|
کدخبر: 45735

«گسترش‌نیوز» خلاء‌های نظام مالیاتی پزشکان را بررسی می‌کند؛

فرار بزرگ مالیاتی به سبک روپوش سفید‌ها

یک کارشناس اقتصاد و بازار مالیات گفت: براساس رسیدگی عملکرد سال ۹۵ مشاغل پزشکی در یک سال عملکرد باید به میزان ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند. اما آنچه تحقق یافته‌ ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان است.

گسترش‌نیوز: فرار مالیاتی پزشکان یکی از موضوعاتی است که کمتر به آن پرداخته می‌شود. براساس رسیدگی عملکرد سال ۹۵ مشاغل پزشکی در یک سال عملکرد باید به میزان ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند. اما آنچه تحقق یافته ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان است.

ghanipooor.jpg

البته فرار قانون گاهی آگاهانه و گاهی نا آگاهانه و به دلیل ضعف قوانین است. اصطلاح فرار با ظرفیت خالی متفاوت است. این ظرفیت خالی به چند دلیل ایجاد می‌شود عملکرد دولت، نارسایی قانونی، فرار مالیاتی.

به شکل کلی داده‌های کارت خوان یکی از مهم‌ترین قرینه هایی است که بر اساس آن صحت ادعای پزشکان مشخص می‌شود. طرحی که در آن خلا‌های قانونی فرار مالیاتی پزشکان را می‌بندد در مجلس شورای اسامی و انتظار تصویب است. درحال‌حاضر بررسی پرونده عملکرد مالیاتی سال ۹۵ در حال اتمام است. اگر طرحی که هم اکنون در مجلس است تصویب شود، پرونده عملکرد سال ۹۸ براساس آن رسیدگی خواهد شد.

مالیات خروجی از یک درآمد بزرگ است

سیاوش غیبی‌پور، کارشناس اقتصاد و بازار مالیات اشاره به تعریف کلی مالیات با گفت‌وگو با « گسترش‌نیوز » اظهار کرد: در تعریف کلی مالیات باید گفت: مالیات خروجی از یک درآمد بزرگ است. در خود قانون مالیات‌های مستقیم بند ۱ تا ۵ ماده ۱۶۹ ماده قانون مالیات‌های مستقیم گفته است هرکس که فعال اقتصادی است باید داده های خود را اعلام کند در غیر این صورت مشمول جریمه می‌شود.

فرار مالیاتی پزشکان صحت دارد؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آن گونه که عنوان می‌شود۸۰ درصد پزشکان از مالیات فراری هستند، گفت: براساس رسیدگی عملکرد سال ۹۵ مشاغل پزشکی در یک سال عملکرد باید به میزان ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند. اما آنچه تحقق یافت هاست ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان است. البته گاهی گاهی فرار قانون آگاهانه و گاهی نا آگاهانه و به دلیل ضعف قوانین است.

کسری پرداخت مالیات‌ها از کجا آب می‌خورد؟

این دانش آموخته دکترای اقتصاد پولی افزود: باید قبول کنیم در بخش عمده‌ای از مشاغل میزان مالیات هایی که پرداخت می‌شود واقعی نیست. پزشکان نیز بخش از این گروه هستند. حال سند ما بر این ادعا چیست؟ یک موضوعی که مبنای سخنان ماست موضوعی به نام تولید ناخالص داخلی است. وقتی تولید ناخالص داخلی محاسبه می‌شود. باید میزان ۸ درصد تولید، مالیات باشد. هیچ گاه ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی به عنوان مالیات پرداخت نشد، کسری آن کجاست؟ این کسری یعنی ظرفیت هایی وجود دارد که مالیت نمی‌دهند. باید ظرفیت‌های خالی را شناسایی کنیم. بخشی از مالیات پرداخت می‌شود و مابه تفاوت آن می‌شود فرار مالیاتی.

تفاوت ظرفیت خالی و فرار مالیاتی

غیبی‌پور ادامه داد: اصطلاح فرار با ظرفیت خالی متفاوت است. این ظرفیت خالی به چند دلیل ایجاد می‌شود عملکرد دولت، نارسایی قانونی، فرار مالیاتی. منظور از عملکرد دولت معافیت هایی است که به دلایل مختلف از طریق دولت به برخی از مالیات دهنده‌ها داده می‌شود. نارسایی قانونی نیز منظور خلاء‌های قانونی است که براساس آن برخی از مشاغل با درامدهای بالا مالیات پرداخت نمی‌کنند و دلیل سوم تحت عنوان فرار مالیاتی نیز نداشتن صداقت در اظهارنامه‌های مالیاتی و دور زدن‌های قانون است.

این کارشناس اقتصاد و بازار مالیات در ارتباط با مشاغلی که هنوز شناسایی نشده‌اند برای پرداخت مالیات گفت: برخی نیز درآمدهای بالایی دارند اما در چرخه پرداخت مالیات ثبت نشده‌اند مانند مشاغلی نو که با پیشرفت علم و گسترش وسایل ارتباط جمعی شکل گرفته است و درآمدهای بسیار بالایی دارند.

تراکنش‌های کارت خوان ها، قرینه‌ای معتبر

وی افزود: سازمان مالیاتی به چند طریق میزان درآمد پزشکان را تعیین می‌کند از جمله آن اظهارنامه‌های مالیاتی است که توسط خود پزشکان ارسال می‌شود. زمانی که یک پزشک اظهار نامه مالیاتی پر می‌کند، اولویت استناد برای رسیدگی به میزان مالیات، اظهارنامه مالیاتی خود اوست. یکی از روش‌های تشخیص صحت اطلاعات پزشکان از طریق قرینه داده‌ها و اطلاعات بانکی و تراکنش کارت خوان پزشکان است. همچنین از دیگر قرینه‌ها می‌توان به قراردادهای بیمه ای، قرارداد‌های سازمان پزشکی، گزارش‌های مردمی و سیاق سابقه اشاره کرد.

این کارشناس اقتصاد و بازار مالیات در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین قرینه‌ای که می‌تواند میزان درآمد واقعی پزشکان را مشخص کند چیست، این گونه توضیح داد: به شکل کلی داده‌های کارت خوان یکی از مهم‌ترین قرینه‌هایی است که بر اساس آن صحت ادعای پزشکان مشخص می‌شود. درحال‌حاضر مقررات مالی و اقتصادی الزامی به نصب دستگاه کارت خوان در مراکزی همچون مطلب‌ها ندارد اما برخی پزشکان اظهار نامه‌های مالیاتی خود را کمتر از میزان واقعی پر می‌کنند و با نصب نکردن کارت خوان یکی از راه‌های شناسایی میزان واقعی درآمدهای خود را از بین می‌برند.

مجلس به پزشکان متخلف ایست می‌دهد

غیبی‌پور با اشاره به این موضوع که طرحی که در آن خلا‌های قانونی فرار مالیاتی پزشکان را می‌بندد در مجلس شورای اسلامی و انتظار تصویب است، گفت: درحال‌حاضر اظهار‌‌نامه‌‌های مالیاتی سال ۹۵ در حال اتمام است بعد از آن بررسی پرونده عملکرد مالیاتی سال ۹۶ براساس قانون پیشین در دستور کار قرار می‌گیرد اگر طرحی که هم اکنون در مجلس است تصویب شود، پرونده عملکرد سال سال ۹۸ براساس رسیدگی خواهد شد.

دولت الکترونیک، دولت در سایه

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در کشورهای دیگر نیز اعلام درآمد‌ها و اظهار نامه مالیاتی با این همه مشکلات و ناراستی مواجه است، به گسترش‌نیوز بیان کرد: در کشورهای پیشرفته سیستم پرداخت‌ها و مالیات‌ها مکانیزه است و در قالب دولت الکترونیک تمام مبادلات و خرید‌ها و پرداخت‌ها در قالب سیستم مکانیزه انجام می‌شود و تنها بخش کوچکی از مبادلات خرد به شکل نقدی انجام می‌شود. این سیستم پرداخت‌ها شفافیت در اقتصاد و مالیات را در پی دارد.

کارشناس اقتصاد و بازار مالیات در آخر گفت: در ایران نیز باید همچون سایر کشورها ساختار اقتصادی مکانیزه شود و مبادلات پولی و نقدی ما کم شود همچنین استفاده از کارتخوان و مبادلات الکترونیک الزامی شود تنها در این صورت است که اقتصاد سایه شکل نمی‌گیرد و نظام اقتصادی و مالیاتی در کشور ما نیز شفاف خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها