|
کدخبر: 55913

فهرست داروهای ممنوعه حج اعلام شد

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، ضمن اعلام فهرست داروهای ممنوعه حج گفت: زائران بیمار برای بردن داروهای تخصصی خود با توجه به شرایط ذکر شده از جمله همراه داشتن نسخه پزشکی منعی ندارند و باید پیش از همراه بردن داروهای تخصصی با پزشک مربوطه مشورت کرده و نسخه پزشکی با فرمت عربی را دریافت کنند.

گسترش نیوز - محمدتقی حلی ساز با اشاره به اینکه فعالیت کادر درمانی و پزشکی هلال احمر قبل از حضور کاروان‌های زائران در شهرهای مدینه منوره و مکه مکرمه آغاز خواهد شد تا همه امکانات برای حضور زائران ایرانی مهیا باشد، گفت: بر این اساس ۱۳ تیر ماه یک گروه ۵۰ نفره از پزشک، پرستار، متخصص دارو و تجهیزات دارویی و خدمات انفورماتیک به منظور راه‌اندازی درمانگاه‌های هلال احمر در مدینه و بیمارستان مکه به عربستان اعزام خواهد شد.

daro2.jpg

وی افزود: فهرست داروهای ممنوعه نیز اعلام شده است که شامل آمپول پتیدین ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم، آمپول مرفین ۱۰ میلی گرم، قرص متادون ۵ و ۲۰ میلی گرم، شربت متادون، قرص هیدرومورفین ۲ میلی گرم، قرص متیل فنیدات هیدروکلراید، قرص ترامادول ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم، آمپول ترامادول ۵۰ میلی گرم، شربت اکسپکتورانت کدئین، قرص استامینوفن کدئین، آمپول دیازپام ۱۰ میلی گرم، قرص دیازپام ۲، ۵ و ۱۰ میلی گرم، آمپول بوپرنورفین و قرص بوپرنورفین است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره داروهای تخصصی بیماران نیز توضیح داد: زائران بیمار برای بردن داروهای تخصصی خود با توجه به شرایط ذکر شده از جمله همراه داشتن نسخه پزشکی منعی ندارند. زائران باید پیش از همراه بردن داروهای تخصصی با پزشک مربوطه مشورت کرده و نسخه پزشکی با فرمت عربی را دریافت کنند.

وی با اشاره به الزامی بودن واکسن مننژیت گفت: بسیاری از زائران با مراجعه به دفاتر جمعیت هلال احمر، واکسیناسیون را انجام داده‌اند و افرادی که هنوز مبادرت به این مهم نکرده‌اند باید در فرصت باقیمانده به محلهای تزریق واکسن مننژیت مراجعه کنند.

حلی ساز به بیان برخی توصیه‌های پزشکی و درمانی پرداخت و گفت: بهداشت فردی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای سالم ماندن در ایام حج است، بنابراین زائران از هم اکنون به توصیه‌ها و نکات بهداشتی توجه جدی داشته باشند.

وی افزود: با توجه به گرمای هوا و همچنین فعالیت‌های بدنی زائران به ویژه پیاده روی و انجام اعمال در ایام تشریق، زائران باید با آمادگی کامل جسمی و توجه به نکات بهداشتی به سرزمین وحی عزیمت کنند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: زائران برای کسب آمادگی جسمانی و حفظ استطاعت جسمی به صورت روزانه پیاده روی کنند؛ پیاده روی یکی از راهکارهایی است که موجب حفظ آمادگی جسمانی خواهد شد و در این زمینه باید به نکات بهداشتی و درمانی توجه ویژه‌ای شود.

به گفته وی زائران باید به غیر از آمادگی برای کسب قوای جسمانی نسبت به تهیه کفش و ملزومات مناسب برای این سفر مبادرت کنند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر