|
کدخبر: 36564

تصاویر/ تاریخ در برزیل سوخت

آتش‌سوزی چند روز پیش موزه‌ای در برزیل منجر به سوختن ۲۰ میلیون اثر تاریخی در برزیل شد؛ حادثه‌ای که آن را با سوختن کتابخانه اسکندریه در سال‌های پیش‌ از میلاد مقایسه می‌کنند!

mooze_berezil.jpg

گسترش نیوز: ۳ روز از آتش‌سوزی وحشتناک در موزه ملی برزیل در شهر ریودوجانیرو گذشت و حالا هر روز اخبار غم انگیزی از تاریخ از بین رفته در این آتش‌سوزی منتشر می‌شود.

به‌گفته یکی از دو معاون مدیر این موزه، بخشی نامعلومی از علم، تاریخ و فرهنگ برزیل در این آتش‌سوزی از بین رفت.

کریستینا سِرِخو، یکی از دو معاون مدیر موزه ملی برزیل در این‌خصوص می‌گوید: «این موزه، بزرگ‌ترین موزه تاریخ طبیعی در آمریکای لاتین بود. ما مجموعه‌های بسیار ارزشمندی داریم. بسیاری از این مجموعه‌ها بیش‌از ۱۰۰ سال است که اینجا نگهداری می‌شوند.»

لوییس دوآرته، دیگر معاون مدیر این موزه می‌گوید: «آنچه رخ داده فاجعه‌ای غیرقابل تحمل است. این موزه میراث ۲۰۰ ساله این کشور بود. این موزه ۲۰۰ سال خاطره، ۲۰۰ سال علم، ۲۰۰ سال فرهنگ و آموزش است.»

به‌گفته شبکه تی‌وی گلوبو، شدت آتش به‌حدی زیاد بود که آتش‌نشان‌ها به‌اندازه کافی آب در اختیار نداشتند.

رییس‌جمهوری برزیل در توییتی نوشت: «، روزی حزن‌انگیز برای موزه‌داری کشور ما است. ۲۰۰ سال کار پژوهشی و دانش ما از بین رفت.»

مرسیو گومز، انسان‌شناس و رییس سابق بنیاد ملی سرخوپوستان آمریکای لاتین، این حادثه را با سوخته‌شدن کتابخانه اسکندریه در سال ۴۸ پیش‌ازمیلاد مقایسه می‌کند و می‌گوید: «ما برزیلی‌ها فقط ۵۰۰ سال تاریخ داریم. موزه ملی ما ۲۰۰ ساله بود، اما آنچه داشتیم برای همیشه از بین رفت. ما باید موزه ملی خودمان را دوباره بسازیم.»

سرهنگ روبرتو روبادی رییس آتش‌نشانی ریو می‌گوید: «آتش‌نشان‌ها به‌اندازه کافی آب در اختیار نداشتند زیرا دو شیر آتش‌نشانی خیابان کار نمی‌کرد و ما توانستیم فقط از آب تانکرها و آب دریاچه نزدیک موزه استفاده کنیم. ساختمان موزه قدیمی و محتوی مقادیر بالایی مواد قابل اشتعال بود و مقدار زیادی چوب و نسخی که در بایگانی داشت.»

گزارش‌های منتشر شده در چند روز گذشته نشان می‌دهند که در این آتش‌سوزی مجموعه‌ای ارزشمند از ۲۰ میلیون اثر تاریخی از تمدن‌های مصر و روم باستان تا فسیل‌های دایناسور در آتش سوختند. در میان آثار باستانی این موزه اسکلت انسانی با قدمت ۱۲ هزار سال و یک شهاب سنگ قدیمی هم وجود داشتند.

در اینجا تصاویر برخی از این ۲۰ میلیون تاریخ از دست رفته را می‌بینید:

mooze_berezil1.jpg

این جمجمه لوزیا است، انسانی که نشان می‌دهد حدود ۱۲ هزار سال پیش هم انسان در قاره آمریکا وجود دارد.

mooze_berezil2.jpg

در میان آثار از بین رفته حداقل یک شی بود که پیش‌تر از آتش جان سالم به در برده بود؛ یکی از بزرگترین شهاب‌سنگ‌های دنیا.

mooze_berezil3.jpg

مومیایی‌های موجود از مصر و آمریکا جنوبی هم از دیگر قسمت‌های تاریخ بودند، که در آتش نابود شدند.

mooze_berezil4.jpg

این هم یک اثر باستانی از تمدن مسوآمریکا است که در موزه ملی برزیل حضور داشت.

mooze_berezil5.jpg

این ماسک تیکونا هم از آثار باستانی یک هنرمند فرانسوی در قرن نونزدهم است، که معلوم نیست در آتش چه بلایی بر سر آن آمده.

چه کسی مقصر است؟

الکساندر کلر، مدیر موزه ملی برزیل در ریو دو ژانیرو می‌گوید: «فقط گریستن کافی نیست. لازم است دولت فدرال که منابع مالی در اختیار دارد به موزه برای بازسازی تاریخش کمک کند.»

میشل تِمر، رییس‌جمهوری برزیل که یکشنبه‌شب در توییتی نوشته بود: «امروز، روزی حزن‌انگیز برای موزه‌داری کشور ما است. ۲۰۰ سال کار پژوهشی و دانش ما از بین رفت»، در پایان عملیات اطفاء حریق قول داد که از چند بانک خصوصی، بانک توسعه دولتی، شرکت معدنکاوی والم و شرکت نفتی پتروبراس یک شبکه حمایت اقتصادی برای بازسازی ساختمان موزه و بازسازی مجموعه‌های آن تشکیل دهند.

اما در این‌ میان واکنش سرخو سا لیتائو، وزیر فرهنگ برزیل با انتقادهای بسیاری ازسوی مردم و رسانه‌ها مواجه شد. لیتائو بدون‌اینکه مسئولیتی بپذیرد یا جزییات بیشتری ارائه دهد گفت: «از این تراژدی می‌شد جلوگیری کرد.»

او افزود: «مشکلات موزه ملی درطول زمان انباشته شده بودند.»

این وزیر برای رفع مسئولیت از خود خاطرنشان کرد که سال ۲۰۱۵ در دولت چپ‌گرای دیلما روسف، این موزه برای انجام کارهای حفظ‌ و نگهداری مدتی تعطیل شد.

او در ادامه گفت: «باید از این تراژدی درس گرفت. برزیل نیاز دارد از میراث فرهنگی و مجموعه‌های موزه‌هایش بهتر مراقبت کند.»

بسیاری از مردم خشمگین و غمگین ریو مقابل ساختمان سوخته موزه تجمع کردند و بی‌توجهی به حفظ و نگهداری شیرهای آتش‌نشانی را مورد انتقاد قرار دادند و همچنین نسبت به این مسئله که ریو به تازگی بودجه کلانی برای ساختن موزه جدیدی اختصاص داده است اعتراض کردند.

سرهنگ روبرتو روبادی رئیس آتش‌نشانی ریو روز گذشته در اولین گزارش اطفاء حریق ساختمان توضیح داده بود: «آتش‌نشان‌ها به‌اندازه کافی آب در اختیار نداشتند زیرا دو شیر آتش‌نشانی خیابان کار نمی‌کرد و ما توانستیم فقط از آب تانکرها و آب دریاچه نزدیک موزه استفاده کنیم. ساختمان موزه قدیمی و محتوی مقادیر بالایی مواد قابل اشتعال بود و مقدار زیادی چوب و نسخی که در بایگانی داشت.»

بسیاری دیگر از شهروندان ریو هم سیاست‌های ریاضتی و فساد‌های مالی دولت را مقصر این حادثه دانستند.

مارینا سیلوا، وزیر سابق محیط‌زیست و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اکتبر امسال در توییتی نوشت: «این آتش به‌مثابه بریدن بخشی از حافظه برزیلی‌ها است.»

سیلوا در ادامه نوشت: «این مجموعه محتوی اشیایی است که به ما کمک می‌کردند هویت ملی خودمان را بشناسیم و حالا بیشتر آنها به خاکستر تبدیل شده‌اند.»

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها