|
کدخبر: 39491

زیباترین ایستگاه‌های قطار در اروپا + تصاویر

ایستگاه‌های قطار محلی برای رفت و آمد هزاران مسافر از گوشه و کنار دنیاست که لحظه‌ای در کنار هم و در یک مکان قرار می‌گیرند. ایستگاه‌های قطار اشک‌ها و لبخندهای زیادی را به خود دیده است و مکان هایی رمانتیک و جادویی به حساب می‌آیند.

گسترش‌نیوز : در گوشه و کنار دنیا ایستگاه‌های قطار فراوانی وجود دارند که برخی از آنها به دلیل قدمت و معماری زیبایشان شهرت بیشتری پیدا کرده‌اند. امروز می‌خواهیم ۱۰ مورد از زیباترین ایستگاه‌های قطار در اروپا را به شما معرفی کنیم که با فضای زیبا و هنرمندانه شان باعث لذتبخش تر شدن تجربه سفر می‌شوند.

۱- فرانسه، ایستگاه استراسبورگ |La Gare de Strasbourg

یکی از نقاط قوت فرانسه توجه و حفظ ساختمان‌ها و بناهای قدیمی‌اش است. در همین راستا، یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین ایستگاه‌های قطار در اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه قرار دارد. ساختمان این ایستگاه ابتدا در سال ۱۸۴۶ افتتاح شد و دوباره در سال ۱۸۸۳ بازسازی شد. امروزه ایستگاه قطار استراسبورگ با پوششی شیشه‌ای احاطه شده که در سال ۲۰۰۷ به ساختمان قدیمی ایستگاه اضافه شد. ایستگاه قطار استراسبورگ دومین ایستگاه قطار بزرگ در کشور فرانسه است.

۲- اسپانیا، ایستگاه قطار آتوچا | Estación de Atocha

ایستگاه قطار مادرید یکی دیگر از زیباترین ایستگاه‌های قطار در اروپا است و مسافرانی که وارد پایتخت اسپانیا می‌شون را مسحور خود می‌کند. این ایستگاه قطار دلایل زیادی برای شهرت و محبوبیت دارد. علاوه بر طراحی و معماری بی‌نظیر و زیبایش، این ایستگاه سرپناهی برای بیش از ۵۰۰ گونه گیاه است که این ایستگاه را به یک باغ گرمسیری سربسته تبدیل کرده است (باغی که بیش از ۴۰۰۰ متر مساحت دارد)!

ایستگاه قطار آتوچا علاوه بر این که به هتل‌های مادرید نزدیک است، خود یک مرکز خرید بزرگ است و داخل آن کافه ها، فروشگاه‌ها و حتی کلاب‌های متعددی وجود دارد.

۳- آلمان، ایستگاه راه آهن مرکزی برلین | Berlin Hauptbahnhof

ایستگاه قطار مرکزی برلین در سال ۱۸۷۱ افتتاح سده و در محوطه تاریخی لرتر بانهوف قرار گرفته است. این ایستگاه بارها و در طول این سالیان مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفته و ساختمان فعلی ایستگاه در سال ۲۰۰۶ بازسازی شده است. ایستگاه راه آهن مرکزی برلین یکی از زیباترین ایستگاه‌های قطار در اروپا و یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب و پرطرفدار برلین و آلمان است.

موقعیت مرکزی این ایستگاه و نزدیک بودن به جاذبه‌های گردشگری، هتل‌ها و مراکز خرید و تفریحی آن را به یکی از محبوب‌ترین ایستگاه‌ها برای گردشگران و توریست‌ها تبدیل کرده است. علاوه بر معماری باشکوه و تاریخی آن، بیش از ۸۰ فروشگاه و مغازه آن را به یک مرکز خرید بزرگ داخل ایستگاه راه آهن تبدیل کرده است. جالب است بدانید که یک استخر روباز هم در بخشی از محوطه ایستگاه راه آهن مرکزی برلین وجود دارد.

۴- بلژیک، ایستگاه مرکزی آنتورپ | Antwerpen-Centraal Station

در لیست زیباترین ایستگاه‌های قطار در اروپا نمی‌توان از ایستگاه مرکزی اسطوره‌ای آنتورپ نام نبرد. این ایستگاه اغلب به دلیل سبک معماری مشابه بناهای مذهبی، به اسم کلیسای جامع راه آهن شناخته می‌شود و به محض این که در این ساختمان باشکوه قرار بگیرید ناخودآگاه به یاد کلیساهای باشکوه اروپایی می‌افتید. ایستگاه مرکزی آنتورپ تاکنون بارها عناوین زیادی کسب کرده است، به طور مثال در سال ۲۰۰۹ مجله نیوزویک این ایستگاه را به عنوان چهارمین ایستگاه قطار برتر دنیا رده بندی کرد.

۵- ترکیه، ایستگاه قطار حیدرپاشا استانبول | Istanbul Haydarpaşa Terminal

خب، به شهر جادویی استانبول می‌رسیم که در بین دو قاره اروپا و آسیا قرار گرفته است. ایستگاه قطار حیدرپاشا که ایستگاهی بسیار تاریخی و قدیمی است درست در کنار تنگه بسفر قرار گرفته و پرترددترین ایستگاه راه آهن در ترکیه و یکی از زیباترین ایستگاه‌های قطار در اروپا به حساب می‌آید. البته این ایستگاه در واقع در بخش آسیایی استانبول قرار گرفته است اما به هرحال این بار از این موضوع چشم پوشی می‌کنیم و آن را هم جزء زیباترین ایستگاه‌های قطار در اروپا معرفی می‌کنیم.

ایستگاه قطار حیدرپاشا در سال ۱۸۷۲ افتتاح شده است، اما از آن زمان تاکنون بارها دستخوش تغییر و ساخت‌وساز قرار گرفته است. فضای داخلی ایستگاه به سبک کاملا شرقی و به زیبایی هرچه تمام تر طراحی شده و جلوه‌ای بی‌نظیر از معماری و نقاشی‌های شرقی را به مسافران ارائه می‌کند.

۶- بلژیک، ایستگاه قطار لی یِژ | Liège-Guillemins

ایستگاه قطار لی یژ در حقیقت ایستگاه راه آهن مرکزی شهر لی یژ، سومین شهر بزرگ در بلژیک و یکی از مهم‌ترین قطب‌های این کشور قرار گرفته است. این ایستگاه قطار که اثر معمار شهیر، سانتیاگو کالاتراواست در سال ۲۰۰۹ بازگشایی شد و حقیقتا یک اثر هنری بی‌نظیر و فوق العاده است. ساختمان فوق مدرن این ایستگاه قطار بیشتر شبیه به صحنه‌ای از یک فیلم علمی تخیلی است تا واقعیت! اگر هدف و بینش معمار این اثر این بوده که چیزی متمایز و خاص به وجود بیاورد، حقیقتا به هدفش رسیده است. ایستگاه قطار لی یژ نه تنها یکی از زیباترین ایستگاه‌های قطار در اروپا بلکه یکی از بی‌نظیرترین ایستگاه‌ها در سرتاسر جهان است.

۷- انگلیس، ایستگاه قطار سنت پانکراس | St. Pancras Train Station

ایستگاه راه آهن سنت پانکراس که به نام سنت پانکراس لندن هم شناخته می‌شود در قرن نوزدهم ساخته شده است و نمونه‌ای باشکوه از سبک معماری عصر ویکتوریایی است. این ایستگاه از آن زمان تاکنون بارها مورد بازسازی قرار گرفته و امروزه به عنوان یکی از زیباترین ایستگاه‌های قطار در اروپا شهرت پیدا کرده است. ایستگاه قطار سنت پانکراس سرویس‌های بین‌المللی و ویژه به بلژیک و فرانسه و سرویس‌های متعدد داخل انگلیس دارد و از این رو، جای تعجب نیست که یکی از پرترددترین و شلوغ‌ترین ایستگاه قطار در اروپا باشد.

۸- فرانسه، ایستگاه قطار لیموژ-بندیکت | Gare de Limoges-Bénédictins

ایستگاه قطار لیموژ-بندیکت یکی دیگر از ایستگاه‌های قطار تاریخی فرانسه و یکی از زیباترین ایستگاه‌های قطار در اروپا به حساب می‌آید. این ایستگاه از آنجا که نزدیک به صومعه بندیکت قرار دارد به نام ایستگاه لیموژ- بندیکت نامیده می‌شود.

یکی از دلایل منحصربفردبودن و خاص بودن این ایستگاه این است که برخلاف بسیاری از ایستگاه‌های قطار در کنار خطوط راه آهن قرار ندارد، بلکه درست روی آن قرار گرفته است. یک سکوی بزرگ دقیقا روی خطوط ریلی قرار گرفته و به ساختمان اصلی راه آهن متصل شده است.

۹- فنلاند، ایستگاه راه آهن مرکزی هلسینکی | Helsinki Central Rail Station

یکی دیگر از زیباترین ایستگا‌های قطار در اروپا در شهر هلسینکی، پایتخت فنلاند قرار گرفته است. ایستگاه راه آهن مرکزی هلسینکی در سال ۱۸۶۲ افتتاح شده و بیش از همه به خاطر برج ساعت و دو مجسمه نگهبانش شهرت دارد که در ورودی مرکزی قرار گرفته‌اند. این ایستگاه روزانه توسط نزدیک به ۴۰۰۰۰۰ نفر مورد استفاده قرار می‌گیرد و مسافران را در سرتاسر فنلاند و همین طور کشورهای اروپایی جابه‌جا می‌کند. در سال ۲۰۱۳ بی‌بی سی این ایستگاه را به عنوان زیباترین ایستگاه قطار در دنیا انتخاب کرده است.

۱۰- اسکاتلند، ایستگاه قطار ویورلی ادینبورگ | Edinburgh Waverley Railway Station

دومین ایستگاه قطار پررفت و آمد کشور اسکاتلند (بعد از ایستگاه مرکزی گلاسکو) در مرکز شهر ادینبورگ و در مساحتی بالغ بر ۱۰ هکتار واقع شده است. از این رو، این ایستگاه از نظر مساحت دومین ایستگاه قطار بزرگ در بریتانیا به حساب می‌آید. ایستگاه قطار ویورلی در دامنه‌ای زیبا در شهر قدیم ادینبورگ واقع شده و یکی از زیباترین ایستگاه‌های قطار در اروپا محسوب می‌شود. علاوه بر ساختمان خودِ ایستگاه، اطراف آن نیز با ساختمان‌ها و بناهای باشکوه قرون وسطایی احاطه شده است.

منبع: مجله گردشگری الی‌گشت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها