|
کدخبر: 47914

بیماری وحشتناک در کمین سگ‌بازها

داوود یادگاری نیا متخصص عفونی، درباره نگهداری سگ در منزل اظهارکرد: انگل‌های کیست هیداتید یکی از شایع‌ترین انواع انگل است که با نگهداری از سگ در منزل ایجاد می‌شود.

گسترش نیوز- وی درباره علت این عارضه تصریح کرد: افرادی که در منزل خود سگ نگهداری می‌کنند چه در مناطق شهری چه در مناطق روستایی، در معرض ابتلای به این انگل خواهند بود. همچنین مصرف میوه‌ و سبزیجاتی که در دل خاک رشد می‌کند، مانند هویج، اگر به صورت کامل و درست شسته نشود، خطر ابتلای افراد به این انگل را افزایش خواهد داد.

sag-heivin-heivan-heyvan.jpg

یادگاری نیا افزود: در این بین باید به این نکته نیز توجه کرد که در بوستان‌ها و پارک‌هایی که سگ‌ وجود دارد، خطر ابتلا به این نوع انگل بسیار بالاست؛ لذا کودکانی که در این نوع فضاها مشغول بازی می‌شوند، اگر با دستان آلوده مواد غذایی بخورند، تخم این انگل وارد دستگاه گوارش آنها شده و مبتلا خواهند شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره عوارض این بیماری بیان کرد: این انگل با رفتن به کبد، ریه‌ و تمام نقاط بدن باعث ایجاد کیست‌هایی می‌شود که به بروز علائمی چون بزرگی کبد، کهیر، خارش و گاهی اوقات نیز سبب زردی منجر می‌شوند. بزرگ شدن این کیست‌ها چندین سال طول به طول خواهد کشید و در صورت پاره شدن، فرد را به طرف شوک ناگهانی و مرگ خواهد برد.

تاثیر واکسینه کردن حیوانات خانگی در جلوگیری از بیماری

وی تاکید کرد: باید بدانیم واکسینه کردن و مراقبت‌هایی که توسط کیلینیک‌های دامپزشکی انجام می‌شود در جلوگیری از ناقل بودن سگ و همچنین ابتلای صاحب سگ موثر نخواهد بود. زیرا در ایران سگ‌ها از عموما از مواد غذایی خام مانند گوشت تغذیه می‌شوند و ناقل این بیماری هستند.

یادگاری نیا درباره دیگر انگل‌ها نیز تشریح کرد: انواع انگل‌ بر اساس محلی که وارد می‌شوند می‌توانند ارگان‌هایی مختلف را بیمار کنند. جریان خون، بافت‌های بدن یا روده تعدادی از مکان‌هایی است که انگل در آن قرار گرفته و علائم گوارشی ایجاد می‌کنند. انگل‌های گوارشی همان آمیب‌ها و پروتوزوا هستند، معمولا سبب اسهال خونی طولانی به همراه دل درد و دل پیچه می‌شوند که چند هفته این علائم ادامه خواهد داشت. اگر از مواد، آب و سبزیجات استفاده کرده باشند مشکوک به آمیب هستند.

وی در ادامه بیان کرد: انگل روده ژیاردیا نوعی دیگر از انگل هاست که به دنبال خوردن آب و سبزیجات، میوه‌جات آلوده به وجود می‌آید. این نوع انگل معمولا در کودکان دیده شده و سبب نفخ و درد شکمی و اسهال مزمن بدون خون می‌شود، همچنین بر رشد مغزی و جسمی کودک اثر خواهد گذاشت. اگر فردی دچار اسهال مزمن خونی و طولانی شد به‌خصوص اگر در گذشته نزدیک مسافرتی به مناطق روستایی داشته است توصیه می‌شود، جهت معاینه و بررسی به پزشک مراجعه کند.

یادگاری نیا تصریح کرد: ۲ نوع انگل عمده به بافت‌های بدن حمله می‌کنند، یکی از آنها به نام پاسیولاست که بیشتر در مناطق شمالی دیده می‌شود؛ این انگل با خوردن سبزیجات محلی به بدن افراد وارد شده و علائمی مانند خارش بدن، درد قفسه سینه، درد عضلات گردن و شانه، سرفه‌های خشک و تب دارد. این نکته بسیار مهم است که چند هفته و چند ماه بعد از خوردن سبزیجات محلی و ورود انگل به بدن بروز می‌کند. مصرف خوراکی محلی که معمولا از سبزیجات محلی شمال کشور است، می‌تواند منجر به این بیماری شود. ائوزینوفیل در خون این افراد بالا می‌رود که نشان دهنده وجود این بیماری است.

وی افزود: انگل دیگری نیز که شمال کشور یافت می‌شود، افرادی که در شالیزار کار می‌کنند و از کفش مناسب استفاده نمی‌کنند را تهدید می‌کند؛ این انگل با چسبیدن به پوست بدن فرد وارد بدن شده و بیماری شبیه به بیماری فاسیولا ایجاد می‌کند. فرد دچار درد شکمی، درد عضلات، اسهال، دلپیچه، تنگی نفس و سرگیجه می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: البته با توجه آموزش‌هایی که به عموم مردم داده شده و احتیاط در نوشیدن آب و سبزیجات و ضد عفونی کردن آنها می‌توان از این بیماری‌ها دور بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر