|
کدخبر: 29312

تبدیل خانه نخستین شهردار رشت به موزه مشروطه

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: خانه میرزا خلیل رفیع - نخستین شهردار رشت - ملقب به عمارت اخوان ، با مشارکت شهرداری و شورای اسلامی شهر تبدیل به موزه مشروطه می شود.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، ولی جهانی بیان کرد: این بناها سند اصالت و شناسنامه استان محسوب می شوند، از سویی دیگر گیلان یکی از شاخص ترین استان های فعال در ارتباط با تاریخ مشروطه بوده لذا پیش تر از این ، می بایست در زمینه ایجاد موزه مشروطه اقدام می شد.

وی اظهار کرد: با رایزنی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری با شورای اسلامی شهر رشت ، بنا شد موزه یاد شده در رشت ایجاد شود. اگر از بناهای تاریخی برای موزه استفاده شود، به واقع گام ارزشمندی در حوزه فرهنگ، هنر و تاریخ برداشته شده است.

جهانی تصریح کرد: بنا به رایزنی های انجام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این سازمان آمادگی دارد برای اجرای تبدیل خانه های قدیمی به موزه 50 درصد از هزینه های لازم را پرداخت کند.

وی یادآور شد: بهره گیری از مشارکت مردمی و دخالت دادن آنها در موضوعات مربوط به حفاظت از میراث و توسعه موزه از اولویت های سازمان میراث فرهنگی در سال های اخیر است.

گفتنی است؛ خانه اولین شهردار رشت حاج میرزا خلیل آقا رفیع یا عمارت زین العابدین اخوان ، خانه ای قدیمی با عمری بیش از یکصدسال و با معماری منحصر بفرد در میدان سید کلان یا صیقلان امروزی واقع شده که اکنون بعنوان ساختمان شورای شهرداری رشت مطرح است.

این خانه در دی ماه سال 1381 در اولین دوره شورای اسلامی رشت، از مالکان وقت خریداری شد و در اواخر همان سال، کار بازسازی آن توسط مهندس روبرت واهانیان آرشیتکت و مهندس ناظر بازسازی شد. عملیات بازسازی در اواخر سال 1382 به پایان رسید و هم اکنون ساختمان اداری شورای شهر رشت در این مکان قرار دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها