|
کدخبر: 79967

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با مدیر داخلی انجمن پزشکان ایران بررسی شد:

ماسک‌های تنفسی چند ساعت قابل استفاده هستند؟

یک ماسک معمول تنفسی، فقط مدت‌زمان کوتاهی و در حد چند ساعت می‌تواند بازده مناسبی داشته باشد و بهتر است هرچند ساعت یک‌بار تعویض گردد.

گسترش‌نیوز: ماسک‌های تنفسی تا چه مقدار در به حداقل رساندن اثران ناشی از آلودگی موثر هستند. مرتضی نجاتی صفا مدیر داخلی انجمن پزشکان ایران در پاسخ این سوال اظهار کرد: استفاده از ماسک‌های تنفسی، در این روزها به‌شدت افزایش پیدا کرده است، شیوع آنفولانزا از یک سو و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ از سوی دیگر، مردم را به سمت استفاده از ماسک‌های تنفسی سوق داده است. ماسک‌های تنفسی مختلفی در سطوح بازار وجود دارند که ما در مورد ماسک‌های معمولی و عمومی موجود در داروخانه‌ها صحبت می‌کنیم، چون ماسک‌های تخصصی و شغلی مختلفی نیز وجود دارند که کاربرد عمومی ندارند و موردبحث ما نیست.

mask234.jpg

وی در ادامه افزود: در ابتدا ذکر این نکته خیلی مهم است که بدانیم هر نوع ماسکی و به هر دلیلی که استفاده می‌کنیم، اگر به شکل صحیح و استاندارد استعمال شود، حتماً مفید خواهد بود. ماسک‌های تنفسی که برای محافظت از عفونت در بازار موجود هستند، دو نوع مختلف دارند: ماسک‌های یک‌بارمصرف معمولی و ماسک‌های طبی.

وی در ادامه گفت: ماسک‌های یک‌بارمصرف صورت، همان ماسک‌هایی هستند که به‌وفور در داروخانه‌ها موجود هستند و نرخ خیلی پایینی دارند و بیشتر مردم نیز از همین ماسک‌ها استفاده می‌کنند و همان‌طور که از نامشان پیداست یک‌بار مصرفند و اگر از صورت برداشته شوند، نباید دوباره استفاده شوند. به‌طورکلی نباید توقع خیلی زیادی از این ماسک‌ها داشت.

نجاتی صفا در ادامه گفت: هرچند استفاده از این ماسک‌ها هم خالی از لطف نیست و تا حدی موثر است، ولی باید بدانیم که این ماسک‌ها ویروس‌ها و ذرات معلق خیلی ریز هوا و مولکول‌های کوچک گازهای سمی موجود در هوا را فیلتر نمی‌کنند ولی به‌خوبی ترشحات ناشی از عطسه و سرفه که حاوی میکروب‌ها هستند را فیلتر می‌کنند و اگر به صورت صحیح استفاده شوند، استفاده از همین ماسک هم تا حد زیادی کمک‌کننده خواهد بود، نخست اینکه قبل از استفاده از این ماسک‌ها باید دست‌ها کاملاً و به‌صورت صحیح شست‌وشو شوند. ماسک را از جعبه خارج کرده و از نظر عدم وجود پارگی کاملا بررسی گردد. قسمت فوقانی ماسک، همان قسمتی است که قطعه محکم‌کننده بینی بر روی آن قرار دارد، پس از همان ناحیه ماسک را روی صورت قرار داده و بندها و کش‌های نگهدارنده به‌درستی و محکم پشت سر قرار گرفته، بطوریکه صورت را کاملا بپوشاند. سپس قطعه محکم‌کننده بینی را محکم کرده تا به فرم بینی درآید. ضمنا ماسک در افرادی که دارای محاسن و سبیل هستند، به‌خوبی روی صورت قرار نمی‌گیرد و پوشش مناسبی نخواهد داشت و نکته مهم و خیلی مهم این است که سعی کنیم در مدت‌زمانی که ماسک روی صورتمان قرار دارد، به‌هیچ‌وجه نباید آن را لمس کنیم و یا جابه‌جا کنیم. و به هر دلیلی ماسک را لمس یا جابه‌جا کردیم و یا خارج کردیم، دوباره باید از یک ماسک دیگر استفاده کنیم. ذکر این نکته هم مهم است که ماسک بزرگسال را نباید در اطفال استفاده کرد، چون پوشش مناسبی روی صورت کودک ایجاد نخواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: نحوه عملکرد صحیح ماسک این‌گونه است که دم و بازدم فرد، فقط از ناحیه قدام ماسک صورت گیرد و از اطراف آن، هوا جریان نداشته باشد. همین ماسک‌های معمولی و ساده اگر با روش صحیح و استاندارد استعمال شوند، بدون شک مفید خواهند بود و حتماً یادمان باشد که یک ماسک معمول تنفسی، فقط مدت‌زمان کوتاهی و در حد چند ساعت می‌تواند بازده مناسبی داشته باشد و بهتر است هرچند ساعت یک‌بار تعویض گردد، البته با همان روشی که توضیح دادیم. وی در ادامه گفت: ماسک‌های طبی، ماسک‌هایی هستند که ذرات ریز و خیلی ریز معلق در هوا را نیز فیلتر می‌کنند و به‌اصطلاح به آنها فیلتردار میگویند. انواع مختلفی دارند که مهم‌ترین آنها، ماسک N۹۵ است که در بازار هم موجود است، ولی نرخ آن خیلی بیشتر از ماسک‌های معمولی است و قطعاً مدت‌زمان بیشتری نیز می‌توان آن را بر روی صورت نگه داشت و بهتر است که در موارد خاصی مثل بیماران زمینه‌ای مزمن مانند آسم، آلرژی، نقص سیستم ایمنی، دیابت و بیماران کلیوی، بیماران سرطانی و شیمی‌درمانی که نیاز به محافظت بیشتری دارند،

استفاده شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها