|
کدخبر: 40871

ایالت آریزونا؛ مشهورترین زیست‌بوم جهان + تصاویر

آریزونا (Arizona) یکی از ایالت‌های امریکا است که در منطقه جنوب غرب امریکا قرار دارد. این ایالت بخشی از منطقه غرب امریکا و منطقه کوهستانی امریکا نیز محسوب می‌شود. آریزونا ششمین ایالت بزرگ و شانزدهمین ایالت پرجمعیت امریکاست. شهر فینیکس پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر آریزونا می‌باشد.

گسترش‌نیوز : آریزونا چهل و هشتمین ایالت و آخرین بخش از سرزمین اصلی امریکا است که به ایالات متحده پیوسته. آب و هوای بیابانی نیمه جنوبی آریزونا با تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل برای امریکایی‌ها شناخته شده است. نیمه شمالی آریزونا که بخشی از فلات مرتفع و بزرگ کلرادو را تشکیل می‌دهد، پوشیده از جنگل‌های کاج، صنوبر و دوگلاس فر می‌باشد.

arizona.jpg

arizona7.jpg

arizona4.jpg

از دیگر ویژگی جغرافیایی این منطقه از آریزونا وجود کانیون‌های بزرگ و ژرف است. بخشی از «کوه‌های آتش فشانی سان فرانسیسکو» نیز در شمال آریزونا واقع شده است. این منطقه از آریزونا دارای آب و هوایی معتدل در سه فصل از سال و برف‌های سنگین در زمستان می‌باشد.

arizona9.jpg

arizona13.jpg

با فرض این که دریاچه‌های بزرگ وجود ندارند، آریزونا پرجمعیت‌‌ترین ایالت محصور در خشکی امریکا محسوب می‌شود. پارک ملی گرند کنیون از مشورترین زیست‌بومهای جهان در این ایالت قرار دارد.

arizona12.jpg

ایالت آریزونا با ایالت‌های نیومکزیکو، یوتا، نوادا، کالیفرنیا هم‌ مرز است. این ایالت همچنین دارای ۶۲۶ کیلومتر مرز بین‌المللی با دو ایالت مکزیکی باخا کالیفرنیا و سونورا می‌باشد.

arizona10.jpg

arizona6.jpg

arizona14.jpg

آریزونا همچنینی چندین جنگل و پارک ملی را در خود جای داده است. حدود یک چهارم وسعت آریزونا را زمین‌های دولتی تشکیل داده است که سرزمین برخی از قبایل سرخپوست مانند قبیله ناواهو، هوپی، توهونو اودهام، یوم، آپاچی، یاواپای و هوالاپای محسوب می‌شود.

arizona3.jpg

arizona11.jpg

منبع: LOGIN BRANDS

ارسال نظر