|
کدخبر: 37833

طبیعت ماسال در یک نگاه + تصاویر

ماسال یکی از شهرهای زیبای استان گیلان است که جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد. آنچه ماسال را بر سر زبان‌ها انداخته ییلاقات و اقیانوس ابر آن است.

گسترش‌نیوز : ماسال از شهرهای زیبای استان گیلان، در کنار کوه‌های تالش قرار گرفته است. این مکان یکی از جاهای ایران است که طرفداران بسیار زیادی دارد. طبیعت زیبای این شهر و ییلاقات سرسبز آن یکی از دلایلی است که سبب توجه طبیعت‌گردان به این منطقه شده است. از طرفی اقیانوس ابری این منطقه پدیده زیبایی است که راه رفتن بر روی ابرها را از یک تخیل زیبا به واقعیت تبدیل می‌کند. این جاذبه‌های دست‌نخورده طبیعی و وجود رودخانه و غارهای زیبای این منطقه سبب شهرت ماسال شده است.

جغرافیا

واژه ماسال را در معنای کنار کوه دانسته‌اند. این شهر در کنار رودخانه خالکایی قرار گرفته است، این رودخانه در ادامه مسیر خود از داخل شهر عبور کرده و چشم‌انداز زیبایی را ترسیم می‌کند. حدود شهر ماسال از شمال به رضوانشهر، از شرق به فومن و صومعه‌سرا، از غرب و جنوب به خلخال و استان اردبیل محدود می‌شود. ماسال دارای مساحتی در حدود ۶۲۲ کیلومترمربع است. ارتفاع این شهر ۸۴ متر بالاتر از سطح دریا است و می‌توان آن را دومین شهرستان مرتفع استان گیلان پس از رودبار دانست. شهر ماسال دارای طبیعت کوهپایه‌ای و جنگلی است. آب و هوای آن در ناحیه جلگه‌ای، مرطوب و در ناحیه کوهستانی، نیمه مرطوب است. ماسال به دلیل کوهستانی بودن دارای زمستان‌های گرم و رطوبت بیش از ۷۵ درصد است. منطقه ییلاقات ماسال که یکی از جذاب‌ترین جاهای روستا است، دارای اقیانوس ابر زیبا و رویایی است.

مردم شناسی

ماسال را دارای جمیتی بالغ بر ۱۴هزار ۴۸۹ نفر دانسته‌اند. اکثریت مردم این شهر دارای قومیت تالشی هستند و به زبان مردم تالش صحبت می‌کنند. دهقانان شاندرمن نیز از این قبایل هستند. درحال‌حاضر، بیشتر مردم این شهر به استان تهران مهاجرت کرده‌اند که بیشتر به منظور زندگی در تهران بوده است. به همین دلیل این شهر دارای قومیتی کهنسال است.

طبیعی است که شغل بیشتر مردم ماسال به دلیل داشتن طبیعتی سرسبز، کشاورزی و دامپروری است. به همین دلیل در مراتع سرسبز ماسال می‌توان تصویر زیبایی از گله‌های گوسفند را مشاهده کرد. در این شهر محصولاتی مثل برنج کاشته می‌شود. همچنین علاوه بر پرورش دام، پرورش طیور و کرم ابریشم نیز در ماسال رایج است. در این شهر پدیده شنبه بازار یکی از رسوم اقتصادی مهم است که از طریق آن، مردم شهر محصولات خود را به فروش می‌رسانند.

از صنایع دستی این شهر که به عنوان سوغات نیز عرضه می‌شود، می‌توان به تولید شال و صنایع چوبی و چلونگری و جاجیم بافی اشاره کرد. همچنین نان زرین نیز از سوغات معروف این شهر است که در نواحی ییلاقی آن عرضه می‌شود اشاره کرد.

جاذبه‌های طبیعی

ماسال به دلیل داشتن طبیعتی سرسبز، دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی است. در این شهر بیش از ۱۷ غار بزرگ و کوچک وجود دارد که بزرگترین آنها غار آویشو است که بین مناطقی چون تائی‌بنه، انده‌چو و خماسون در بستر دره‌ای کم‌آب قرار دارد. این غار در بخش شاندرمن ماسال قرار گرفته است.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی و زیبای ماسال منطقه جنگلی طاسکوه و آری‌دول، منطقه باستانی اسبه ریسه با غارهای بلند، گیله‌سرا، گردشگاه جنگلی ریزه‌مندان و ییلاق شالما است. ماسال را شهر آبشار نیز می‌گویند. آبشارهایی مثل ویوز در کنار ییلاق النزه در شاندرمن، آبشار خون با بیش از ۱۵ متر ارتفاع و آبشار رامینه که دارای ۱۰متر ارتفاع است، از آبشارهای مشهور این شهر هستند.

دهکده ییلاقی اولسبلنگاه، از ییلاقات میان کوهی و پرجمعیت و دارای ساختمان‌های مسکونی زیاد با اسکلت چوبی است که اغلب ساکنان آن از شهروندان ماسال هستند که برای استراحت و گذراندن فصل گرما در آنجا زندگی می‌کنند. ماسال، در ۵۰ کیلومتری غرب رشت است، برای رسیدن به اولسبلنگاه، که به معنای درختی در ارتفاع بلند است، باید جاده‌ی جنوبی خروجی از ماسال را در پیش گرفت. مسافت این جاده‌ آسفالته تا اولسبلانگاه تقریبا ۲۵ کیلومتر است و به راحتی می‌توان با تاکسی یا اتومبیل شخصی از آن گذر کرد. ییلاقات ماسال یکی از مناطق زیبا و بکر منطقه است که گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

اقامتگاه‌های شهر

برای اقامت در منطقه ماسال باید به ییلاقات آن رفت؛ در این منطقه، هتل معصومی بسیار معروف است و می‌تواند پذیرای اقامت شما باشد. این هتل مدرن‌ترین هتل در منطقه ییلاقات ماسال است. علاوه بر هتل مذبور، اقامتگاهی در منطقه ماسال با نام افرا قرار دارد که مجهز به رستوران نیز است کسانی که به ییلاقات اولسبلانگاه می‌روند، می‌توانند برای اقامت از این هتل استفاده کنند.

دهکده توریستی ملل شاندرمن ماسال، یکی دیگر از مناطق اقامتی و تفریحی در نزدیکی شهر ماسال است این مجموعه، دارای ۱۱ باب ویلای مدرن با امکانات رفاهی است که در فضایی بسیار زیبا و روستایی و خارج از محدوده ترافیک و به دور از شلوغی شهر و با چشم‌اندازی از جنگل و کوه، برای استفاده گردشگران، ساخته شده است.

کمی بالاتر از اولسبلانگاه، محل مرگ «میرزاکوچک خان جنگلی» که به مشهدمیرزا معروف است نیز کمی بالا‌تر از اولسابلانگاه، در روستای «گیلوانه» است و مشتاقان این منطقه، می‌توانند از آن مکان دیدن کنند.

فقط دیدن از نزدیک می‌تواند تعداد بسیار جاذبه‌ها را مشخص کند؛ زیرا طبیعت این شهر، به واقع دلفریب و رویایی است. اگر اهل طبیعت و لذت بردن از زیبایی‌های آن هستید برای دیدن این شهر حتما برنامه‌ریزی کنید و از دیدن مناظر زیبا و طبیعت ییلاقی شهر لذت ببرید.

منبع‌: کجارو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها