|
کدخبر: 49608

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام کرد:

آغاز نسخه نویسی الکترونیکی از شهریور امسال / تاکنون داروی چینی وارد کشور نشده است

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اکنون طلب داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌ای به ۲۰ هزار میلیارد ریال رسیده که پرداخت آن از سوی بیمه‌ها مشکل ساز شده است.

گسترش‌نیوز: مهدی پیرصالحی شامگاه سه شنبه در حاشیه افتتاحیه بیست و دومین سمینار دانشجویان داروسازی ایران در زنجان افزود: برای جبران مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌ای از صندوق ذخیره ارزی کمک گرفته شد.

noskhenevisi.jpg

وی اظهارکرد: بر این اساس مبلغ ۱۸۰۰میلیارد ریال از بودجه تخصیص یافته، به شرکت‌های داروسازی پرداخت شد اما اکنون طلب داروخانه‌ها بیشتر شده است.

این مسئول ادامه داد: با توجه به شرایط نقدینگی در کشور، ادامه همین روند فعالیت شرکت‌های دارویی را با اخلال و اشکال جدی مواجه می‌کند که برای رفع این معضل مذاکراتی با سازمان‌های بیمه‌ای آغاز شده است.

وی اضافه کرد: با رایزنی‌های انجام شده، بخشی از بدهی سازمان بیمه تامین اجتماعی به داروخانه‌ها پرداخت شده و این در حالی است که با یک مقطع پرداخت، مشکل شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها برطرف نمی‌شود.

پیر صالحی افزود: مجموع فروش بازار دارویی کشور در سال گذشته بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد ریال برآورد شد که به طور تقریبی در ماه ۲۰ هزار میلیارد ریال را شامل می‌شود و عقب ماندگی‌ها در این بخش بدهی‌ها را افزایش می‌دهد.

وی اظهارکرد: بر این مبنا، رایزنی هایی با شرکت‌های بیمه‌ای و سازمان برنامه و بودجه برای کاهش مشکلات این حوزه در دست انجام است اما وضعیت اقتصادی کنونی به ویژه خسارت سیل مشکلات کشور را مضاعف کرده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: سال گذشته مجلس شورای اسلامی قانونی مبنی بر تفکیک ردیف بودجه دارو در بیمارستان‌های دولتی تصویب کرد که امیدواریم با تایید نهایی آن از سوی شورای نگهبان این مهم به نتیجه مثبت برسد که با اجرای آن دیگر نهادهای دولتی به سیستم دارویی کشور بدهکار نمی‌شوند.

وی یادآوری کرد: امسال با توجه به تحریم‌ها باید بیش از گذشته به سیستم دارویی کشور کمک کرد تا بتوانند با تامین مواد اولیه مورد نیاز بدون کمبودها به خدمات رسانی لازم خود ادامه دهند.

کمبود دارویی در کشور نداریم

این مسئول ادامه داد: با تمهیدات اتخاذ شده طی ماه‌های آخر سال گذشته توسط شرکت‌های دارویی برای تولید مواد اولیه مورد نیاز و حتی وارد‌کنندگان دارو و گشایش‌های بانکی خوب در ۶ ماهه اول امسال کمبود دارویی نداریم.

وی اظهارکرد: ممکن است در برخی اقلام دارویی کمبودهای در کشور وجود داشته باشد که این امری طبیعی محسوب می‌شود و در زمان حاضر این تعداد ۲۳ قلم است.

پیر صالحی افزود: این موضوع در تمامی کشورهای جهان نیز وجود دارد اما امروزه انبار دارویی کشور در پخش ها، داروخانه‌ها و تولید‌کنندگان به حدی است که برنامه‌ریزی‌ها برای ۶ ماهه دوم سال انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: داروی مورد نیاز بیماران خاص نیز بطور ویژه از سوی شرکت‌های تامین‌کننده ' تولید و وارد کنندگان' به میزان بیشتری لحاظ شده و در این میان اداره کل دارویی وزارتخانه نظارت‌های جدی بر توزیع اقلام دارویی این بخش دارد.

معاون وزیرو رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: طی بازدید از مناطق سیل زده توزیع رایگان اقلام دارویی در تمامی کمپ‌های توسط پزشکان مستقر انجام گرفت.

وی اظهارکرد: در این مناطق برای کاهش مشکلات بخش خصوصی داروخانه‌ها از شرکت‌های پخش درخواست شد که پرداختی‌ها با تعویق و خرید داروهای جدید با مدت طولانی تری انجام شود.

این سازمان برنامه برای داروخانه‌های زنجیره‌ای ندارد

پیر صالحی افزود: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌ای برای ایجاد داروخانه‌های زنجیره‌ای یا صدور مجوز برای چنین داروخانه هایی را ندارد.

وی اضافه کرد: این سازمان در مقطعی بحث زنجیره داروخانه را مطرح کرد، یعنی از داروخانه‌های موجود کشور زنجیره‌ای را تشکیل دهند، که با توجه به مهیا نشدن شرایط لازم این بحث خارج و به انجمن‌های داروسازی واگذار شد.

معاون وزیرو رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: این سازمان آمادگی دارد با تدوین آیین‌نامه‌ها و ضوابط برای ایجاد زنجیره‌های دارو‌سازی یعنی زنجیره‌ای از داروخانه‌ها نه داروخانه‌های زنجیرهای به صورت شرکتی اقدام کند.

وی اظهارکرد: در صورتی که داروخانه‌ها بخواهند به‌صورت زنجیره‌ای فعالیت کنند این سازمان آمادگی دارد، آیین‌نامه‌های مربوطه را تدوین کند که این مهم با درخواست انجمن داروسازان و داروخانه‌ها کشور انجام می‌شود که تاکنون درخواستی اعلام و حتی در برنامه گنجانده نشده است.

نسخه نویسی الکترونیکی شهریور امسال سراسری می‌شود

پیرصالحی افزود: بخشی از پرونده‌های الکترونیکی سلامت به بحث نسخه الکترونیکی باز می‌گردد که نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: اصلی‌ترین کار برای بحث نسخه الکترونیکی کدینگ و نامگذاری یکسان داروها و تجهیزات پزشکی است که خوشبختانه این مهم در سازمان غذا و دارو انجام شده است.

این مسئول ادامه داد: ۲ سازمان بیمه‌ای پای کار هستند که تا پایان اردیبهشت در چند استان کشور به‌صورت نمونه اجرا و تا پایان شهریور در سراسر کشور انجام می‌شود.

پیر صالحی افزود: این سازمان بر مواد غذایی خوراکی فراوری و بسته‌بندی شده نظارت می‌کند و در این راستا نصب برچسب سلامت باید از سوی شرکت‌های مجوزدار رعایت شود.

وی اضافه کرد: لیبل رنگی یا چراغ راهنما میزان مواد مضر را تعیین می‌کند و خریداران به برچسب سلامت، تغذیه و ارزش تغذیه‌ای و کد رهگیری توجه جدی داشته باشند.

این مسئول ادامه داد: هم اکنون برچسب رنگی در اغلب شرکت‌های غذایی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و کارخانه‌های تولیدی نیز تا پایان امسال سامانه ردیاب و رهگیری را اجرایی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ دارو در کشور رخ نداده اما باتوجه به فعالیت شرکت‌های دارویی برای ادامه فعالیت و برای کاهش زیان دهی، قیمت‌ها اصلاح می‌شود.

پیر صالحی افزود: حتی در صورت افزایش نرخ دارو این مهم بیش از نرخ تورم به وقوع نخواهد پیوست که در صورت افزایش برای رونق تولید این کار انجام می‌شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: تا کنون هیچ داروی چینی وارد کشور نشده است و در این میان فقط مواد اولیه مورد نیاز از کشورهای چین و هند که جز بزرگترین تولید‌کنندگان جهانی هستند، مورد مصرف قرار می‌گیرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر