|
کدخبر: 40852

درمان و مراقبت از مبتلایان HIV رایگان است

کارشناس ایدز دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان معتقد است مهم‌ترین مسئله در خصوص ایدز تشخیص متصل به درمان و آغاز اقدامات درمانی در سریع‌ترین زمان بعد از تشخیص است.

گسترش‌نیوز : مرجان مشکاتیان در خصوص تصدیق توزیع کیت تشخیص ایدز در داروخانه‌ها، اظهار کرد: این کیت در حد تبلیغات در پیام‌رسان‌ها مورد معرفی قرار گرفته و هنوز هیچ نامه و دستورالعملی از طرف وزارت بهداشت ابلاغ نشده و هیچ اطلاع رسمی و مستندی در این خصوص وجود ندارد.

HIV53.jpg

کارشناس ایدز دانشگاه علوم‌ پزشکی اصفهان، افزود: طبق آخرین آمار ثبت شده در مهر ۱۳۹۷ تعداد ۷۶۲ نفر مبتلا به ایدز در اصفهان شناسایی شده‌اند که از این تعداد، ۱۳۵ نفر زن هستند. این در حالی است که مشکاتیان با توجه به برآوردهای برگرفته از آمار کل کشور، احتمال می‌دهد تعداد کل مبتلایان در اصفهان باید حدود ۳۰۰۰ نفر باشد.

وی با بیان اینکه ضریب شناسایی بیمارن در کشور حدود ۴۰ درصد است، افزود: بیماریابی باید افزایش پیدا کند، چرا که اچ‌آی‌وی اگر زود شناسایی شود یک بیماری عفونی قابل کنترل است و به همین دلیل شبکه درمان اصرار به انجام آزمایش اچ‌آی‌وی دارد.

مشکاتیان شایعترین نوع انتقال اچ‌آی‌وی را به طور تجمعی، استفاده از سوزن و سرنگ مشترک در بین معتادان دانست. این درحالی است که بیماران جدید در هرسال بیشتر از طریق رابطه جنسی مورد انتقال این ویروس قرار گرفته‌اند.

کارشناس ایدز دانشگاه اصفهان با اشاره به مراکزی که برای معتادان تزریقی در نظر گرفته شده است و در آنها سرنگ و سوزن‌های تزریق ارائه می‌شود، افزود: تست اچ‌آی‌وی در این مراکز موجود است، همچنین، تیم‌های سیار در مناطق و گرمخانه‌هایی که به معتادان و زنان آسیب‌پذیر کمک‌رسانی می‌کنند هم در این مناطق، تست اچ‌آی‌وی انجام می‌دهند.

وی مهم‌ترین مسئله در خصوص این بیماری را تشخیص متصل به درمان عنوان کرد و گفت: مسئله با اهمیت، آغاز اقدامات درمانی در سریع‌ترین زمان بعد از تشخیص است و تمام مراحل تشخیص و مشاوره تا خدمات مراقبت و درمان این بیماری رایگان است.

مشکاتیان همچنین از طرح "کامیونت سیار ایدز" که پروژه‌ای مشترک میان دفتر توسعه سلامت شهرداری، سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی است نام برد و گفت: در این پروژه به مناسبت هفته اچ‌آی‌وی، نیروهای متخصص در مناطق مختلف شهر اقدام به بیماریابی و تست رایگان اچ‌آی‌وی، مشاوره و اطلاع‌رسانی می‌کند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها