|
کدخبر: 57740

اختصاصی گسترش‌نیوز:

پشت‌کنکوری‌های کدام کشور، پزشک می‌شوند؟

بسیاری از جوانان چینی نمی‌خواهند پزشک شوند اما وقتی درآمد خانواده برای رشته‌های پرمتقاضی مثل مهندسی کافی نباشد راهی دانشکده‌های پزشکی می‌شوند.

گسترش‌نیوز: در چین فرض بر آن است که پزشکان به خانواده‌هایی تعلق دارند که به لحاظ مالی، جایگاه چندان مناسبی ندارند. در بیشتر جوامع، پزشکی یک حرفه آبرومند و پردرآمد به شمار می‌آید و والدین با افتخار می‌گویند فرزندم دکتر است. به‌هرحال در چین دقیقا بالعکس است: بیشتر پزشکان درآمد اندکی دارند، ساعات کاری آنها طاقت‌فرساست و بسیار بیشتر از کشورهای دیگر، مورد ضرب و شتم بیماران و خانواده‌های آنها قرار می‌گیرند. بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که فرزندانشان به‌عنوان‌مثال کارمند بانک شوند نه جراح مغز و اعصاب.

PEZESHKIII.jpg

حتی خود پزشکان دوست ندارند که فرزندانشان حرفه آنها را ادامه دهند. طبق نظرسنجی انجام‌شده توسط انجمن ملی پزشکان چین، ۷۸ درصد از پاسخگویان آرزو کرده‌اند که فرزندانشان هیچ‌وقت مجبور به پوشیدن روپوش سفید نشود.

صندلی‌های خالی دانشکده‌های پزشکی

در این کشور دانشکده‌های پزشکی، شان و جایگاه پائینی دارند و به‌سختی می‌توانند کلاس‌های خود را پر کنند. دانشجویان پزشکی عمدتاً کسانی هستند که در کنکور چین (موسوم به کائوکائو) رتبه‌های خوبی به دست نیاورده‌اند و حدنصاب لازم برای ورود به رشته‌های دیگر را به دست نیاورده‌اند. هانگ ‌گنگ، معاون رئیس دانشکده پزشکی جیائوتونگ در شانگهای می‌گوید: بسیاری از دانشکده‌های پزشکی نمی‌توانند جوانان مستعد را جذب کنند چون در چین، جایگاه و درامد حرفه پزشکی بالا نیست و قشر پزشک جزء اقشار نخبه به شمار نمی‌آیند. در اصل نمرات دانشجویان پزشکی باید به‌اندازه دانشجویان حقوق باشد.

تخفیف بالای دانشکده‌های پزشکی

در چین تحصیلات عالی، رایگان نیست اما بسیاری از دانشکده‌های پزشکی به‌ناچار از بخش زیادی از شهریه‌های خود صرف‌نظر می‌کنند تا بتوانند دانشجویان بهتری را جذب کنند. معضل دیگر آن است که نرخ انصراف و ترک تحصیل در دانشکده‌های پزشکی چین به‌شدت بالاست. میزان انصراف‌ها در بعضی موارد به ۵۰ درصد می‌رسد. شماری از آنان به صنعت داروسازی وارد می‌شوند و این موضوع به‌نوبه خود، اعتبار حرفه پزشکی نزد چینی‌ها را پائین‌تر می‌آورد چون در رابطه با صنعت داروسازی این کشور و نرخ بالای رشوه‌خواری در آن، حرف‌وحدیث‌های زیادی وجود دارد.

نرخ بالای خشونت علیه پزشکان

بدون شک یکی از دلایلی که باعث می‌شود دانشجویان مستعد، علاقه‌ای به شغل پزشکی نداشته باشند درآمد کم پزشکان است. از طرف دیگر خشونت و بدرفتاری بیماران و خانواده‌های آنها با پزشکان به یک معضل جدی تبدیل شده و بیشتر اعضای جامعه پزشکی از آن گله‌مند هستند. پزشک چینی می‌داند که دیر یا زود موردحمله قرار می‌گیرد. پزشکان چینی از شکایت بیماران

PEZESH4.jpg

به‌شدت واهمه دارند چون می‌دانند اگر دادگاه علیه آنها حکم دهد مجبور می‌شوند همه پس‌انداز خود را به‌عنوان غرامت به شاکی بدهند. طبق نظرسنجی انجام‌شده در سال ۲۰۱۶ که با حضور پزشکان ۳۱۶ بیمارستان دولتی انجام شد ۴۰ درصد از پاسخگویان گفته‌‌اند که احتمالاً به خاطر خشونت مجبور به رها کردن این حرفه شوند.

حجم کار زیاد پزشکان به‌نوبه خود به این مشکل دامن می‌زند. یک پزشک چینی می‌گوید: پزشکان بیمارستان‌های چینی بی‌وقفه کار می‌کنند و به‌طورمعمول، هرروز بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ بیمار را درمان می‌کنند. وقتی هرروز این‌همه بیمار می‌بینم چطور می‌توانم به روی همه آنها لبخند بزنم؟».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها