|
کدخبر: 45268

«گسترش‌نیوز» بررسی می‌کند؛

چه کنیم در تله آژانس‌های هواپیمایی نیفتیم

عضو پیشین انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی: باید برنامه‌ریزی مسافران به‌گونه‌ای باشد که تعداد درخواست در روز‌های منتهی به تعطیلات کم شود و از این طریق امکان سوء استفاده برخی از آژانس‌های هواپیمایی را از بین ببرند.

گسترش‌نیوز : در تمام دنیا در روزهای منتهی به تعطیلات بلیت‌ها با قیت‌های چند برابری به فروش می‌رسد. پیش‌فرض مردم باید این باشد که نرخ بلیت هواپیما در روزهای منتهی به مناسبت‌های ملی و مذهبی و همچنین تعطیلات سال نو به چندین برابر فروخته می‌شود بنابراین باید با برنامه‌ریزی دقیق برای مسافرت‌های خود پیش از گرانی بلیت تهیه کنند.

akbarghamkhar.jpg

دلیل گرانی بلیت‌های منتهی به تعطیلات

اکبر غمخوار، عضو پیشین انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در ارتباط با گرانی بلیت‌های منتهی به تعطیلات به «گسترش‌نیوز» گفت: بلیت‌های هواپیما در قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسد این نرخ در روزهای منتهی به تعطیلات گاهی با چندین برابر نرخ به فروش می‌رسد.

وی افزود: به عنوان مثال در روزهایی از سال نرخ سفر تهران - کیش به ۸۰ هزار تومان و در روزهایی از سال به بیش از یک میلیون تومان می‌رسد. حال در نظر بگیرید به آژانس‌های هواپیمایی که در برخی از روز‌ّها با نرخ ۸۰ هزار تومان بلیت فروخته است دستور دهیم که قیمت‌ّهای فروش خود را در نرخ مصوب نگه‌دارد.

عضو پیشین انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در تمام دنیا در روزهای منتهی به تعطیلات بلیت‌ها با قیت‌های چند برابری به فروش می‌رسد. بلیت میلان - فرانسه در حالت عادی ۲۰ یورو به فروش می‌رسد. نرخ این خط در روزهای قبل از عید سال نو به ۴۰۰ یورو می‌رسد.

برنامه‌ریزی دقیق عاملی برای جلوگیری از سوء‌استفاده

وی پیش‌فرض مردم باید این باشد که نرخ بلیت هواپیما در روزهای منتهی به مناسبت‌های ملی و مذهبی و همچنین تعطیلات سال نو به چندین برابر نرخ واقعی فروخته می‌شود بنابراین باید با برنامه‌ریزی دقیق برای مسافرت‌های خود پیش از گرانی بلیت تهیه کنند.

غمخوار دلیل اینکه مسافران باید بلیت هواپیما را برنامه‌ریزی شده خریداری کنند، این‌‌گونه بیان‌کرد: هر‌‌چه مسافران زمان خرید بلیت هواپیما را به عقب بیاندازند باید به همان میزان پول بیشتری برای خرید بلیت هواپیما پرداخت‌کنند. باید برنامه‌ریزی مسافران به‌گونه‌ای باشد که تعداد درخواست در روز‌های منتهی به تعطیلات کم شود و از این طریق امکان سوء استفاده برخی از آژانس‌های هواپیمایی را از بین ببرند.

رفتار مسافران تاثیر‌گذار بر قیمت‌ها

این فعال عرصه گردشگری در ادامه گفت: نحوه تهیه بلیت توسط مسافران و نوع رفتارهای آنها تاثیر بسزای بر تعادل قیمت‌ها دارد. عرضه و تقاضا در بازار بلیت هواپیما عنصر اصلی تعیین نرخ آن است. هرچه تعداد تقاضا بیشتر باشد به همان نسبت میزان نرخ بلیت بالاتر می‌رود. اگر رزرو بلیت در زمان مناسب و زودتر از موعد مقرر انجام شود در نظم‌دهی سیستم فروش بلیت تاثیر مستقیم خواهدگذاشت.

وی در ارتباط با قیمت‌های غیر معقول برخی شرکت‌های هواپیمایی گفت: متاسفانه بعضی از آژانس‌های هواپیمایی به شکل بی‌رویه‌ای بالا می‌برند. نرخ‌های رسمی که شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌کنند باید بر اساس نرخ‌های مصوب باشد.

چارترکننده‌ها عمده‌ می‌خرند و خرده توزیع می‌کنند

غمخوار گفت: من پیشنهاد می‌کنم گروهی مسافران به شکل گروهی و در قالب تور از آژانس‌های هواپیمایی خرید کنند چرا که در این صورت نرخ تمام شده یک مسافرت کاهش می‌یابد و از طرفی کیفیت تور‌ها و امکاناتی که برای مسافران در نظر می‌گیرند بیش از سفر به شکل انفرادی است.دلیل آن این است که چارترکننده‌ها عمده‌ می‌خرند و خرده توزیع می‌کنند.

sharafbafi.jpg

نگاه‌ شما برای ما عجیب است

شرفبافی مدیرعامل هواپیمایی هما در خصوص دلیل افزایش نرخ بلیط هواپیما حاضر به مصاحبه با خبرنگار گسترش‌نیوز نشد و انجمن شرکت هوایی و آقای سامانی را به عنوان فردی که می‌توان دلیل گرانی بلیت‌های هواپیما را از آن پیگیری کرد، معرفی کردند.

شرفبافی تنها یک پاسخ به دلیل نابسامانی نرخ بلیت هواپیماها در آغاز تعطیلات داشت و آن این بود: این که نگاه شما به موضوع نرخ بلیط هواپیما‌ها نابسامانی است، برای ما عجیب است

وی گفت پاسخ این پرسش‌ها را باید از طریق روابط عمومی هما به‌دست آورید.

ارسال نظر