتفاع دارد، لهوتسه میانی (شرقی) ۸۴۱۴ متر و لهوتسه شار ۸۳۸۳ متر از سطح دریا ارتفاع دارند.

QOLLEEST4.jpg

این کوهستان در نزدیکی مرز تبت-نپال قرار دارد و بهشتی برای کوهنوردان سرتاسر دنیا به حساب می‌آید. فیتز لوچسینگر و ارنست رایس از کشور سوئیس نخستین کوهنوردانی بودند که موفق شدند در سال ۱۹۵۶ این قله پوشید از برف را فتح کنند.

۵- کوه ماکالو | Makalu

بسیاری از بلندترین کوه‌های دنیا در منطقه مرتفع نپال و تبت قرار دارند. کوه ماکالو در نزدیکی کوه اورست در نپال و ۱۹ کیلومتری جنوب شرقی بلندترین قله جهان واقع شده و در رتبه پنجم بلندترین کوه‌های دنیا قرار می‌گیرد. این قله تک و تنها سر از زمین برآورده و با با شکل هرمی و چهارگوشش کاملا بارز و متمایز است. اگرچه کوه ماکالو به اندازه اورست شهرت و معروفیت ندارد، اما یکی از دشوارترین کوه هاست و به همین دلیل نزد کوهنوردان حرفه‌ای محبوبیت زیادی دارد.

QOLLEEST5.jpg

قله ماکالو یک هرم چهارگوش است که لبه‌های تیزی دارد و به دلیل زیبایی خارق العاده‌اش در دنیا شهرت دارد. در پایین این کوه دره زیبایی به نام دره ماکالو-بارون وجود دارد و آبشارهای بلند و پرآب و گونه‌های گیاهی و جانوری نادر و کمیاب هم در این منطقه وجود دارند. به دلیل ترکیب صخره و یخ در این قله، بسیاری معتقدند که ماکالو یکی از دشوارترین کوه‌های دنیاست.

۶- کوه چو اویو | Cho Oyu

ششمین مورد از بلندترین کوه‌های دنیا مثل بقیه هم باشگاهی هایش در نزدیکی هیمالیا و تبت قرار گرفته است. کوه چو اویو با ۸۱۸۸ متر ارتفاع از سطح دریا یکی از مرتفع‌ترین قله‌های جهان و یکی از اعضای باشگاه هشت هزارتایی هاست. جالب است بدانید که چو اویو در زبانی تبتی به معنای «الهه فیروزه» است و به دلیل رنگ آبی زیبای یخ‌های کوه به آن داده شده است. قله چو اویو در ۲۰ کیلومتری غرب کوه اورست و در منطقه کومبو قرار گرفته است.

QOLLEEST6.jpg

۷- کوه دهالاگیری | DHAULAGIRI

دهالاگیری که در لغت به معنای کوه سفید زیبا است در نزدیکی نپال مرکزی قرار گرفته و با ارتفاع ۸۱۶۷ متر در رتبه هفتم بلندترین کوه‌های دنیا قرار می‌گیرد. کوه دهالاگیری توسط یک دره و صخره‌های بلند از یکی دیگر از اعضای باشگاه هشت هزارتایی ها، یعنی کوه آناپورنا جدا می‌شود و در حقیقت این دو قله مرتفع درست روبه‌روی همدیگر قرار گرفته‌اند. این صخره‌های یخی و مرتع به صورت عمودی و با ارتفاع تقریبا ۴۰۰۰ متری قرار دارند و باعث دشوارتر شدن صعود به این قله می‌شوند.

QOLLEEST7.jpg

شاید باورتان نشود اما به دلیل ظاهر رام نشدنی و مترفع کوه دهالاگیری، به مدت ۳۰ سال تصور می‌شد که این کوه، بلندترین کوه و قله در جهان است! کرت، دیمبرگر پیتر دینر، آلبین شلبرت، ناوانا دوژه و نیما دورژه نخستین کسانی بودند که موفق شدند در ۱۳ می‌۱۹۶۰ این قله وحشی و سرسخت را فتح کنند. همان طور که در ابتدا هم اشاره کردیم دهالاگیری در زبان تبتی به معنای کوهستان سپید و زیباست که حقیقتا برازنده چنین کوهی هم هست.

منبع: الی‌گشت

ارسال نظر