|
کدخبر: 8627

ماورایی که بنفش است و خطرناک

یک فوق تخصص چشم پزشکی اظهار کرد: تابش اشعه فرابنفش عوارضی بر تمام سطوح چشم بر جای می‌گذارد و شایع‌ترین دلیل شناخته شده برای سرطان‌های پلک و ملتحمه چشم است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، غلامرضا خاتمی نیا افزود: ایجاد تومور بر روی پلک و ملتحمه، سوختگی روی سطح قرنیه و ناخنک در چشم از دیگر عوارض اشعه فرابنفش است.

وی ادامه داد: ناخنک ضایعه خوش خیمی است که تغییراتی بر سطح چشم ایجاد می‌کند به صورتی که از ملتحمه شروع شده و قرنیه را می‌پوشاند و باعث کاهش دید و قرمزی چشم می‌شود و باید عمل جراحی شود.

خاتمی نیا گفت: خشکی چشم، آب مروارید در سن پایین، عوارض بر روی شبکیه و در نتیجه ایجاد بیماری استحاله در چشم (تخریب لکه زرد)در سن پایین از دیگر اثرات منفی اشعه فرابنفش است.

این فوق تخصص چشم پزشکی اضافه کرد: برای پیشگیری از این عوارض، استفاده از عینک دودی استاندارد، کلاه لبه دار توصیه می‌شود و افرادی مانند کشاورزان و ماموران پلیس که به صورت مستمر در معرض آفتاب هستند باید زیر سقف، و یا از اتاقک موقت و یا چتر استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه کودکان و افراد مسن ۲ گروه در معرض خطر بیشتر هستند بیان کرد: این گروه‌ها در زمانی که تابش آفتاب شدید تر است از ساعت ۹ صبح تا پنج بعدازظهر از حضور در محیط‌های باز خودداری کنند.

یک متخصص پوست نیز در این باره اظهار کرد: اشعه فرابنفش اثرات مفید و مخربی دارد که اثر مفید آن سنتز ویتامین D است.

سیما رسایی افزود: سوختگی، قرمزی، خشکی، سوزش، خارش و پوسته پوسته شدن پوست از جمله عوارض اشعه فرابنفش است که در صورت شدید بودن منجر به تاول، سوختگی و زخم می‌شود که با دارو قابل درمان است.

وی بیان کرد: همچنین در موارد شدیدتر اثرات سرطان زایی دارد که اگر فردی به صورت مکرر در معرض آفتاب باشد در حدی که با آفتاب سوختگی، قرمزی، خشکی و خارش مداوم همراه باشد ملانوم بدخیم ایجاد می‌کند که یک نوع از بدترین سرطان‌های پوستی است.

رسایی گفت: b. c. c نوع دیگری از سرطان پوستی است و کشاورزان و کارگران ساختمانی که به واسطه شغل خود به صورت مکرر، مزمن و تدریجی در معرض نور خورشید و اشعه فرابنفش قرار دارند بیشتر در معرض خطر هستند و در این نوع سرطان آفتاب سوختگی و قرمزی و خارش ایجاد نمی‌شود.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: این نوع سرطان گاهی به صورت خال یا زخم به صورت عمده بر روی صورت، اطراف چشم، نزدیک گوش و پلک تحتانی ایجاد می‌شود که درمان آن عمل جراحی است و اگر به موقع درمان شود کشنده نیست.

وی افزود: پیری زودرس، خشکی و پوسته پوسته شدن و چین و چروک از دیگر عوارض اشعه فرابنفش است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها