|
کدخبر: 72636

پروانه‌هایی که در آتش تحریم می‌سوزند + تصاویر

بیماری ای‌بی یا پروانه‌ای جزو بیماری‌های خاص است که بازگشت تحریم‌ها، مبتلایان آن را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

گسترش نیوز: همین چند ماه قبل بود که صحبت‌های برایان هوک، نماینده ویژه امریکا در امور ایران منتشر شد که در آن گفته بود تحریم‌های امریکا شامل مواد غذایی، دارویی و اقلام بشردوستانه نمی‌شود. او ویدئویی را منتشر و در آن ایران را متهم کرده بود که ادعاهای دروغ درباره تحریم‌های امریکا گفته است؛ «ایالات متحده احترام زیادی برای مردم ایران قائل است و نمی‌خواهد مانع دسترسی آنها به تجهیزات و خدمات پزشکی شود.»این در حالی است که همان زمان هم مقامات داخلی و هم دبیر کل سازمان ملل در این‌باره موضع‌گیری کردند.

دبیرکل سازمان ملل گفته بود: « تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی ایران ممکن است به طور غیرقانونی بر تولید، دسترسی و توزیع داروها، تجهیزات و لوازم پزشکی در ایران تأثیر بگذارد. همچنین داروهای خارجی به ویژه داروهای تخصصی مورد نیاز برای درمان بیماری‌های صعب العلاج همچون سرطان، بیماری‌های قلبی، تالاسمی و ام اس یا بیماری‌های نادر از اوایل سال ۲۰۱۸ در ایران کمیاب شده‌اند.»

در همین هنگام نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران شهریور امسال عنوان کرده بود که «با آن که تحریم‌های امریکا به روشی مهندسی شده ‌ند که ممکن است به نظر برسد دسترسی بشردوستانه به مواد غذایی و دارو را هدف قرار نمی‌دهند اما در عمل، تحریم‌های امریکا همانند یک ابزار در جنگ اقتصادی است.

تحریم‌های بانکی اعمال شده بر ایران بیش از پیش خطرناک هستند. این تحریم‌ها سبب ایجاد اختلال در روند دسترسی مردم ایران به ویژه افراد فقیر، سالخورده، کودکان، زنان و بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن به داروهای مورد نیاز آنها شده است. داروها بیش از پیش گران شده‌اند و کیفیت آنها نیز کاهش یافته است.»

وزیر بهداشت هم تاکید کرده بود که تحریم‌های ظالمانه و غیر منطقی دولت امریکا علیرغم ادعای آنها بر آزادی عمل در تهیه دارو و غذا، مشکلات فراوانی برای نظام سلامت کشور فراهم نموده که در آینده نزدیک اثرات نامطلوب آن گریبان مردم کشورمان را خواهد گرفت.

حالا کمتر از گذشت دو ماه از صحبت مقامات نخستین تاثیر این تحریم‌ها باعث مرگ ۱۵ بیمار پروانه‌ای در کشور شده است.

eb2.jpg

چون تحریم هستید، سهمیه پانسمان نمی‌فرستیم

بیماری ای‌بی یا پروانه‌ای جزو بیماری‌های خاص است و از سال ۹۴ خانه‌ ای‌بی برای کمک و تامین داروهای این بیماران فعالیت می‌کند.

سید حمیدرضا هاشمی گلپایگانی، مدیرعامل این خانه در مصاحبه تازه‌ای با اشاره به اینکه یکی از نیازهای مهم این بیماران پانسمان میپلکس است، گفته «میپلکس از سال ۹۵ توسط وزارت بهداشت برای کودکان ای‌بی تهیه می‌شد، ولی بعد از بازگشت دوباره تحریم‌ها در اردیبهشت سال ۹۷، ما با عدم واردات پانسمان میپلکس مواجه شدیم. با نهادهای مختلف رایزنی کردیم، اما نتوانستند پانسمان مورد نیاز را وارد کنند. همچنین با شرکت سوئدی که تنها تولیدکننده این پانسمان در دنیا است، نامه‌نگاری کردیم. این شرکت سوئدی طی نامه‌ای رسما اعلام کرد که کشور شما در تحریم است و ما نمی‌توانیم سهمیه پانسمانتان را ارسال کنیم.»

eb1.jpg

مرگ ۱۵ کودک به خاطر تحریم

این پانسمان برای بیماران پروانه‌ای و مخصوصا بچه‌ها اهمیت زیادی دارد، او می‌گوید: «ما زخم، درد و عفونت را در اندام بیماران ای‌بی می‌بینیم، اگر پانسمان داشته باشد، ۸۰ درصد مشکلات آنها حل می‌شود. می‌تواند لباس بپوشد و لباس جذب زخمش نشود. فقط در این شرایط کودک ای‌بی می‌تواند به مدرسه برود و بخاطر عدم دسترسی کودکان ای‌بی به پانسمان میپلکس، حداقل ۱۵ نفر به خاطر عفونت فوت کرده‌اند. ما این موضوع را به گوش مسئولان مربوطه، وزارت بهداشت و وزارت کشور رسانده‌ایم، ولی بیشتر از این کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.»

پانسمان میپلکس حق بچه‌های ای‌بی است

معصومه عطا یکی از بیماران ای‌بی است که در گفت‌وگو با مهر این‌طور می‌گوید: «تنها چیزی که برای ما کمی آرامش دارد، همین پانسمان‌های میپلکس هستند که وقتی از آنها استفاده می‌کنیم زخم آرام می‌شود و می‌توانیم به کارهای دیگر برسیم.»

او می‌گوید تهیه این پانسمان‌ها به شکل شخصی امکان‌پذیر نیست و وزارت بهداشت در اختیار خانه ای‌بی می‌گذارد. اما چون این اتفاق دیر به دیر و در تعداد کم می‌افتد، همه نمی‌توانند از این پانسمان داشته باشند. «تعداد پانسمان‌ها کم است و ۷۰۰-۸۰۰ نفر بیمار هستند که باید پانسمان داشته باشند. از طرفی تعداد آن هم کم است و به همه زخم‌ها نمی‌رسد. باید برای زخم‌های واجب‌تر استفاده کنیم و بقیه زخم‌ها همچنان با گاز استریل بسته می‌شوند.»

eb3.jpg

واکنش وزارت بهداشت به فوت ۱۵ بیمار ای‌بی

بعد از اعلام خبر درگذشت ۱۵ بیمار کودک ای‌بی توسط مدیر خانه ای‌بی و همچنین نبود پانسمان میپلکس، مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در این‌باره اظهار نظر کرده و گفته است: «وزارت بهداشت امسال از طریق کانال‌های مختلف حدود ۱۸ هزار قطعه پانسمان میپلکس متناسب با مصرف بیماران را تأمین کرده است که بخشی از آن از گمرک کشور ترخیص و تحویل خانه‌ ای‌بی‌ داده شده و بخش دیگر نیز تا آخر آبان ماه تحویل خانه‌ ای‌بی‌ خواهد شد.»

او ادامه داده که «قبل از تحریم‌ها و در سال‌های ۹۵ و ۹۶ حدود ۳۶ هزار قطعه پانسمان ای‌بی‌ از طریق یک کمپانی سوئدی در اختیار ایران قرار گرفت، بعد از آنکه این کمپانی تأمین پانسمان‌ها را به مشکل انداخت با پیگیری‌های وزارت امور خارجه سال ۹۸ نزدیک به ۵۰ درصد رقم واردات پانسمان میپلکس در سال‌های ۹۵ و ۹۶ تحویل بیماران شد که البته میزان مصرف پانسمان‌ها مطابق سال‌های گذشته است و کمبودی وجود نداشته است.»

سیدحسین صفوی درباره فوت ۱۵ کودک نیز عنوان کرد «فوت ۱۵ کودک به‌خاطر نبود پانسمان تنها در حد یک ادعا است، البته نمی‌توان منکر این قضیه شد که عدم دسترسی به پانسمان شرایط بیمار را وخیم می‌کند. این پانسمان‌ها زخم‌های عمیق را می‌پوشانند و مانع چسبندگی لباس روی زخم می‌شوند.»

منبع: رکنا

ارسال نظر