|
کدخبر: 37870

بوم‌گردی؛ اشتغالزایی به سبک سنتی + تصاویر

امروزه در کشور شاهد سبک جدیدی از معقوله‌ی گردشگری هستیم. صنعت گردشگری دارای شاخه‌های متنوعی می‌باشد اما سبک جدیدی از گردشگری در حال رونق و توسعه می‌باشد که برخلاف انتظار علاقه‌مندان و گردشگران بسیاری را نیز به خود جذب کرده.

گسترش‌نیوز : صنعت گردشگری در تمام کشور‌های دنیا اللخصوص ایران طرفداران بسیار زیادی را دارد. حجم زیاد مخاطبان و علاقه‌مندان به این صنعت باعث شده تا فعالان و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این حوزه هر روز طرح‌ها و ایده‌های جالبی در این راستا داشته باشند. امروزه صنعت گردشگری با پیشرفت‌های قابل توجهی که در تمام شاخه‌ها داشته و همچین با توجه به زیرساخت‌های در نظر گرفته شده و اهمیت فعالان و سرمایه‌گذاران حوزه اقتصادی به این صنعت، می‌توان صنعت گردشگری را یک موتور پولساز و یکی از مهم‌ترین محرک‌های چرخه اقتصادی در دنیای امروز دانست.

در این گزارش قصد داریم به شاخه‌ی جدیدی از این صنعت که « بوم‌گردی » نام دارد اشاره کنیم. شاید تا به حال اسم بوم‌گردی به گوشتان نخورده باشد، اما جالب است که بدانید این شاخه از گردشگری با توجه به مخاطبان و علاقه‌مندانی که به خود جذب کرده به یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین شاخه‌های صنعت گردشگری نیز تبدیل شده.

می‌توان خیلی ساده بوم‌گردی را نیز تعریف کرد. «بوم‌گردی»؛ به معنای گردشگری به سبک سنتی می‌باشد.

در گردشگری به سبک بوم‌گردی، گردشگران و علاقه‌مندان با سفر و بازدید از روستاها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی ضمن لذت و بهره‌مندی از طبیعت زیبا و دل‌انگیز این مناطق، می‌توانند با آداب و رسوم، فرهنگ، سلایق، تاریخچه و سبک زندگی اهالی آن روستا آشنایی پیدا کنند. گفتنی‌است که افزایش بازدید و سفرها به این مناطق باعث رونق کسب‌و‌کار اهالی روستا و ارزشمند شدن آداب و رسوم و فرهنگ و تلاش اهالی روستا برای حفظ این ارزش‌ها و سبک زندگیشان می‌شود.

امروزه بو‌م‌گردی نه تنها یکی از مهم‌ترین عوامل تقویت صنعت گردشگری و پیشرفت اقتصادی کشور، بلکه نقشی پررنگ را نیز در معقوله‌ی اشتغالزایی و کسب‌و‌کار ایفا می‌کند.

ظرفیت‌های موجود

در حال حاظر ظرفیت‌های زیادی برای توسه بوم‌گردی در کشور وجود دارد. این ظرفیت‌ها هم در شهر و هم در روستاها وجود دارد. اما با مشاهده وضعیت سفرها و بازدید علاقه‌مندان از این مناطق می‌توان گفت که اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاها بیشترین میزان گردشگر و بازدید را داشتند. دلیل اصلی این سفرها و بازدیدهای بی‌شمار، بکر بودن این مناطق می‌باشد. حال فرقی ندارد که این مناطق کویری یا کوهستانی باشند.

اشتغالزایی بومی

توسعه صنعت گردشگری به خصوص داخل روستاها باعث شده مهاجرت معکوس به وجود آید. همچنین توسعه گردشگری در روستاها و بوم‌گردی باعث رونق محصولات کشاورزی و صنایع دستی اهالی روستا و ایجاد شغل مستقیم برای خانواده‌های روستایی شده است.

یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد در این معقوله می‌توان به اقامتگاه‌های بوم‌گردی که خود نوعی از محل‌های اسکان برای مسافران است اشاره کرد که برخلاف هتل‌ها دارای ویژگی خاص محیطی خود هستند. اقامتگاه بوم‌گردی اقامتگاهی بومی و محلی است که عمدتاً در خانه‌های قدیمی بازسازی‌شده به سبک معماری سنتی هر منطقه ساخته می‌شود.

درآمد‌زایی به سبک سنتی

یکی از مهم‌ترین راه‌کارها برای رونق بوم‌گردی و افزایش درآمد‌زایی از این شیوه، شناساندن و معرفی چهره میهمان‌نواز اصیل ایرانی‌ها به تمام مردم دنیا می‌باشد. در شرایط کنونی و با توجه به تحریم‌های به وجود آمده، انتظار می‌رود که حتی بوم‌گردی و تمامی فعالیت‌های مرتبط با این حوزه از پیشرفت چندانی برخوردار نباشد. اما برخلاف تصور و با توجه به نظر کارشناسان و فعالان در این حوزه می‌توان گفت که، نه تنها تحریم‌ها بلکه هیچ سد دیگری نتوانسته مانع رشد و پیشرفت بوم‌گردی شود.

ارزش و اهمیت بوم‌گردی

در بوم گردی، گردشگران با فرهنگ و نوع زندگی مردم منطقه از نزدیک آشنا می‌شوند و در فعالیت‌های روزمره آنان مشارکت می‌کنند؛ در این ارتباط ایجاد شده بین میزبانان و گردشگران، مردم منطقه نیز با فرهنگ مردمان دیگر مناطق و کشورها آشنا شده و این دو گروه، رفته رفته نوعی علاقه نسبت به یکدیگر پیدا می‌کنند. با ایجاد این آشنایی و فرهنگ دوستی، گرشگران نسبت به منطقه میزبان حساس شده و به اوضاع آن اهمیت بیشتری می‌دهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها