|
کدخبر: 41256

مکان هایی که شیب زمین برعکس عمل می‌کند! + تصاویر

درباره ی نیروی جاذبه و گرانش زمین چه اطلاعاتی دارید؟ البته داشتن کمی دانش درباره ی نیروی گرانش ملزم به تحصیل در رشته‌ی فیزیک و یا شاگردی درسخوان بودن نیست زیرا، دیگر هر کسی از یک سنی به بعد می‌داند که با این که ما به راحتی به شکل حرکت هایمان جهت می‌دهیم اما، در واقع نیروی جاذبه و گرانش زمین است که به حرکات ما شکل و ثبات می‌دهد.

گسترش‌نیوز : در واقع تصور کنید که برای لحظه‌ای جاذبه نباشد، دقیقا همان وقت است که هر چه که در فیلم‌های سفر به فضا و شناور شدن فضانوردان دیده‌اید برایتان محقق می‌شود. حال با تمام این توضیحات، باید به شما بگوییم که تپه‌های گرانشی بر روی زمین همین کار را انجام می‌دهند! پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه با ما همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، تپه‌های گرانشی را بشناسیم.

تپه‌های گرانشی | Gravitational hills

قانون گرانش زمین چیست؟ گرانش زمین (Gravity of Earth) در واقع شتابی است که اجسام با این شتاب به سمت زمین جذب می‌‌شوند و در معادلات فیزیکی با نماد g نشان داده می‌شود. به زبان ساده تر، نیروی گرانش زمین باعث می‌شود همه چیز به سمت زمین در حرکت باشند. مثالی ساده برایتان می‌زنیم؛ آیا تا به حال سنگی را از دست خود رها کرده‌اید و در هنگام سقوط سنگ از دستان خود، شاهد سقوط آن به طرف زمین بوده ‌اید؟

geraneshi.jpg

پاسخ شما این است که بله، همیشه اینگونه بوده است اما آیا تاکنون دیده‌‌اید که سنگ یا هر چیز دیگری که از دستتان رها می‌‌کنید، برخلاف حرکت آن به سوی زمین به سمت آسمان حرکت کند؟ نه! مطمئنا جواب قاطعانه ی شما همین است و طبیعتا چنین صحنه‌ای را ندیده اید! از دیرباز این مسئله مورد توجه یونانیان بوده است که اجسام تمایل حرکت به طرف زمین (نیروی جاذبه) را دارند و در جایی که نیروی گرانشی رو به پایین است، اما توجه داشته باشید که پایین در خط استوا عمود بر پایین در قطب شمال و پایین در قطب جنوب در جهت مقابل پایین در قطب شمال است. در هر جا نیروی گرانشی به سوی مرکز زمین است.

geraneshi1.jpg

به گفته ی نیوتن نیروی گرانشی تا مدار ماه گسترش پیدا می‌کند. طبق مطالعاتی که نیوتن در این خصوص انجام داده است، نیروی لازم برای نگه داشتن ماه در مدارش با نیروی گرانی در سطح زمین با تقریب خوبی مشابه است.

گرانش دقیقا زمانی کشف شد که همان داشتان معروف سیب و نیوتون اتفاق افتاد. در واقع، نخستین بار نیوتن زمانی که زیر درختان سیب یک باغ مشغول صرف چایی بوده است، ایده ی گرانش به ذهنش خطور کرده است. به گفته ی دوست نیوتون استوکلی، او در حالی که نسشته بوده و غرق در فکر بوده است، یک سیب که از درخت افتاده، توجهش را جلب کرده و او از آن جا به مفهوم گرانش پی برده است.

حالا که مفهوم کامل گرانش را می‌دانید، پس حتما درک خواهید کرد که چرا زمانی که گرانش بر روی یک تپه در جهت عکس عمل کند، بسیار تعجب می‌کنید. در واقع تصور کنید که بالای تپه ایستاده‌اید و توپی را به پایین قل می‌‌دهید.

geraneshi2.jpg

تعجب خواهید کرد اما، توپ به سمت خود شما باز خواهد گشت. این ویژگی تپه‌‌های گرانشی است که به ‌نظر می‌‌رسد شیب آن قوانین فیزیک را نقض می‌کند. اما در واقع باید بگوییم که با این که قانون‌ فیزیک همچنان پابرجا است، اما این‌ که چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد، کلی دلایل عجیب و غریب دیگر دارد. برخی می‌گویند که ماجرای این تپه‌ها به یک تغییر ناگهانی در نیروی جاذبه‌ ی زمین بر می‌گردد. عده‌ای هم می‌‌گویند به ‌دلیل نوسان در میدان مغناطیسی زمین این اتفاق رخ می‌دهد.

اما در واقع توضیح ساده ‌تری در پشت پرده ی وقوع این حادثه وجود دارد. قضاوت با شما اما می‌گویند که، بیشتر به نظر می‌آید که اشیائی که به بالای تپه قل می‌خورند، به سمت پایین بر می‌گردند که این خود بیشتر شبیه به یک صحنه‌سازی است.

geraneshi3.jpg

بر اساس تحقیقی که نشریه ‌ی سایکولوجیکال ساینس (Psychological Scuence) در سال ۲۰۰۳ به چاپ رساند، گفته شده است که توهم تپه‌ ی گرانشی معمولا در اثر دو اتفاق برای افراد رخ می‌دهد. نخستین دلیلی که برای توجیه این اتفاق بیان می‌شود این است که، افق باعث ایجاد این توهم می‌گردد. در واقع نظریه ی افق به این معنا است که اگر شما بتوانید نقطه‌‌ ی ناپدید شدن جاده را بر روی خط افق ببینید، مغز شما افق را یک خط صاف می‌‌بیند و تصور می‌کند که حتی اگر خط افق شیب تندی داشته باشد. همچنین، صرف نظر از شیب واقعی که وجود دارد، اگر خط افق به سمت بالا باشد نیز به نظر شما خواهد رسید که شیب آن به ‌طرف پایین است و البته برعکس آن هم اتفاق می‌افتد.

دلیل دومی که این تحقیق در وقوع این پدیده بیان می‌دارد این است که؛ شیب متنی باعث وقوع این اتفاق می‌گردد. شیب متنی به این معنا است که شما شیب این تپه را بر اساس شیب دور و اطراف آن تفسیر می‌کنید و در تفسیر آنان این چنین می‌گویند که: هنگامی‌ که جاده در کنار شیب تند قرار گرفته باشد و یا کنار سراشیبی باشد، شیب جاده رو به بالا به نظر خواهد رسید.

تپه‌های گرانشی که خلی‌ها آن را توهم نیز می‌خوانند، در تپه ی ایرشایر (Arishire) اسکاتلند تا حدی است که واقعا به ‌نظر می‌رسد بالای تپه در قسمت پایین آن قرار گرفته است. در ویدئوهایی که از گردشگران و محلی‌های این دهکده تا به حال در دنیای مجازی پخش شده است می‌توانید ببینید که مردم در جاده‌ ی ایرشایر از شیب غیرمعمول آن حیرت می‌کنند.

در واقع با حضور بر روی تپه‌های گرانشی تجربه‌ای منحصر به فرد را خواهید داشت و گاهی مرز بین توهم و واقعیت را گم خواهید کرد. ابتدا همه چیز عادی به ‌نظر می‌‌رسد. اما به نظر م‌اید که بهتر است بر روی تپه‌های گرانشی فعالیت کرد تا معنا و مفهوم دقیق آن را متوجه شد. به طور مثال، افرادی که در این جاده ‌ی عجیب دوچرخه‌ سواری می‌کنند، می‌بینند که برای پایین رفتن از شیب جاده حتما باید انرژی بسیار زیادی را به نسبت زمان‌های دیگر مصرف کنند.

geraneshi4.jpg

دانشمندان توانسته‌اند تا با اندازه‌ گیری‌های دقیق که با استفاده از تجهیزات مناسب صورت گرفته اند، نشان بدهند که متوجه شویم که در واقع آن‌ جایی را که پایین تپه تصور می‌‌کنیم، بالای تپه است. تصور کنید که گم کنید که در بالای یک تپه قرار داشتید و یا در بالای آن! اگر فکر می‌کنید تا در این رابطه پاسخی را پیدا نخواهید کرد بیایید تا با نظر و توضیحات راب مکینتاش (Rob Macintosh) که یک روانشناس است آشنا شویم.

در واقع نظریه ی مکینتاش می‌تواند تا به حد زیادی شما را از این سردرگمی نجات دهد. این روانشناس معتقد است که رخدادهای تپه‌های گرانشی همچون تپه ی ایرشایر را نباید از نگاه خود بررسی کرد بلکه باید این تپه را از دید دیگری بررسی کرد!

او در واقع باور دارد که چشم‌اندازهای کلی و کلیشه در ذهن معمولا ما را فریب می‌‌دهند و ما تصور می‌‌کنیم که این‌ جاده سراشیبی است. ما در واقع در یک محدوده ‌ی شیب ‌دار ایستاده‌ایم و این را می‌دانیم که جاده هم دارای شیب‌ است اما به کسی پوشیده نیست که این شیب در درجه‌‌ای کم ‌تر است و در نتیجه ی همین مکانیزم برای افراد خطای دید به وجود می‌آید و فکر می‌کنند که این تپه‌ها سربالایی هستند. جالب است بدانید که در سر تا سر دنیا، بیش از ۱۰‌ها نوع از تپه‌‌های گرانشی وجود دارد.

به طور مثال در کشوری همچون امریکا تا به الان، از تپه‌های گرانشی بیش از ۲۰ نوع پیدا شده است که از میان آنها می‌توانیم به تپه‌ ی کانفیوژن هیل (Confusion Hil) در کالیفرنیای شمالی و اسپوک هیل (Spook Hill) در نیویورک اشاره نماییم.

البته نمونه‌های دیگری از تپه‌های گرانشی در دیگر کشورهای جهان نیز پیدا شده است که از بین آنها می‌توانیم به مگنتیک هیل (Magnetic Hill) در کشور کانادا، روا دو آمندیوم (Rua do Amendiom) در کشور برزیل و مجیک هیل (Magic Hill) در کشور ایرلند اشاره نماییم. تمامی مناطقی که در زمره ی تپه‌های گرانشی هستند در خود یک ویژگی مشترک دارند که‌ اگر خودروی خود را به سمت پایین تپه برانید و در پایین تپه آن را در حالت خلاص قرار دهید، ‌خودرو به آرامی به سمت بالای تپه کشیده می‌شود! که این هم به لطف خطای چشم است.

خطای دیدی که در بر روی تپه‌ها پیش می‌آید به حدی دقیق است که شما بدون تجهیزات مناسب نمی‌توانید آن را به اثبات برسانید اما، اگر شما تجهیزات مطالعاتی یا نشانگرهایی همچون جی ‌پی ‌اس به همراه داشته ‌باشید و تفاوت میان بالای تپه و پایین آن را محاسبه کنید متوجه میی شوید که همه‌ چیز در واقع وارونه است.

منبع: الی‌گشت

  • سیّدمحمّدزعفرانچی ارسالی در

    این پدیده دلایل فیزیکی ندارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها