|
کدخبر: 60412

اختصاصی گسترش‌نیوز:

جای خالی ایران در فهرست ۲۰۰ دانشکده برتر پزشکی

بیشترین دانشکده‌ها و مراکز آموزشی این فهرست به ترتیب به ایالات‌متحده، انگلستان و آلمان تعلق دارد. نام هیچ‌یک از مراکز آموزشی ایران در میان ۲۰۰ رتبه نخست دیده نمی‌شود.

گسترش‌نیوز: نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مراکز عالی تایمز یکی از مشهورترین و البته معتبرترین سیستم‌های رتبه‌بندی است. این موسسه، جایگاه ۷۲۱ دانشکده و دانشگاهی که در حوزه‌های پزشکی، پیراپزشکی و مطالعات سلامت فعالیت می‌کنند را منتشر کرده است. جالب اینجاست که نام هیچ از مراکز آموزشی کشورمان در میان ۲۰۰ رتبه اول دیده نمی‌شود.

ROTBEBANDIPEZESHKI.jpg

در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۹ بر همان شاخص‌هایی که برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان استفاده می‌شود تکیه شده است. تفاوت اینجاست که متغیر «میزان استناد و نقل‌قول‌های علمی» به مقالات علمی منتشر شده توسط دانشگاهیان، ضریب بیشتری داده است. از طرف دیگر ضریب دو مقوله آموزش و شاخص‌های پژوهشی، اندکی کمتر شده است. دانشکد‌ه‌های پزشکی آکسفورد، هاروارد، کمبریج، کالج سلطنتی لندن و استنفورد رتبه‌های اول تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین دانشکده‌ها و مراکز آموزشی این فهرست به ترتیب به ایالات‌متحده، آلمان و انگلستان تعلق دارد. در میان کشورهای آسیایی مراکز آموزشی چین، ژاپن، سنگاپور عملکرد خوبی داشته‌اند.

آکسفورد همچنان در سکوی اول

پزشکی یکی از رشته‌های بسیار قدیمی دانشگاه آکسفورد است. این دانشگاه در سال‌های اخیر رویه آموزشی خود را کمی تغییر داده است: دانشجویان در چند سال اول زمان بیشتری را صرف یادگیری مباحث نظری می‌کنند و به‌ندرت با بیماران تماس دارند. در مرحله بعد راهی بیمارستان جان ردکلیف می‌شوند و عملا به دنیای پزشکی وارد می‌شوند.

آکسفورد هرسال ۱۵۰ دانشجو را پذیرش می‌کند. تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف پزشکی در این دانشگاه ۳۰ نفر است. آکسفورد در کنار دوره آموزشی منحصربه‌فردش، تجربه زندگی دانشگاهی را برای دانشجویان خود فراهم می‌کند، به این معنا که اهتمام ویژه‌ای به برگزاری رویدادهای اجتماعی و تورهای کوچ دارد.

هاروارد، پیشتاز در یادگیری مبتنی بر حل مسئله

دانشکده پزشکی هاروارد سه ماموریت مهم دارد: آموزش، تحقیق، مراقبت و درمان. این دانشکده که در سال ۱۷۸۲ تاسیس شده است به لحاظ قدمت، دومین دانشکده پزشکی امریکا به شمار می‌آید. اعضای هیئت‌علمی این دانشکده در دپارتمان‌های دیگر هاروارد هم تدریس می‌کنند و در بیمارستان‌های همکار دانشگاه، کار می‌کنند. هاروارد ۴ بیمارستان آموزشی دارد. هاروارد در سال‌های اخیر روی یادگیری مبتنی بر حل مسئله تمرکز کرده است. تعداد دانشجویانی که در یکی دیگر از برنامه‌های خاص این دانشکده، پذیرفته می‌شود (در حوزه پژوهش‌های زیست‌پزشکی) فقط ۳۰ نفر است.

دانشکده پزشکی کمبریج و برنامه متراکم آن

همانند دانشگاه آکسفورد، دانشجویان پزشکی کمبریج می‌توانند در یکی از رشته‌های مقطع کارشناسی ثبت‌‌نام کنند. آنها بعد از اتمام دوره کارشناسی می‌توانند در مقاطع بالاتر به تحصیل ادامه دهند. بیش از نصف فارغ‌التحصیلان کمبریج پزشک عمومی می‌شوند و تقریباً همه آنها در نظام خدمات درمانی بریتانیا ( موسوم به NHS) مشغول به کار می‌شوند. ورود به دانشکده پزشکی مستلزم داشتن سوابق تحصیلی درخشان و اخذ نمرات بالا در آزمون BMAT است.

دانشجویان کمبریج به‌خصوص آنهایی که پزشکی می‌خوانند برنامه درسی متراکمی دارند و علاوه بر حضور در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی مختلف در گستره‌ وسیعی از رویدادهای اجتماعی و فعالیت‌های تفریحی شرکت می‌کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها