|
کدخبر: 43842

علل اصلی مرگ و میر در ایران؟

دبیرکل شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر، گفت: بیش از ۸۰ درصد مرگ و میر در ایران، ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است.

گسترش‌نیوز : محمدرضا مسجدی، صبح پنج شنبه در حاشیه نخستین همایش شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر، افزود: چهار عامل اصلی مرگ و میر، شامل بیماری‌های قلب و عروق، بیماری‌های مزمن تنفسی، سرطان‌ها و دیابت است.

وی با عنوان این مطلب که علت ۷۰ درصد مرگ و میرها در دنیا ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است، ادامه داد: در ایران این آمار به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد.

مسجدی، بر اهمیت پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر در دنیا تاکید کرد و گفت: این موضوع به قدری مهم است که در سطح اجلاس سران کشورها در سازمان ملل متحد نیز به آن پرداخته شده و دولت‌ها مکلف به اقداماتی برای کنترل بیماری‌های غیر واگیر شده‌اند.

وی افزود: مرگ قبل از ۷۰ سالگی به عنوان مرگ زودرس تلقی می‌شود و از همین رو، دولت‌ها می‌بایست برای جلوگیری از بیماری‌های غیر واگیر، برنامه‌ریزی کنند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، از مصرف دخانیات، الکل، رژیم غذایی ناسالم، عدم فعالیت فیزیکی و کم تحرکی و همچنین آلودگی هوا، به عنوان مهم‌ترین علل شیوع بیماری‌های غیر واگیر نام برد و گفت: اگر بتوان این عوامل را کنترل کرد، می‌توان میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر را به یک سوم تا ۵۰ درصد کاهش داد.

وی با انتقاد از پایین بودن مالیات بر خرده فروشی دخانیات در کشور، افزود: ایران، کمترین مالیات بر خرده فروشی سیگار را دارد و در مقابل، ترکیه در این زمینه الگوی جهانی است. در حالی که هر دو کشور مشابه یکدیگر هستند.

مسجدی، خواستار توجه دولت و مجلس به موضوع افزایش مالیات بر سیگار شد و گفت: سود فروش سیگار به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها