|
کدخبر: 37760

همه آنچه درمورد درمان سرماخوردگی باید بدانید

برای درمان سرماخوردگی ابتدا باید با نوع آن آشنا شوید تا بدانید که دقیقا با چه چیزی روبرو هستید. ممکن است سرماخوردگی فصلی و آنفولانزا شاید در ابتدا شبیه به هم به نظر برسند چون هر دو بیماری‌ هستند که بر روی سیستم تنفسی تاثیر می‌گذارند، می‌توانند علائم یکسانی داشته باشند.

marizi_sarma-khordegi_950326.jpg

گسترش نیوز: علائمی مانند آبریزش یا گرفتن بینی، عطسه، بدن درد و احساس کوفتگی بدن. برای تشخیص این‌که شما سرماخورده‌اید یا آنفلوزا گرفته‌اید باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما هم با بررسی علائم سرماخوردگی به نوع آن را تشخیص می‌دهد.

علائم سرماخوردگی چیست؟

علائم سرماخوردگی معمولا چند روز طول می‌کشد تا خود را نمایان کنند و به ندرت سریع قابل تشخیص هستند. اگر شما بتوانید علائم سرماخوردگی را از علائم آنفولانزا تشخیص دهید می‌توانید برای درمان سریع سرما خوردگی اقدام کنید و اگر لازم است سریعا به دکتر مراجعه کنید. علائم سرماخوردگی عبارتند از:

علائم مخاطی ترشح مخاط احساس فشار و سنگینی سینوس آبریزش بینی گرفتگی بینی عدم احساس بو یا مزه عطسه ترشح پشت حلق علائم در سر جمع شدن اشک در چشم سر درد سوزش گلو سرفه احساس درد هنگام قورت دادن آب دهان علائم در بدن خستگی مفرط سرما کوفتگی بدن تب با درجه پایین ناراحتی در قفسه سینه سختی به هنگام تنفس عمیق

درمان سرماخوردگی بزرگسالان

اگر شما علائم سرماخوردگی را تجربه می‌کنید، حتما به دنبال راهی برای درمان سرماخوردگی خود هستید. درمان سرماخوردگی به طور کلی به دو گروه تقسیم می‌شود.

داروهای رایج و معمول سرماخوردگی رایج‌ترین داروهای سرماخوردگی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند و به اصطلاح به آن‌ها داروهای روکابینتی گفته می‌شود، شامل آنتی‌هیستامین‌ها، استامینوفن و مسکن‌ها می‌شود. داروی سرماخوردگی رایج معمولا مصرف ترکیبی از این داروها با هم است. اگر شما هر کدام از این داروها را که مصرف می‌کنید حتما روی لیبل دارو را بخوانید تا مطمئن شوید به اشتباه بیش‌تر از دوزی که گفته شده از یک دارو استفاده نکنید.

درمان خانگی سرماخوردگی موثرترین و رایج‌ترین درمان خانگی برای سرما خوردگی قرقره کردن با آب گرم و نمک، استراحت کردن و نوشیدن آب و مایعات به میزان زیاد است. برخی از تحقیقات و نشان داده است که درمان گیاهی سرماخوردگی با گیاهانی مثل آویشن در کاهش علائم سرماخوردگی موثر است. این نوع داروها سرماخوردگی را درمان نمی‌کنند و درعوض به کاهش علائم کمک می‌‌کنند و تحمل کردن‌ آن‌ها را ساده‌تر می‌کنند.

اگر مبتلا به فشارخون بالا هستید، قبل از استفاده از داروهای رایج سرماخوردگی با پزشک خود صحبت کنید. اکثر افرادی که دارای فشار خون بالا هستند می‌توانند از این داروهای سرماخوردگی رایج استفاده کنند و مشکلی برای آن‌ها پیش نمی‌آید. اما داروهای «دکونژستان» که داروهای ضد احتقان هستند در بدن با تنگ کردن عروق کار می‌کنند که این ممکن است باعث بالا رفتن فشار خون شود و اگر شما در حال حاضر دارای فشار خون بالا باشید این داروها ممکن است شرایط شما را پیچیده‌تر کنند.

درمان سرماخوردگی کودکان

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) مصرف داروهای رایج سرماخوردگی برای کودکان زیر چهار سال را توصیه نمی‌کند. برخی از پزشکان نیز این توصیه را تا سنین زیر ۶ سال افزایش می‌دهند. شما می‌توانید در این باره از پزشک خود سوال کنید و برای کاهش علائم سرماخوردگی از این روش‌ها استفاده کنید.

استراحت کردن: کودکانی که دچار سرماخوردگی می‌شوند، معمولا از حالت طبیعی بی‌حال‌تر و زودرنج‌تر می‌شوند. اجازه دهید در خانه بمانند و تا وقتی که سرماخوردگی آن‌ها کاملا خوب نشده به مدرسه یا مهد کودک نروند.

جلوگیری از کم‌آبی بدن: وقتی کودک دچار سرماخوردگی می‌شود، بسیار مهم است که مایعات زیاد بنوشد. سرماخوردگی به سرعت باعث کم‌آبی بدن می‌شود. مطمئن شوید که مرتب آب و مایعات گرم می‌نوشند. آب از همه مهم‌تر است و نوشیدنی‌های گرم مانند دمنوش می‌تواند گلودرد را آرام و سوزش آن را کاهش دهد.

غذای سرماخوردگی: کوکان سرماخورده ممکن است کمتر از حالت عادی احساس گرسنگی کنند، پس به دنبال راهی باشید که به آن‌ها کالری و مایعات برسانید. اسموتی‌ها و آبمیوه و سوپ بهترین گزینه‌ها هستند.

سرم آب و نمک: قرقره کردن سرم برای هیچ‌کس کار جذابی نیست حتی بزرگسالان، اما قرقره کردن با آب نمک گرم می‌تواند گلودرد را بهتر کند. همچنین اسپری بینی هم می‌تواند مخاط را تمیز کند البته نه به اندازه سرم آب نمک؛ اما مهم است که میزان غلط آب نمک کاملا استاندارد باشد. شما می‌توانید از سرم آماده موجود در داروخانه استفاده کنید یا اگر خودتان سرم تهیه می‌کنید، یک قاشق مربا خوری را در یک لیوان آب جوشیده ولرم حل کنید. طعم آن نباید به هیچ‌جه شور باشد.

حمام گرم: یک حمام گرم می‌تواند تب را پایین بیاورد و کوفتگی و بدن دردهای رایج سرماخوردگی را کاهش دهد.

داروی سرماخوردگی

رایج‌ترین داروی سرماخوردگی برای بزرگسالان و کودکان بالای سن ۶ سال شامل ضداحتقان، آنتی هیستامین و مسکن و ضد دردها می‌شود. داروهای ضد احتقان یا دکونژستان به رفع گرفتگی بینی کمک می‌کنند. آنتی‌هیستامین‌ها از عطسه جلوگیری می‌کنند و آبریزش بینی را کاهش می‌دهند. داروهای مسکن هم بدن درد و احساس کوفتگی بدن که برخی اوقات با سرماخوردگی همراه است را کاهش می‌دهند.

رایج‌ترین عوارض جانبی قرص‌های سرماخوردگی رایج که مصرف می‌کنیم شامل موارد زیر است:

سرگیجه کم آبی بدن خشکی دهان تهوع سردرد همچنین لازم است بدانید که این داروها به کاهش یا برطرف کردن علائم سرماخوردگی کمک می‌کنند و سرماخوردگی را درمان نمی‌کنند یا طول بیماری را کوتاه‌تر نمی‌کنند. ۲ نکته بسیار مهم در مصرف داروی سرماخوردگی، عدم استفاده برای کودکان زیر ۶ سال برای جلوگیری از خطرات جدی و در صورت ابتلا به فشار خون بالا، بیمار حتما باید قبل از مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کند.

طول دوره سرماخوردگی چند روز است

سرماخوردگی فصلی رایج یک عفونت ویروسی است که در دستگاه تنفسی شما وسعت پیدا می‌کند. ویروس‌ها را می‌توان با آنتی‌بیوتیک از بین برد؛ اما در اکثر مواقع ویروس‌هایی مانند ویروس‌های سرماخوردگی فقط نیاز به زمان دارند تا دوره‌ آن‌ها به پایان برسد. شما هم می‌‌توانید علائم عفونت را درمان کنید و هم می‌توانید خود عفونت را درمان کنید.

به طور میانگین سرماخوردگی‌ها در تمام دنیا بین ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشند. با توجه به وضعیت کلی سلامت بدن، ممکن است علائم بیماری شما کمتر‌ و بیشتر شود. برای مثال، افراد سیگاری یا افرادی که آسم دارند ممکن است علائم را به مدت طولانی‌تری تجربه کنند. اگر علائم بیماری شما طی ۷ تا ۱۰ روز از بین نرفت، باید به پزشک مراجعه کنید. علائمی که در این مدت از بین نروند ممکن است نشانه بیماری بزرگ‌تری باشند.

منبع: دیجی‌کالامگ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها