|
کدخبر: 31580

پیشنهادهایی برای گردش در تهران

تهرانی‌ها سیزده‌بدر کجا می‌روند؟+ عکس

تنها یک روز به شروع روز طبیعت باقی مانده است. روزی که ما آن را به نام سیزده بدر می‌شناسیم و به رسم هر ساله این روز را در دامان طبیعت سپری می‌کنیم، اما شما مقصد سیزده‌بدر امسالتان را انتخاب کرده‌اید؟

پایگاه خبری گسترش: شاید شما هم از آن دسته افردای باشید که هنوز مقصد سیزده بدر خود را تعیین نکرده‌اید. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا با معرفی چند مقصد بکر برای تهرانی‌ها، به آنان در انتخاب مقصد سیزده‌بدر کمک کنیم.

پارک‌های جنگلی تهران پارک‌های جنگلی سرخه حصار و لویزان و چیتگر از جمله مهم‌ترین مکان‌های گردشگری در تهران هستند. اگر دوست ندارید زیاد از شهر دور شوید ولی در طبیعت نیز باشید باید به سرخه حصار یا لویزان و چیتگر بروید. لویزان در مرکز تهران برای آنهایی که از شمال یا مرکز و شرق حرکت می‌کنند بسیار عالی است. همچنین سرخه حصار در انتهای شرقی تهران قرار دارد و با رسیدن به چهارراه تهران‌پارس به راحتی به این پارک جنگلی می‌توانید برسید. سرویس‌های بهداشتی و آب آشامیدنی، محیطی امن از جمله مهم‌ترین مزایایی این پارک جنگلی است.

SORKHE1.jpg

پارک چیتگر چیتگر در انتهای غربی تهران قرار دارد و با استفاده از متروی تهران کرج یا با رفتن به اتوبان کرج قابلیت دسترسی دارد. این پارک بیشتر برای آن‌هایی است که در غرب تهران یا استان البرز زندگی می‌کنند. این پارک نیز محیطی آرام و جالب دارد.

chitgar1.jpg

دره کن و سولقان کن و سولقان نام دو روستای شمال غربی تهران است که نامشان با هم آورده می‌شود. کن در گذشته از روستاهای اطراف تهران و ری بود که اکنون با گسترش تهران، یکی از نقاط منطقه ۵ شهرداری تهران محسوب می‌شود.سولقان بالای منطقه کن است و در میانه جاده امامزاده داود قرار دارد. از جاذبه‌های این منطقه می‌توان به رودهای کوچک که به رودخانه‌ی کن منتهی می‌شوند، درختان توت و باغات بسیار اشاره کرد. گفتنی است فیلم باران ساخته‌ی مجید مجیدی نیز در این منطقه فیلم‌برداری شده است. فیلم باران ساخته‌ی مجید مجیدی، در این منطقه فیلم‌برداری شده است.

kan1.jpg

روستاهای وردیج و واریش دو روستای وردیج و واریش در همسایگی هم هستند، روستای وردیج بزرگ‌ترین روستای حریم شمال غرب تهران به شمار می‌رود که حدود ۵۰۰ نفر جمعیت دارد (البته همگی آن‌ها همزمان در روستا حضور ندارند) واریش به لحاظ موقعیتی کمی از وردیج بالاتر و البته سرسبزتر است. روستای وردیج به دلیل صخره‌های غیرمعمولش مشهور است که به آدمک‌های سنگی می‌مانند. این روستا همچنین جاذبه‌های دیگری مانند باغستان‌های سیب، گیلاس، هلو، گلابی، گردو و انگور و در جای جای آن سنگ‌های صیقل خورده برای پیشکش به بازدیدکنندگان دارد. بازدید از آبشار لت مال در روستای وردیج آبشاری دیدنی نیز خالی از لطف نیست. نام این آبشار از دو کلمه‌ی لت یعنی سنگ و مال یعنی مالیده شدن و مالش گرفته شده که تمثیلی از مالیده شدن آب روی سنگ‌های بستر آبشار است.

از دیگر جاذبه‌های دیدنی این روستا راهی پلکانی به نام قله لیچه است که به بالای قله‌های پهنه حصار ختم می‌شود. در کنار پهنه حصار هم یک امامزاده به نام بی‌بی زرین قمر قرار دارد. همچنین در روستای وردیج رودخانه پر آبی وجود دارد که با نیزارهای بلند و متراکم احاطه شده‌اند. در بخش‌هایی از مسیر رودخانه حوضچه‌های کوچکی هم تشکیل شده که فرصت یک آب تنی کوتاه مدت را فراهم می‌کند.

vardij1.jpg

روستای خور روستای خور از توابع شهر کرج در استان البرز و در ۱۷ کیلومتری کرج و در مسیر جاده چالوس قرار دارد. این روستا علاوه بر طبیعت زیبا دارای پیشینه تاریخی هم هست. به نظر می‌رسد نامگذاری روستای خور به دلیل آب و هوای خوب و مناسب، ابتدا از کلمات خوب یا خرداد گرفته شده و با مرور زمان تبدیل به خور شده است. از دیدنی‌های این روستا و منطقه اطراف آن می‌توان به امامزاده سلیمان، تپه‌ها و دره دوچنار، امامزاده برچشمه یا زبیده خاتون، برج و باروی قلعه خور و چنار ۸۰۰ ساله‌اش اشاره کرد. این چنار کهنسال در ناحیه‌ی زرچه کانی (یا چنارتپه) قرار دارد. در این منطقه قلعه‌ی خور نیز قرار داشته که از امروزه متاسفانه از آن تنها بخش کوچکی باقی مانده است. طبق بررسی‌های انجام شده، یکی از برج‌های این قلعه تا سال ۱۳۴۰ نیز برپا بود. از دیگر جاذبه‌های این روستا می‌توان به پیست اسکی خور اشاره کرد. این پیست به طول ۱۸۰۰ متر و داشتن ۱۸ میله طولانی‌ترین پیست اسکی ایران است.

khor1.jpg

فشم فشم یا شهر اوشان- فشم- میگون یا همان شهر قصران (معرب کوهسران) در بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات قرار دارد و در گفتار عامیانه بیشتر با نام اوشون- فشم مشهور است. شهرستان شمیران مشتمل از چهار شهر تجریش، لواسان، شمشک و فشم، در حال حاضر منطقه یک شهر تهران را تشکیل می‌دهند. اوشان- فشم- میگون (قصران) باغ شهری در ۲۵ کیلومتری شمال‌شرقی شهر تهران با مرکزیت فشم و در مسیر جاده لشگرک قرار گرفته است. اوشان، فشم و میگون دارای باغ‌های میوه بسیار هستند و هوای آن در بهار و تابستان معتدل است. برای رسیدن به فشم، از بزرگراه شهید زین‌الدین به سمت شرق بروید و از طریق بزرگراه شهید باقری به بزرگراه شهید بابایی و به جاده‌ لشکرک و از آنجا به فشم بروید.

fasham1.jpg

لواسان لواسان باغشهری است که اکثر خانه‌های آن به صورت ویلایی و مدرن بنا شده است. برخی از بناها و ساختمان‌هایی که در شهر لواسان احداث شده‌اند، چندین سال پیاپی به‌عنوان شاهکار معماری سال کشور برگزیده شده‌اند. شهر لواسان را از شمال، کوه‌های ورجین، باغدره، کند و افجه از سمت باختر کوه‌های قصران، از سمت شمال‌شرقی و شرق کوه‌های ایرا، فیل زمین، لواسانکوه و جاجرود و از جنوب کوه‌های تلو، قوچک، زینکوه و اراکوه دربر‌می‌گیرند. برای رسیدن به لواسان، از بزرگراه شهید زین‌الدین به سمت شرق بروید و از طریق بزرگراه شهید باقری به بزرگراه شهید بابایی و به جاده‌ لشکرک و از آن‌جا به لواسان بروید.

lavasan1.jpg

تنگه واشی تنگه واشی یا تنگه ساواشی در حدود ۱۵ کیلومتری شمال‌غربی شهرستان فیروزکوه قرار گرفته و با داشتن آب‌و‌هوای مناسب در تابستان‌ها، میزبان جمعیت کثیری از مسافران و گردشگران است. شاید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به تنگه واشی حرکت در رودخانه‌ای است که در بین یک دره سنگی قرار دارد. با توجه به نزدیکی تنگه واشی به شهر تهران، امکان مسافرت یک روزه به این منطقه وجود دارد و به خصوص در تابستان هزاران نفر به این منطقه مسافرت می‌کنند. تنگه واشی در ۱۷ کیلومتری شهر فیروزکوه قرار دارد. در حرکت از سمت تهران به دماوند ۱۷ کیلومتر بعد از فیروزکوه، خروجی به سمت چپ به سوی تنگه واشی حرکت می‌کند.

tangevashi1.jpg

جنگل تلو پارک جنگلی تلو در بزرگراه شهید بابایی کیلومتر ۵ جاده تلو واقع شد است. این منطقه‌ طبیعی زیبا با احداث مراکز خدماتی، تفریحی و ورزشی به قطب تفریح شرق تهران شده است. لازم به ذکر است جاده‌ منتهی به این پارک هم مملو از چشم‌اندازهای زیبای طبیعی است که خاطرات خوبی را رقم می‌زند. برای رسیدن به این پارک جنگلی، بزرگراه شهید زین‌الدین را به سمت شرق بروید، خروجی جاده دماوند را طی کنید، بعد از دور برگردان، در جاده‌ تلو حرکت کنید.

telo1.jpg

چشمه اعلا در ۵۱ کیلومتری جاده آبعلی از تهران، چشمه آب معدنی وجود دارد که محلی‌ها آن را چشمه اعلا می‌نامند. دلیل این نام‌گذاری کیفیت آب جوشیده از زمین است. این منطقه که جز ییلاق‌های اطراف تهران محسوب می‌شود و گردشگران زیادی به بازدید از آن نمی‌رود، اما با این وجود می‌توانید با برنامه‌ریزی سفری یک روزه به این مکان، خاطرات خوبی را رقم بزنید. برای رسیدن به این منطقه‌ زیبا از اتوبان شهید زین‌الدین به سمت شرق بروید و پس از گذشتن از اتوبان شهید باقری به سمت آزادراه تهران- پردیس مسیر را ادامه داده، از داخل شهر پردیس گذر کرده و به سمت فیروزکوه بروید. پس از رسیدن به شهر فیروزکوه، وارد خیابان دانشگاه شده و آن را به سمت شمال طی کنید.

ala1.jpg

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها