|
کدخبر: 46074

کنترل قند، فشار و چربی خون، با این گیاه خوشمزه

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی جوانه را در سم‌زدایی از کبد، رفع کبدچرب و رفع گرگرفتگی در زنان یائسه موثر دانست.

گسترش نیوز - جوانه ماش حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، D، K، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، فیبر، روی (زینک)، سلنیوم، فسفر، اسیدفولیک، مس، اسیدچرب امگا ۳ است.

javaneh-gandom.jpg

برای بررسی خواص جوانه ماش و اینکه مصرف این جوانه برای چه افرادی مفید است با حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص جوانه ماش

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی، درباره مهم‌ترین خواص جوانه ماش گفت: این جوانه دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید است و تاثیر چشمگیری در تقویت، طراوت، جوان‌سازی و ترمیم پوست و مو دارد و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.

وی افزود: جوانه ماش به علت داشتن ویتامین‌های A، E و C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها می‌شود.

عظمایی بیان کرد: این جوانه برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند بسیار مفید است، زیرا باعث لاغری و تناسب اندام می‌شود. برای این منظور باید جوانه را به همراه سالاد، روغن زیتون و آب لیموترش مصرف کرد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: جوانه ماش به علت داشتن ویتامین D، کلسیم، منیزیم و فسفر تاثیر چشمگیری در تقویت و استحکام استخوان و دندان دارد و از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند.

عظمایی بیان کرد: این جوانه موجب تقویت بینایی می‌شود و از آب مروارید (کاتاراکت) پیشگیری می‌کند.

وی گفت: از دیگر خواص جوانه ماش می‌توان به کنترل قند، فشار و چربی خون، تقویت سیستم قلبی عروقی، تقویت معده و دستگاه گوارش و رفع گرگرفتگی زنان یائسه اشاره کرد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: این جوانه تاثیر چشمگیری در تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن دارد؛ لذا برای کودکان در حال رشد، ورزشکاران و بدنسازان بسیار مفید است.

وی اظهار کرد: جوانه ماش موجب سم‌زدایی از کبد می‌شود و کبدچرب را رفع می‌کند؛ همچنین کلیه و مجاری ادرار را پاکسازی می‌کند.

عظمایی افزود: فیبر موجود در جوانه ماش موجب بهبود عملکرد روده، هضم آسان غذا و رفع یبوست می‌شود و برای افراد مبتلا به بواسیر مفید است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این جوانه به علت داشتن ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک، موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود؛ لذا برای زنان باردار و جنین بسیار مفید و سودمند است.

منع مصرف جوانه ماش

عظمایی گفت: زنان باردار بنا بر احتیاط نباید از این جوانه استفاده کنند و مصرف آن برای این بانوان ممنوع است؛ همچنین مصرف این جوانه برای سالمندان و نوزادان که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممنوع است. در مجموع نباید در مصرف جوانه‌ها زیاده‌روی کرد.

مواد لازم جوانه ماش

-ماش به مقدار لازم

-آب به مقدار لازم

طرز تهیه جوانه ماش

-برای تهیه این جوانه ابتدا ماش را می‌شوییم.

-به اندازه ۳-۲ برابر ماش به آن آب سرد اضافه می‌کنیم به طوری که آب روی ماش را بپوشاند.

-پس از گذشت ۱۲ ساعت، آب ماش را خالی کرده و آبکشی می‌کنیم.

-ماش را درون پارچه نخی می‌ریزیم و گره می‌زنیم.

-پارچه را درون ظرفی می‌گذاریم و در جای تاریک و سرد قرار می‌دهیم.

-به مدت ۵ روز، روزانه ماش را خارج کرده، می‌شوییم و مجدد بر سر جای خود برمی‌گردانیم.

-هنگامی که حدود ۲.۵ سانتی‌متر جوانه زد، آماده میل کردن با سالاد و غذاست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر